صندوق بين المللي پول افزايش رشد اقتصادي خاورميانه را پيش بيني کرد

صندوق بين المللي پول افزايش رشد اقتصادي خاورميانه را پيش بيني کرد
صندوق بین المللی پول روز یکشنبه اعلام کرد اقتصاد خاورمیانه احتمالا ظرف دو سال با سرعتی دو برابر سال دو هزار و نه میلادی رشد می کند اما این منطقه باید در زمینه تنوع اقتصادی و شغل آفرینی بیشتر تلاش کند.
صندوق بین المللی پول روز یکشنبه اعلام کرد اقتصاد خاورمیانه احتمالا ظرف دو سال با سرعتی دو برابر سال دو هزار و نه میلادی رشد می کند اما این منطقه باید در زمینه تنوع اقتصادی و شغل آفرینی بیشتر تلاش کند. این سازمان که در واشنگتن مستقر است پیش بینی می کند اقتصاد خاورمیانه امسال چهار و دو دهم درصد و سال آینده چهار و هشت دهم درصد رشد داشته باشد. اقتصاد این منطقه که سال گذشته با کاهش درآمدهای نفتی و سایر آثار ناشی از بحران اقتصاد جهانی روبرو بود ، دو و سه دهم درصد رشد داشت.
صندوق بین المللی پول در گزارشی درباره چشم انداز اقتصادی خاورمیانه تاکید کرد اقتصاد این منطقه به دلیل افزایش بهای نفت و سیاست دولت ها برای کاهش آثار بحران اقتصاد جهانی ، به طور کلی رو به بهبود است. این صندوق برآورد کرد کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای صادر کننده نفت در منطقه به دلیل افزایش بهای نفت شاهد افزایش مازاد حساب جاری به میزان صد و پنجاه میلیارد دلار در سال آینده خواهند بود که این رقم سال گذشته هفتاد میلیارد دلار بوده است.
اما رشد اقتصادی خاورمیانه خارج از بخش انرژی همچنان کند است و صندوق بین المللی پول از کشورهای صادرکننده نفت خواسته است با ایجاد تنوع اقتصادی و مقابله با مشکلات ناشی از بحران مالی مانند افزایش بدهی از میزان وابستگی خود به درآمدهای نفتی بکاهند. این سازمان افزود اقتصاد کشورهای فقیرتر منطقه که از وارد کنندگان نفت به شمار می روند و به صنعت گردشگری و تجارت وابسته هستند امسال پنج درصد رشد خواهد داشت که این میزان سال دو هزار و نه میلادی چهار و شش دهم درصد بود. یکی از چالش های اصلی خاورمیانه شغل آفرینی برای جوانان و جمعیت به سرعت در حال افزایشی است که میانگین نرخ بیکاری در این منطقه حدود یازده درصد است. صندوق بین المللی پول پیش بینی می کند با شغل آفرینی برای کشورهای وارد کننده نفت در خاورمیانه ظرف یک دهه آینده ، میزان رشد اقتصادی دست کم به شش و پنج دهم درصد برسد.
بر اساس مطالعات این سازمان ، فقط در بخش هایی از جهان عرب که از منابع نفتی برخوردار نیستند ، باید بیش از هجده میلیون فرصت شغلی ایجاد شود. به گزارش اسوشیتدپرس از دبی ، گزارش صندوق بین المللی پول کشورهای صادرکننده نفت از جمله الجزایر ، بحرین ، ایران ، عراق ، کویت ، لیبی ، عمان ، قطر ، عربستان سعودی ، سودان ، امارات عربی متحده و یمن و کشورهای وارد کننده نفت مانند افغانستان ، جیبوتی ، مصر ، اردن ، لبنان ، موریتانی ، مغرب ، پاکستان ، سوریه و تونس را شامل می شود. 
منبع خبر: واحد مرکزی خبر
  ۲ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۷:۱۸:۱۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد