استثناي مالياتي براي دو گروه از صنف طلافروش

استثناي مالياتي براي دو گروه از صنف طلافروش
رييس سازمان امور مالياتي در یک جمع دانشجویی، از توافقات نهایی با طلافروشان پرده برداشت و گفت که بر اساس آخرین توافقات قرار شد توليدكنندگان و واردكنند‌گان طلا از پرداخت ماليات 3 درصدي ارزش افزوده مستثني شوند و به این ترتیب، ماليات بر ارزش افزوده، فعلا از فروشنده نهايي دريافت خواهد شد و مراحل قبلي آن مستثني می‌شوند. وي در عين حال اعلام كرد: «مطمئن باشيد در برابر واكنش‌هاي برخي از اصناف عقب‌نشيني نخواهيم كرد.»
رييس سازمان امور مالياتي در یک جمع دانشجویی، از توافقات نهایی با طلافروشان خبر داد و گفت که بر اساس آخرین توافقات قرار شد توليدكنندگان و واردكنند‌گان طلا از پرداخت ماليات 3 درصدي ارزش افزوده مستثني شوند و به این ترتیب، ماليات بر ارزش افزوده، فعلا از فروشنده نهايي دريافت خواهد شد و مراحل قبلي آن مستثني می‌شوند.
علی عسگری استاد دانشكده اقتصاد در كلاس درس توسعه اقتصادي در پاسخ به سوالات متعدد دانشجويان کلاس درس خود این مورد توافق را مقطعی دانست و اعلام کرد: مطمئن باشيد در برابر واكنش‌هاي برخي از اصناف هم عقب‌نشيني نخواهيم كرد. به گفته وی، مشکل طلافروشان شفاف شدن درآمدهای آنها است.
اظهارات رییس سازمان امور مالیاتی در حالی مطرح می‌شود که پیش از این صنف طلافروشان تهران در اعتراض به اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اقدام به تعطیلی واحدهای خود کردند که دامنه این اعتراضات به برخي شهرها نیز کشیده شد. اما از شنبه هفته گذشته بر اساس توافقاتی که صورت گرفت واحدهای این صنف مجددا در تهران و شهرستان‌ها بازگشایی شد. اکنون رییس سازمان مالیاتی از توافقات با اصناف و مستثنی شدن دو گروه تولیدکنندگان و واردکنندگان خبر داده است.
به گزارش خبرگزاری فارس، عسگري در خصوص نتایج نشست‌های سازمان مالیاتی با صنف طلافروشان گفت: در ابتدا آنها خواستار معافيت صنف خود از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده شدند؛ اما به آنها اعلام كرديم كه اين قانون مصوب مجلس است و به هيچ عنوان لغو نخواهد شد؛ بعد از آن گفتند اجراي قانون را دو سال به تعويق بيندازيد كه با توجه به اينكه يك بار اين كار انجام شده بود، آن را هم نپذيرفتيم؛ پس از آن، دريافت سه درصد ماليات را از ارزش اجرت طلا خواستار شدند؛ يعني قيمت طلا كه هر گرم حدود 32 هزار تومان است و پس از ساخت به 42 الي 43 هزار تومان مي‌رسد، ماليات از 10 الي 12 هزار توماني كه پس از ساخت طلا ارزش افزوده ايجاد مي‌كند ماليات دريافت شود. زيرا اين يك كالاي سرمايه‌اي است نه مصرفي؛ اما به آنها گفتيم طلا يك كالا است و تمام ارزش آن شامل ماليات مي‌شود؛ زيرا بسياري از مردم طلا خريداري نمي‌كنند و يك كالاي با دوام است.
مشکل طلافروشان مشخص شدن درآمد است
عسگري درباره اینکه طلا كالاي سرمايه‌اي است یا مصرفي تصریح کرد: سرمايه‌اي بودن يك كالا ربطي به با دوام بودن و گران بودن آن ندارد؛ به عنوان مثال در حال حاضر كت و شلوار از قيمت 450 هزار تومان تا 6 ميليون تومان فروخته مي‌شود و ممكن است چند سال هم استفاده شود؛ آيا با اين توجيه مي‌توان ادعا كرد كت و شلوار هم يك كالاي سرمايه‌اي است؟ بدانيد مشكل طلا فروشان پرداخت سه درصد ماليات بر ارزش افزوده نيست، زيرا اين مبلغ را در نهايت مصرف‌كننده مي‌پردازد؛ مشكل آنها مشخص شدن درآمد است؛ زيرا با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده ماليات بر درآمد واقعي آنها مشخص مي‌شود؛ هم‌اكنون كه اطلاعات درستي در زمينه درآمدها وجود ندارد، دريافت ماليات به روش توافقي دريافت مي‌شود كه به هيچ وجه روش مناسبي براي اخذ ماليات نيست.
وی افزود: با طلا فروشان توافق كرديم كه ماليات بر ارزش افزوده را فعلا از فروشنده نهايي دريافت كنيم و مراحل قبلي آن كه شامل توليدكننده و واردكنند‌گان مي‌شود از پرداخت ماليات سه درصدي مستثني شوند؛ البته براي يك دوره مقطعي؛ مطمئن باشيد در برابر واكنش‌هاي برخي از اصناف هم عقب‌نشيني نخواهيم كرد.
وی درباره اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده و افزایش قيمت طلا با اجرای قانون تصریح کرد: قانون ماليات بر ارزش افزوده مصوب مجلس است و بايد اجرا شود؛ درصورتي كه قانون به درستي اجرا شود، بسياري از مشكلات از جمله قاچاق كالا و فرار مالياتي از بين خواهد رفت.
‌در اين نوع روش اخذ ماليات، از همه زنجيره عوامل مربوط به واردات، توليد، توزيع و فروش ماليات دريافت مي‌شود. به عنوان مثال وارد كننده طلا سه درصد از ارزش افزوده كالاي خود را به عنوان ماليات در بدو ورود مي‌پردازد و بعد از آن از فروشنده عمده طلا 3 درصد را اخذ مي‌كند؛ در هر مرحله كه طلا معامله مي‌شود و ارزش افزوده‌اي از اين محل به دست مي‌آيد سه درصد بابت ارزش اضافي ايجاد شده ماليات دريافت و به خريدار بعدي منتقل مي‌شود تا در نهايت از مصرف كننده‌ نهايي ماليات دريافت مي‌شود؛ در اين روش هر‌كدام از فعالان اقتصادي ماليات مربوط را در هر مرحله مي‌پردازند و در نهايت ماليات به خريدار نهايي منتقل مي‌شود.
هدف، شناسايي فعاليت‌هاي اقتصادي است
رییس سازمان امور مالیاتی درباره دریافت مالیات نهایی از مشتری نیز گفت: فلسفه دريافت ماليات بر ارزش افزوده، دريافت ماليات از مصرف‌كننده نهايي است و اين شيوه دريافت ماليات در بسياري از كشورها انجام مي‌شود؛ هدف اصلي از اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده اخذ درآمد نيست، بلكه شناسايي فعاليت‌هاي اقتصادي از جمله فعاليت‌هاي پنهان در عرصه اقتصاد است؛ لازم به ذكر است كه سه درصد كمترين ميزان مالياتي است كه در بين كشورهاي اجرا كننده اين پايه مالياتي تعيين شده است.
وی افزود: كالاهاي اساسي مشمول ماليات بر ارزش افزوده نمي‌شوند، چرا كه بسياري از مردم بخش عمده‌اي از سبد هزينه خود را صرف خريد اين كالاها مي‌كنند و بنابراين مشكلي در اين زمينه به وجود نخواهد آمد.
کاهش خرید طلا مقطعی است
عسگري درخصوص علت اصلی مخالفت طلافروشان گفت: علت اصلي مخالفت طلا فروشان اين است كه آنها به خوبي مي‌دانند اگر ماليات بر ارزش افزوده اجرا شود، ماليات بر درآمد آنها نيز مشخص خواهد شد و ديگر نمي‌توانند مانند سابق به روش توافقي ماليات پرداخت كنند؛ در واقع آنها كاملا به مزاياي اجراي قانون مذكور واقف هستند و به همين دليل عكس‌العمل نشان دادند.
وی درباره کاهش درآمد طلافروشان با اجراي قانون به دليل افزايش قيمت‌ها گفت: این موضوع تاثير چنداني ندارد؛ اگر هم مصرف‌كننده عكس‌العمل نشان دهد مقطعي خواهد بود و پس از مدتي به حالت عادي باز مي‌گردد؛ اگر شما يك حلقه طلاي هفت گرمي بخريد، بايد 8 هزار و 800 تومان به عنوان ماليات بر ارزش افزوده بپردازيد. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ مهر ۱۳۸۹ ساعت ۵:۲۸:۴۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد