تحویل کالا‌، فاکتور اساسی رونق بازار

تحویل کالا‌، فاکتور اساسی رونق بازار
مبادلات شمش طلای 10 اونسی بازار آتی بورس کالا در حالی امروز آغاز مي‌شود که تحلیلگران‌، سررسید تحویل فیزیکی مبادلات را از پارامترهای اساسی بازار مي‌دانند.
به عقیده آنان روند قیمتی این کالا در بازار امروز همانند بازار سکه به صورت لحظه‌اي و متاثر از بازارهای نقدی است و حجم معاملات با توجه به تازگی و نبود آشنایی معامله‌گران از میزان بالایی برخوردار نیست.
بورس کالای ایران پس از مدت‌ها قول‌وقرار مسوولان بورسی‌، امروز شاهد عرضه قراردادهای آتی شمش طلای 10 اونسی در بازار خواهد بود. براساس اطلاعیه قبلی بورس کالا‌، این شمش‌ها با حد نوسان 2 درصد مطابق قیمت تسویه روزانه روزکاری ماقبل و سقف مجاز 150 قرارداد برای اشخاص حقیقی و حداقل معادل اشخاص حقیقی و قابل افزایش تا 10 درصد سرمایه ثبتی شرکت برای اشخاص حقوقی صورت مي‌گیرد.
نزدیک شدن بازار ما به بازارهای جهانی
در این رابطه محمد مهدی رفیعی یکي از کارگزاران بورس کالا در گفت‌و‌گو با دنیای اقتصاد با اشاره به عرضه شمش طلای آتی در بازار امروز و عرضه کالاهای مختلف به منزله تنوع در دادوستدها‌، گفت‌: تنوع در عرضه‌ها و به تبع آن معاملات سبب مي‌شود ظرفیت بازار بالا رود و همین عامل نیز ایجاب مي‌کند امکانات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بیشتری در فرآیند مبادلات به کار گرفته شود.
این کارشناس بورس کالا با اشاره به اینکه با مبادلات شمش طلا در بازار آتی‌، بازار ما به بازارهای آتی دیگر کشورها نزدیک مي‌شود‌، اظهار كرد‌: دادوستدها با تنوع مبادلات کارآتر خواهد شد و در واقع با عرضه شمش‌های طلا در بازار آتی‌، عملیات واقعی آربیتراژها معلوم و معین مي‌شود.
حجم مبادلات آتی بسیار پایین است
رفیعی در ادامه افزود‌: اگر تفاوت و اختلافی در ارتباط با تبدیل نرخ ارز در زمان مبادلات وجود داشته باشد فعالان بازار باید آن را تشخیص داده و آن وقت بهترین اتفاق برای بازار ما به نزدیک‌ترین حد خود خواهد رسید که رسیدن به این امر مطلوب‌، نیازمند الزام و اجرای پیش شرط‌هایی است. وی با بیان اینکه حجم مبادلات آتی در حال حاضر نسبت به سایر کشورها بسیار پایین است‌، خاطرنشان کرد‌: یکی از دلایل اصلی نبود معاملات در بازار‌، ترس اقتصادی از انجام معامله است که تنها در صورت رفع ابهامات مي‌توانیم آنها را برطرف کنیم.
این کارگزار بورس کالا با یادآوری این نکته که تجربه نشان داده مبادلات بازار آتی و بورس کالا همچون دادوستد بازار سهام نیست‌، افزود‌: در مبادلات بازار سکه معامله‌گران سراغ اونس طلا خواهند رفت به همین خاطر است که به دلیل لحظه‌اي بودن قیمت طلا در بازارهای جهانی‌، این بازار بسیار حساس خواهد بود.
محدودیت خرید برای معامله‌گران
وی با بیان اینکه بازار سکه آتی بورس با محدودیت خرید افراد حقیقی روبه‌رو است‌، خاطر نشان کرد‌: بخش فراوانی از معاملات توسط اشخاص حقیقی انجام مي‌شود؛ به طوری که اشخاص حقیقی خانواده و خویشاوندان را همراه خود برای خرید به بازار مي‌آورند و این نشان مي‌دهد بازار از پتانسیل بالایی برخوردار است.
رفیعی با ذکر این نکته که در صورت هموار نمودن محدودیت‌ها‌، حجم معاملات با عدد بزرگ‌تری مواجه خواهد شد‌، افزود‌: عرضه شمش‌های طلا با توجه به اینکه برای اولین بار در بازار آتی دادوستد مي‌شود در کوتاه مدت ممکن است تاثیری منفی در بازار سکه آتی داشته باشد، اما در بلندمدت این دو قرارداد پشتوانه همدیگر خواهند بود. وی توجه به زمان تحویل فیزیکی شمش‌های طلای 10 اونسی را به عنوان تمهید بازار لازم و ضروری دانست و تصریح کرد‌: اگر تحویل فیزیکی به معنای واقعی در بازار صورت نگیرد‌، آنگاه ممکن است این متغیر اساسی‌، بازار را دچار تلاطم و کسادی کند.
رفیعی در پایان حجم مبادلات در اولین روز را زیاد ندانست و افزود‌: با توجه به نوع و تازگی مبادلات امکان دارد بازار از حجم بالایی برخوردار نباشد، اما قیمت‌ها تحت تاثیر بازارهای جهانی و بازار نقدی در فرآیند عرضه و تقاضا کشف خواهد شد.
از سویی‌، بیات یکی دیگر از کارشناسان بورس کالا با اشاره به عرضه شمش‌های طلای 10 اونسی در بازار امروز آتی گفت‌: هر چند بازار آتی با این عرضه‌ها رونق خواهد یافت و کامل‌تر خواهد شد، اما بهتر بود قبل از عرضه این نوع شمش‌ها با توجه به تفاوتشان با شمش‌های طلای موته و زرمهر در بازار آتی‌، عرضه نقدی آنها نیز صورت مي‌گرفت تا این دو بازار پشتوانه همدیگر شوند.
بیات در ادامه افزود‌: سر رسید کالاها به صورت فیزیکی یکی از پارامترهای اساسی بازار آتی است که در صورت نداشتن زمان تحویل امکان بلاتکلیفی برای معامله‌گران وجود دارد.
این کارگزار بورس با بیان اینکه در بسیاری از کشورها تسویه و تحویل فیزیکی وجود ندارد و تسویه‌ها به صورت نقدی تعریف شده است‌، افزود‌: با توجه به اینکه قراردادهای آتی به شرط تحویل فیزیکی امکان معامله دارد‌، در این زمینه باید راهکارهای لازم برای دادوستدها را انجام دهیم تا بلاتکلیفی معامله‌گران و جریمه‌های سنگین در نظر گرفته برای آنها بی‌اعتمادی به بازار را به دنبال نداشته باشد.
استانداردسازی طلا در بورس کالا
شمش‌های طلای 10 اونسی در بازار آتی در حالی قرار است امروز عرضه شود که محمدکشتي‌آراي رييس اتحاديه کشوري طلا و جواهر نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری موج‌، به ضرب پلاک طلا با ابعاد مشخص شده‌اي در قالب شمش ازسوي بورس کالا اشاره کرد و گفت: پس از عدم موافقت بانک مرکزي با دادوستد سکه در بورس کالا، مي‌توان طلا را در اندازه‌هاي 10، 20، 50، 100 گرم و يک کيلويي در ‌اين بازار معامله کرد. کشتي آراي ‌اين نوع از طلاي ضرب شده در بورس کالا را يک نوع استاندارد سازي معاملات طلا در داد و ستدهاي بورس کالا عنوان کرد. کشتی آرای در ادامه راجع به مساله سکه با بیان اینکه «طبق قوانين پولي کشور بورس کالا نمي‌تواند به ضرب سکه اقدام کند»، اظهارداشت: براي داد و ستد سکه در‌اين بازار، بورس کالا مي‌تواند به ضرب نوعي از ابعاد مشخص شده طلا مبادرت کند.
وي با بيان ‌اينکه طلاهايي که در دست توليدکنندگان طلا و جواهر است، هيچ‌گاه وارد بورس کالا نمي‌شود»، ادامه داد: بيش از 80 درصد از مواد اوليه توليدکنندگان طلا از بازيافت طلاهاي شکسته تامين مي‌شود و باقي آن، سکه‌هاي از رده خارج شده و طلاهاي وارداتي است.
همچنین روز گذشته تالار بورس کالا شاهد عرضه شمش‌های طلای 100 گرمي‌گروه صنعتی ومعدنی زرمهر و 1000 گرمي ‌تهیه و تولید مواد معدنی (موته) با عیارهای متفاوت بود که در پایان یک قطعه شمش طلای 1000 گرمي‌با عیار 995 تولیدی موته به نرخ 45 هزار و 110 تومان و 2 قطعه شمش طلای 1000 گرمي ‌با عیار 997 تولیدی همین فروشنده با نرخ 45 هزار و 200 تومان فروخته شد.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ آبان ۱۳۸۹ ساعت ۷:۵۰:۵۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد