آغاز برخورد با زرگران مالیات گریز

آغاز برخورد با زرگران مالیات گریز
رئیس دستگاه مالیاتی کشور از تمهیدات و برخوردهای آتی دولت با طلافروشان متخلف خبر داد.
گفت وگوی این بار ما هم با رئیس سازمان مالیاتی، درباره چالش‌های اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده گذشت.
علی عسگری در این مصاحبه اذعان کرد: هرگز با طلافروشان بر سر اجرای قانون مذاکره نخواهیم کرد. وی معتقد است: طلافروشان باید متقاعد شوند که در اجرای قانون مذکور هیچ ابهامی وجود ندارد لذا آنها (طلا فروشان) باید تمکین کنند. رئیس دستگاه مالیاتی کشور همچنین از تمهیدات و برخوردهای آتی دولت با متخلفان قانون خبر داد. گفت‌وگوی ما را با وی بخوانید:
همان‌طور که مطلع هستید خیلی از اصناف اصلاً دوست ندارند به دولت مالیات بدهند. بخصوص در این جریانات اخیر، اغلب اعضای بند (ب) که مکلف به پرداخت مالیات بر ارزش افزوده شده‌اند، می‌گویند رکود حاکم بر بازار در شرایط فعلی همه‌گیر شده است. «ما نمی‌توانیم مالیات بدهیم» و ....
ارزیابی شما از این اظهارات چیست. فکر می‌کنید اجرای مالیات بر ارزش افزوده چقدر بر روی رکود بازار آنها اثرگذار باشد؟
این اظهارات اصلاً مورد قبول نیست؛ به قول شما برخی اصلاً نمی‌خواهند به دولت مالیات بدهند. به همین دلیل این اظهارات را بیان می‌کنند. فکر می‌کنم برخی از مشاغل در ایران به پرداخت مالیات عادت نکرده‌اند و پرداخت مالیات به دولت برای آنها، چیز عجیبی است. خوشبختانه اقتصاد ایران به اندازه‌ای بزرگ است که در صورتی که 12 گروه از فعالان اقتصادی آن در یک برهه مکلف به اجرای یک قانون مالیاتی شوند، تغییر گسترده‌ای در رفتار و درآمدهای آنها ایجاد نشود.
منظورم طلافروشان است؛ آنها معتقدند اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده رکود را بر بازار آنها حاکم کرده.
طلافروشان هم جزئی از آن 12 گروه مکلف به اجرای قانون مذکور هستند؛ تفاوتی نمی‌کند.
مطمئناً اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده اثر آنچنانی در عملکرد اقتصادی آنها نخواهد داشت.
در چند هفته اخیر شاهد گران شدن قیمت طلا در بازارهای داخلی بودیم. برخی از طلافروشان می‌گویند دلیل گران شدن قیمت طلا، اخذ سه درصد مالیات بر ارزش افزوده از آنان است؟
گران شدن قیمت طلا اصلاً ربطی به اخذ مالیات ندارد. طلا در بازارهای جهانی گران شده و این مسئله در بازارهای داخلی نیز کاملاً مشهود است.
آیا همین گران‌شدن کالا باعث کاهش تقاضا در این بازار نمی‌شود؟
ببینید؛ ممکن است گران‌شدن کالا در مقطعی باعث کاهش تقاضا گردد، اما سؤال این است چه ضریبی از گران شدن؟ تمام آثاری که اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده طلا بر روی قیمت طلا می‌گذارد، کمتر از 2 درصد قیمت نهایی طلا است.
درباره قیمت تمام شده برای مصرف‌کننده چطور؟
مطمئناً آثار نهایی طبیعی بر قیمت تمام‌شده پائین تر از 3درصد است. اگر قیمت پایه طلا را حدود 33هزار تومان و اجرت و سود فروش‌ طلا را هم حدود 10 هزار تومان در نظر بگیرید، در این صورت از 43 هزار تومان قیمت طلا قرار است حدود 1200 تومان مالیات بر ارزش افزوده اخذ گردد. بنابراین اخذ 1200 تومان یعنی اخذ 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده. بنابراین می‌توان گفت تنها 3 درصد قیمت طلا در اثر اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده خواهد بود و 97درصد دیگر آن عواملی غیر از آن است. لذا بعید می‌دانم در مصرف و خرید کالا، تنها 3 درصد اخذ مالیات بر ارزش افزوده اثرگذار باشد و 97 درصد عوامل دیگر خیلی تأثیر نداشته باشند.
آقای عسگری در مورد اجرای قانون مذکور شایعات و اظهارات زیاد است. به عنوان نمونه برخی می‌گویند رقم اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در مورد گروه املاک بسیار بالا است. فکر نمی‌کنید اخذ 3 درصد از پول ملک رقم زیادی باشد؟
اشتباه نکنید؛ ما از 3 درصد قیمت ملک مالیات نمی‌گیریم. درست از خدمات مربوط به معامله در بنگاه‌ها 3 درصد مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌کنیم. به عنوان مثال شما اگر بروید، خانه‌ای را معامله کنید که در آن 500 هزار تومان خدمات مربوط به آن باشد، 3 درصد از آن 500 هزار تومان می‌شود عدد مالیات بر ارزش افزوده. متأسفانه برخی‌ها هم در جامعه همین اشتباه شما را مرتکب شده‌اند.
اجاره چطور؛ یعنی برای خدمات اجاره منزل مسکونی نیز مالیات بر ارزش افزوده اخذ می‌شود.
بله. اجاره هم همین‌طور است. سه درصد خدمات آن چیزی که بنگاه از فرد اخذ می‌کند.
پس شما تأثیرات اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده را بر روی رکود حاکم بر بازار رد می‌کنید؟
البته خیلی‌ها علاقه‌مندند که هر اتفاقی را عینی و غیرعینی به بعضی از موضوعات بی‌ربط وصل کنند. لذا بعید می‌دانم معاملات و مبادلاتی که در این 12 گروه از اصناف می‌شود نسبت به 3 ماه قبل از آن تفاوتی کرده باشد که البته نشأت گرفته از اجرای قانون مذکور باشد.
آخرین وضعیت نام‌نویسی برای اجرای قانون مالیات بر ارزش افزوده در حال حاضر چگونه است؟
در این 12 گروه، خوشبختانه اغلب صنوف بجز برخی از طلافروشان برای اجرای قانون مذکور ثبت‌نام کرده‌اند. الان هم ثبت‌نام پس از یک دوره تمدید به پایان رسیده است. در این دوره هم نزدیک به 18 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند.
چه تعداد باید ثبت‌نام می‌کردند؟
حدود 40 هزار نفر باید در این دوره ثبت‌نام می‌کردند که بخش زیادی از آنها مربوط به طلافروشان است که البته هنوز هم ثبت‌نام نکرده‌اند.لازم به ذکر است تنها 1000 نفر از 15000 طلافروش تا به حال ثبت نام کرده اند.
وضعیت طلافروشان چگونه است؟
پس از بحث‌های مفصلی که با طلافروشان داشتیم و اتفاقاتی که در اوایل مهرماه افتاد، قرار بر این شد که صنف طلافروشان برای طرح برخی از مسائل با کمیسیون اقتصادی مجلس مذاکراتی انجام دهد. جلساتی هم در این زمینه انجام شد و مباحث خوبی هم در آن جلسات مطرح گردید. حتی در آن جلسه تأکید شد که قانون باید اجرا شود و اگر طلافروشان احیاناً ابهامی هم در این ارتباط دارند یا قصد مطرح کردن بحث‌های کارشناسی را دارند، این اقدام به یک گروه کارشناسی محول شود. قرار هم بر این شد که این گروه کارشناسی با محوریت مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل جلسه داده و مباحث و دغدغه‌های دولت و صنف طلافروشان را به طور کارشناسی مطرح کند. جلسات خوبی هم در این زمینه مطرح شد و خوشبختانه هم، تا آنجا که بنده اطلاع دارم، قرار است همان مسیر قانونی که قبلاً نیز مورد توافق بود دنبال گردد.
یعنی توافق شده است؟
ببینید، طلافروشان باید متقاعد شوند که برای اجرای قانون هیچ ابهامی وجود ندارد. آنها باید برای اجرای قانون تمکین کنند.
چه ابهاماتی از سوی آنها مطرح است؟
عمده بحث‌ آنها این است که طلا، کالا نیست! می‌گویند ما در مورد طلا خدمات انجام می‌دهیم.
دولت چه می‌گوید؟
با بحث‌های کارشناسی که صورت گرفته و استدلال‌هایی که در این حوزه وجود دارد به این نتیجه رسیدیم که «طلا کالا است»؛ مانند همه کالاهای دیگری که در اقتصاد خرید و فروش می‌شود.
کسانی که نیایند؛ چه می‌شوند، اقدام خاصی برای تمکین از قانون انجام نمی‌دهید؟
با طلافروشانی که در وقت مقرر ثبت‌نام نکنند، برخورد خواهیم کرد. اگر به هر دلیلی جریمه‌ای شوند، به هیچ وجه جریمه‌شان بخشیده نخواهد شد. آنها فرصت‌ داشتند تا ثبت‌نام کنند؛ اما نکردند! باید با آنها برخورد شود.
چه برخوردی؟ روش تنبیه دولت چیست؟
مطابق قانون با آنها رفتار می‌کنیم. آنهایی که ثبت‌نام نکردند از امتیازاتی که قانون برایشان قائل شده، بهره‌مند نخواهند شد. لازم به ذکر است اجرای قانون مذکور دارای پروسه‌های مختلفی است که یکی از آنها ثبت‌نام و دیگری آموزش و اجرا است. کسی هم در این دوره ثبت‌نام نکرده باشد به این معنی نیست که قانون را نباید اجرا کند، لذا او هم‌اکنون دیگر از امتیاز ثبت‌نام کردن برخوردار نیست. پس قانون لازم‌الاجرا است، تنها مسئله‌ای که برای او پیش آمده این است که او باید خارج از موعد مقرر برای اجرا ثبت‌نام کند. بنابراین از امتیازات ویژه دولت بهره‌مند نخواهد بود.
اگر واحدهای صنفی طلا باز هم از قانون تمکین نکنند، چه اقدامی انجام خواهید داد؟
بعید می‌دانم یک صنف در جامعه با این صراحت بگوید «من قانون را نمی‌خواهم اجرا کنم»! چرا که قانون کاملاً شفاف است. تمام صاحبنظران قانونی و اقتصادی به این مسئله واقف هستند که طلا هم مانند تمام فعالیت‌های اقتصادی در اقتصاد از هیچ امتیاز دیگری برای نپرداختن مالیات مجزا نیست.
منبع خبر: موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران
  ۱۵ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۶:۳۵:۲۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد