ماليات بر ارزش افزوده باعث كاهش قاچاق مي‌شود

ماليات بر ارزش افزوده باعث كاهش قاچاق مي‌شود
عضو كميسيون اقتصادي مجلس در اولين همايش شهر طلا و جواهر ايران در جمع فعالان صنف طلا گفت: اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده باعث كاهش تقاضاي طلا نمي‌شود.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، غلامرضا مصباحي‌مقدم نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي امشب در اولين همايش شهر طلا و جواهر ايران در تهران گفت: ماليات بر ارزش افزوده كه در مرحله چهارم اجرا شامل 12 صنف از جمله طلافروشان مي‌شود به هيچ‌وجه باعث كاهش تقاضاي خريد طلا از سوي مردم نخواهد شد.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس تأكيد كرد: لايحه ماليات بر ارزش افزوده در زمان دولت خاتمي ارائه شد كه ابتدا قرار بود 7 درصد نرخ ماليات و 1.5 درصد عوارض شهرداري‌ها و در مجموع نرخ اين ماليات 8.5 درصد باشد اما خانه صنعت و معدن از دولت درخواست كرد كه نرخ ماليات ارزش افزوده نيز همانند عوارض شهرداري‌ها 1.5 درصد باشد كه در مجموع نرخ ماليات بر ارزش افزوده 3 درصد شامل 1.5 درصد عوارض و 1.5 درصد ماليات به تصويب رسيد.
مصباحي‌مقدم افزود: در حال حاضر 2 سال ا زاجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده مي‌گذرد و هيچ اتفاق خاصي از نظر كاهش تقاضا در صنف‌هاي مختلف انجام نشده و در مورد صنف طلا و آهن‌فروش كه به تازگي از مهرماه امسال اجرا مي‌شود نيز هيچ اتفاق خاصي نخواهد افتاد.
اين نماينده مردم تهران گفت: ماليات بر ارزش افزوده در دنيا حدود 70 سال سابقه دارد و در زمان بررسي اين لايحه در مجلس از كارشناسان فرانسه به عنوان اولين كشور اجرا كننده اين نوع ماليات در مجلس براي ارائه گزارش دعوت به عمل آمد.
وي گفت: پايين بودن نرخ ماليات بر ارزش افزوده به منظور شفاف‌ شدن سيستم‌ها و از بين رفتن اقتصاد زيرزيمني در نظر گرفته شده و حتي اگر دولت اين نوع ماليات را اجرا كند و نرخ صفردرصد وضع كند به نفع خواهد بود زيرا اقتصاد قاچاق زيرزميني از بين مي‌رود.
مصباحي‌مقدم افزود: طبق آمار رسمي حدود 70 ميليارد دلار حجم واردات كشور و براساس آخرين خبرها علاوه بر آن 19 ميليارد دلار واردات قاچاق انجام مي‌شود كه با اجراي ماليات بر ارزش افزوده جريان دادوستد كالا شفاف و امكان تشخيص قاچاق فراهم مي‌شود.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس افزود: ماده 12 قانون ماليات بر ارزش افزوده اذعان دارد بيش از 70 درصد سبد خانوارهاي كم‌درآمد شامل خوراك، پوشاك، ميوه از پرداخت ماليات بر ارزش افزوده معاف بوده ولي 30 درصد بقيه سبد خانوار مانند فرش، يخچال، تلويزيون مشمول ماليات بر ارزش افزوده مي‌شود.
مصباحي‌مقدم نرخ ماليات بر ارزش افزود: ايران كمترين نرخ ماليات بر ارزش افزوده در دنيا را انتخاب كرده و در بسياري از كشورها اين نرخ بالاي 15 درصد و بين 20، 25 و 28 درصد اشت و در برخي كشورها نرخ‌هاي دوگانه براي كالاهاي ضروري و غير ضروري در نظر گرفته مي‌شود اما در ايران براي شفافيت نرخ آن پايين در نظر گرفته مي‌شود.
وي افزود: در حال حاضر قانون ماليات بر ارزش افزوده شامل سازندگان طلا نمي‌شود بلكه فقط فروشنده طلا را شامل مي‌شود كه آن هم از خريدار نهايي نرخ 3 درصد را دريافت مي‌كند.
مصباحي‌مقدم افزود: اگر گفته برخي از طلافروشان مبني براينكه چون طلا يك كالاي سرمايه‌اي است نبايد ماليات ارزش افزوده از آن گرفته شود در آن صورت بايد بگوييم چه فرقي بين طلا، چوب و آهن وجود دارد. آنها نيز قابل بازگشت هستند در حالي كه قانون مي‌گويد هم از جنس و هم از ارزش افزوده آن ماليات گرفته شود.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس گفت: يك طلافروش از من سؤال كرد كه حال 100 كيلو طلا دارد چقدر بايد ماليات بدهد گفتم صفر درصد اما اگر بخشي از اين طلا كه به صورت شمش نگهداري مي‌شود تبديل به طلاي ساخته شده شود و به مشتري فروخته شود در آن موقع 3 درصد ماليات ارزش افزوده از مشتري اخذ شود.
مصباحي مقدم تأكيد كرد: با اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده در 2 سال گذشته 5 هزار و 800 ميليارد تومان ماليات از مردم اخذ شده كه در اين دو سال هيچ فشاري از جانب مردم احساس نشد و در حال حاضر كه از مهرماه 12 صنف مشمول قانون ارزش افزوده شده‌اند هيچ مشكلي ندارند و فقط صنف طلا‌فروش مقداري توقف كرده‌اند.
عضو كميسيون اقتصادي مجلس تأكيد كرد: طلافروشان سعي كنند به سمت صادرات طلا پيش بروند كه اگر طلا صادر شد در آن موقع هرچه ماليات پرداخت شده براي تشويق به آن مسترد خواهد شد.
محمد كشتي‌آراي مدير عامل اتحاديه كشور صنف طلا و جواهر نيز در نخستين همايش شهر طلا و جواهر ايران نيز گفت: قبل از مهرماه سالجاري كه ماليات بر ارزش افزوده طلافروشان اجرا مي‌شود جلساتي هماهنگي از سه ماه قبل برگزار شد كه آخرين آن در سوم مهرماه در سازمان مالياتي برگزار شد و رؤساي 50 اتحاديه شهرستاني دعوت شدند.
كشتي‌آراي گفت: با اجراي قانون بر ارزش افزوده پديده قاچاق در صنف طلا جمع مي‌شود و به نفع توليدكنندگان خواهد بود.
اتحاديه سازندگان و فروشندگان طلا قصد دارند در شهر رودهن استان تهران با ايجاد تعاوني مسكن شهر طلا و جواهر ايران را ايجاد كنند. 
منبع خبر: خبرگزاري فارس
  ۱۳ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۶:۵۵:۲۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد