نوسان در بازار طلا و ارز

نوسان در بازار طلا و ارز
صف خرید دلار آمریکا درحالی همچنان در پیاده‌روهای خیابان فردوسی خودنمایی مي‌کند که ارزش هر دلار در خارج از مرزها به پایین‌ترین حد خود در مقابل سایر ارزهای عمده جهان طی سال‌های اخیر رسیده است.
روز پنج‌شنبه با وجود تثبیت قیمت دلار آمریکا در حد 1050 تومان در صرافی‌ها، صف خرید آن از تنوع بیشتری برخوردار بود. مشاهدات عینی از صف‌های خرید از ورود برخی از شهروندان پس از خرید روزانه منزل در این صف‌ها حکایت دارد. آنچنان‌که در صف خرید دلار در خیابان ولی عصر شخصی با داشتن یک بسته کاهو در دست، در صف خرید دلار دولتی مشاهده شده است.
قیمت دلار آمریکا در بازار آزاد روز پنج‌شنبه همانند روز قبل از آن 1090 تومان بود. یورو با 5 تومان رشد قیمت به نرخ 1535 تومان فروخته شد. پوند انگلیس نیز با جهش 40 تومانی به نرخ 1830 تومان در ردیف‌هاي اول جدول دادوستد ارز صرافان جا خوش کرد.
از بازارهای جهانی نیز خبر مي‌رسد که کاهش ارزش دلار در برابر سایر ارزهای معتبر دنیا موجب افزایش قیمت هر اونس طلا تا 35/1387 دلار در بازار لندن شده است. افزایش تقریبا 30 دلاری قیمت طلا در روز پنج‌شنبه که البته روز گذشته تا 1377 دلار تا ساعت 15 به وقت تهران پایین آمد، سکه بهار آزادی را پس از چند روز کسادی با 7 هزار تومان افزایش قیمت تا 352 هزار تومان بالا برد. سکه طرح قدیم نیز با 2000 تومان رشد قیمت تا 365 هزار تومان بالاتر رفت. نیم سکه و ربع سکه نیز هریک با 1000 تومان افزایش به نرخ 175 هزار تومان و 88 هزار تومان فروخته شدند. هر مثقال طلای 17 عیار نیز تا رسیدن به نرخ 154هزار و700 تومان بیش از 3300 تومان گران شد.
نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا تا رقم 4085/1 صعود کرد. پوند نیز در برابر دلار تا 6040/1 تقویت شد. شتاب افت ارزش دلار روز پنج‌شنبه در پی اقدام غافلگیرکننده مقامات پولی سنگاپور برای تقویت دلار این کشور درمقابل دلار آمریکا و تصمیم به تزریق بیشتر دارایی‌های این کشور به بورس‌های آسیایی اتفاق افتاده است. اعتماد بیشتر به ریکاوری اقتصادی در آسیا و افزایش تقاضا برای طلا مهم‌ترین پیامد این تصمیم اعلام شد. فدرال رزرو نیز اخيرا اعلام کرده است که ماه آینده دلار بیشتری به اقتصاد آمریکا تزریق خواهد کرد و اوراق قرضه خزانه‌داری این کشور را نیز خریداری خواهد کرد که خود نیز عامل مهمی برای افت ارزش دلار در چند روز اخیر بوده است. مقامات پولی سنگاپور کنترل تورم را از جمله دلایل دیگر بالا بردن قیمت پول خود عنوان کرده‌اند. قیمت دلار سنگاپور طی مهر ماه امسال از نرخ 7712 ریال به 8149 ریال افزایش یافته است.
با وجود افت ارزش دلار تقاضا برای خرید دلار آمریکا در بازار داخلی به‌رغم تزریق روزانه از سوی بانک مرکزی طی 20 روز اخیر کماکان ادامه دارد. گزارش خبرگزاری فارس از تداوم وجود صف‌ها در منطقه چهارراه استانبول حکایت دارد. مدیر صرافی بانک ملی نیز از قیمت 1045 تومانی دلار به صرافان و نرخ 1050 تومانی به مردم در روز پنج‌شنبه خبر داد. از سویی خبر رسید که یک صرافی در خیابان شهید بهشتی اقدام به فروش دلار به نرخ 1040 تومان کرده است. برخی از کارشناسان نیز از زیان قریب‌الوقوع دلالان دلار خبر مي‌دهند.
فروش 22 ميليون دلار در نصف روز
مدير صرافي بانك ملي ضمن اشاره به اينكه طي روز گذشته (پنج شنبه) دلار با قيمت 1045 تومان به صرافي و 1050 تومان به مردم فروخته شد، گفت: تا ساعت 12:30 ديروز 22 ميليون دلار توسط اين صرافي فروخته شده است.
اسداله اسدپور در گفت‌وگو با فارس در مورد وضعيت فروش دلار در بازار طي روز پنج‌شنبه، اظهار كرد: روز پنج‌شنبه هر دلار به صرافي‌هاي مجاز با قيمت 1045 تومان و مردم عادي كه داراي مدارك مورد نياز باشند با قيمت 1050 تومان به فروش رسيد. وي ضمن اشاره به اينكه قيمت‌هاي فروش دلار مشابه روز چهارشنبه است، افزود: تا ساعت 12.30 دقيقه روز گذشته(پنج‌شنبه) حدود 22 ميليون دلار در صرافي بانك ملي به مردم و صرافي‌هاي داراي مجوز عرضه شده است. به گفته مدير صرافي بانك ملي، تا پايان ساعت اداري اين صرافي طي روز چهارشنبه 27 ميليون دلار به مردم و صرافي‌ها فروخته شد.
گزارش خبرنگار فارس بيانگر خريد دلار با نرخ 1080 تومان از مردم و فروش با نرخ 1090 تومان به مشتريان توسط دلالان خياباني طي روز پنج‌شنبه بوده است. اين اختلاف قيمت‌ها در بازار آزاد و دولتي درحالي صورت مي‌گيرد كه هفته گذشته اصغر ابوالحسني از رساندن قيمت دلار طي هفته گذشته به 1030 الي 1035 تومان خبر داده بود. اما آنچه از شواهد بر مي‌آيد به ثمر نرسيدن برنامه‌هاي كنترلي بانك مركزي و وزارت اقتصاد در بازار ارز است.
مشاهدات خبرنگار فارس از صرافي‌هاي خيابان فردوسي طي روز پنج‌شنبه حاكي‌است، صف‌هاي خريد دلار دولتي همچنان پابرجا بوده است و به نظر نمي‌رسد كه تغييري نسبت به روزهاي گذشته كرده باشد؛ به اين معني كه از جمعيت مقابل صرافي‌هاي فروشنده دلار كاسته شده باشد.
رونق معاملات دلاري
ميدان فردوسي كه در دو هفته گذشته كانون مهمترين اتفاقات اقتصادي كشور بوده است، اين روزها ساكنان جديدي را در پياده‌روهاي خود مي‌بيند. تداوم سكوت بانك مركزي براي كنترل بازار ارز سبب شده كولي‌ها نيز اين بازار را زمينه مناسبي براي كسب سود و درآمدهاي بادآورده تشخيص دهند.
خبرگزاری فارس گزارش داد که خيابان فردوسی اين روزها شاهد هياهوهاي زيادي براي خريد دلار است و طي اين مدت بارها دعواهاي زيادي را بر سر خريد دلار حال به نرخ دولتي يا آزاد به خود ديده است.
اينجا خياباني است كه اين روزها مردم زيادي را از نقاط مختلف شهر براي خريد دلار با نرخ دولتي يا آزاد به سمت خود كشيده است؛ اينجا خياباني است كه اين روزها صف‌هاي زيادي در آن تشكيل مي‌شود و افراد مختلف اعم از پير و جوان، زن و مرد، تحصيلكرده و نكرده، دلال و مسافر، تاجر و صراف در اين صف‌ها حضور دارند؛ اينجا خيابان فردوسي مركز اصلي خريد و فروش دلار است.
پيش از اين در خيابان فردوسي، دلالان شناخته شده‌اي وجود داشتند، اما در اين دو هفته اخير كساني مبادرت به خريد و فروش دلار مي‌كنند كه شايد قبل از اين هرگز حتي به فكر دلالان نيز خطور نمي‌كرد كه آنها هم زماني دستي در اين بازار داشته باشند.
از خانم‌هاي خانه‌دار گرفته تا سالمندان و افراد بازنشسته‌، همه اين روزها با پس‌اندازهاي خرد و كلان خود به خيابان فردوسي آمده‌اند تا دلار بخرند و با تصور خود سود كنند.
جاي تامل دارد، ولي اين موارد در بازار سياهي كه در خيابان فردوسي براي دلار به‌وجود آمده كاملا مشهود است؛ اين روزها كولي‌ها هم يا به صورت مستقل يا توسط برخي دلالان به كار گماشته شده‌اند تا با ايستادن در صف دلار دولتي بخرند و با 30 تومان گران‌تر در بازار سياه به دلالان يا مردمي كه احتياج دارند بفروشند و از اين راه سود كنند.
دلالان ارز ضرر مي‌كنند
يك كارشناس اقتصادي با اشاره به نوسانات مقطعي نرخ ارز در چند روز گذشته، اين قبيل نوسانات را كوتاه‌مدت عنوان كرد و گفت: افرادي كه با انگيزه دلالي و سفته‌بازي به اين بازار وارد شده‌اند هيچ دستاوردي نخواهند داشت.محمد واعظ در گفت‌وگو با فارس با بيان اينكه افزايش نرخ ارز علل كوتاه‌مدت و بلندمدت دارد، اظهار داشت: علت افزايش كوتاه‌مدت نرخ ارز در كشوري مانند ايران به دليل فعاليت‌هاي سوداگرانه و سفته‌بازي است. وي افزود: علل ساختاري افزايش نرخ ارز شامل تراز پرداخت‌هاي خارجي و تفاوت نرخ تورم داخلي با خارجي است، اما افزايش نرخ ارز در چند روز گذشته به دليل عوامل كوتاه‌مدت است.
اين كارشناس اقتصادي در خصوص چگونگي بروز نوسانات در قيمت ارز،‌ گفت: هر گاه جريان تزريق ارز به بازار به هر دليلي دچار يك وقفه شود يا تقاضاي ارز در بازار دچار نوسان شود، تغييرات كوتاه‌مدت در نرخ ارز به وجود خواهد آمد.
يك كارشناس اقتصادي با اشاره به التهاب بازار ارز گفت: ممكن است اين اقدامات براي كنترل حجم نقدينگي باشد.
مهدي حنطه در خصوص نوسانات اخير در بازار ارز با بيان اينكه نرخ ارز از سال 82 تاكنون تغيير چنداني نداشته است، به فارس اظهار كرد: با توجه به نرخ تورم داخلي و كاهش ارزش پول ملي در اين چند سال، بسياري از كارشناسان معتقدند نرخ فعلي ارز واقعي نيست.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۲۶:۳۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد