ايجاد شبكه‌هاي ارتباطي

ايجاد شبكه‌هاي ارتباطي
درگير ساختن ديگران در كارها فرصت‌هاي مغتنمي براي برقراري ارتباطات سازنده براي شما ايجاد خواهد كرد.
درگير ساختن ديگران در كارها فرصت‌هاي مغتنمي براي برقراري ارتباطات سازنده براي شما ايجاد خواهد كرد.
من شخصا ايجاد شبكه‌هاي ارتباطي را با افراد همفكر خود در زمين بازي گلف تجربه كردم و از اين طريق توانستم همبازي‌هايي را از ميان مديران مالي شبكه‌هاي تلفن موبايل كه طرف همكاري ما بودند، براي خود انتخاب و دستچين كنم. اين روش بسيار موثري براي برقراري ارتباطات كاري در يك فضاي آرام و مفرح به‌منظور انجام همكاري‌هاي متقابل بود. حاصل اين كارها امروز به من امكان داده است تا بتوانم با جمعي از سرشناس‌ترين كارآفرينان نظير رييس كنفدراسيون صنايع انگليس (CBI)، آقاي گوردون براون نخست‌وزير، خانم مارگارت بوت Margaret Booth وزير بازرگاني و صنايع در پشت يك ميز به صرف ناهار بپردازم يا هم‌صحبت شخصيت‌هاي معروف و برجسته‌اي نظير سايمون كوول Simon Cowel و پاول مك‌ما Paul Makemmea باشيم.
جالب است كه بدانيد به بركت اين قبيل شبكه‌سازي‌ها و ارتباطات، تاثيرگذاري شما روي جامعه و كارآفرينان هر روز بيشتر خواهد شد. امروزه برقرار كردن ارتباط و داشتن حشر و نشر با اين قبيل آدم‌هاي كله‌گنده برايم به مراتب آسان‌تر از گذشته شده است. مثلا اگر من چند سال پيش مي‌خواستم تلفني با رييس كمپاني آزدا (ASDA) ارتباط برقرار كنم ممكن بود او مرا سر بدواند و كارم را به ديگر مديران كمپاني ارجاع دهد. حال آنكه امروز مي‌توانم به راحتي گوشي تلفن را بردارم و با ريچارد برانسون RICHARD BRONSON،فيليپ گرين PHILIP GREEN ميلياردر معروف يا شخص گوردون براون گفت‌وگو كنم كه اين يك امتياز بزرگ براي من محسوب مي‌شود. همچنان كه كسب‌وكار شما مسير رشد و توسعه را طي مي‌كند، شبكه‌هاي ارتباطي شما هم توسعه مي‌يابد و قدرت تاثيرگذاري شما افزايش مي‌يابد.
اهميت داشتن شبكه‌هاي ارتباطي هنگامي كه شما به ديگران براي دستيابي به اهدافشان كمك مي‌كنيد، دسترسي آسان‌تري به كساني كه منابع، پل‌هاي ارتباطي و معلومات لازم را براي كمك به شما در اختيار دارند، پيدا خواهيد كرد. به عبارت ديگر ايجاد شبكه‌هاي ارتباطي به شما در يافتن شريك و همراه و انواع بده، بستان‌هاي مفيد و سازنده كمك خواهد كرد و اين يك رمز بزرگ موفقيت كارآفرينان بزرگ است.
البته بايد ميان تاثيرگذاري بر ديگران و سوءاستفاده و بهره‌كشي از ديگران تمايز قايل شويد. تاثيرگذاري يعني كسب اطمينان از اينكه هر كس به شما كمك مي‌كند متقابلا مي‌تواند از كمك‌هاي شما بهره‌مند شود. اما برعكس، بهره‌كشي از ديگران سودجويي يك‌جانبه است و امري بسيار مذموم محسوب مي‌شود. زيرا هيچ‌كس دوست ندارد كه توسط فرد ديگري مورد بهره‌كشي قرار گرفته و احمق فرض شود. صرف وقت براي شناخت ديگران و نيازها و علايق آنها و بازي كردن با انگيزش‌هاي ارزشي آنها، عملي به شدت زشت و ناپسند است. در حالي كه تاثيرگذاري بر ديگران جزئي از خط فكري يك كارآفرين موفق و بزرگ است. اين هنر به كارآفرين براي يارگيري‌هاي هدفمند كمك زيادي خواهد كرد.
به هر اندازه دامنه ارتباطات شما با ديگران گسترش پيدا كند، به همان اندازه بر قدرت نفوذ و تاثيرگذاري شما بر ديگران افزوده خواهد شد. در چنين حالتي شما اين امكان را به دست خواهيد آورد تا به ديگران ثابت كنيد كه مي‌توانند در ازاي همراهي با شما از بركات اطلاعات، معلومات و توانمندي‌هاي حرفه‌اي شما براي تحقق اهداف و آرزوهايشان بهره‌مند شوند. به عبارت ديگر شما با گرفتن زير بازوي ديگران آنها را نمك‌گير لطف و محبت خود خواهيد كرد و آنها نيز متقابلا آماده جبران محبت‌ها و كمك‌هاي شما خواهند بود.
خود من نتيجه استفاده از نفوذ و قدرت تاثيرگذاري خود را از طريق ياري دادن به آقاي لوي روتز ‌(LEVY Roots) توليدكننده يك نوع سس‌خوراكي در برنامه تلويزيوني لانه اژدها (Dragon.SDen) بي.بي.‌سي به خوبي تجربه كردم.
لوي روتز كه دست بر قضا سس بسيار خوب و خوشمزه‌اي هم توليد مي‌كرد، آرزو داشت كه محصول توليدي او به قفسه‌هاي سوپرماركت‌هاي معروف راه پيدا كند. من روابط خوب و نزديكي با تعدادي از مديران ارشد سوپرماركت‌ها داشتم و توانستم از بركت داشتن اين روابط براي برآورده ساختن آرزوي لوي روتز استفاده كنم.
آقاي لوي روتز، توليدكننده سس براي تحقق آرزوي خود سال‌ها تلاش كرده، اما به نتيجه‌اي نرسيده بود. دليل ناكامي لوي روتز هم آن بود كه مانند بسياري از كارآفرينان از ارزش و اهميت داشتن ارتباطات خوب و نزديك با مديران سوپرماركت‌هاي بزرگ غافل مانده بود.
فرداي روزي كه من در برنامه شبانه لانه اژدهاي تلويزيون بي.بي.سي با لوي روتز گپ و گفتي ترتيب دادم، با مدير اجرايي سوپرماركت‌ معروف «Samsbuny» تلفني تماس گرفتم و نظر او را درباره لوي روتز و سس توليدي او كه شب قبل در برنامه معرفي شده بود، جويا شدم. او نظرش درباره محصول توليدي كاملا مثبت بود. همان روز ملاقاتي با لوي روتز انجام دادم و يك هفته پس از آن قرارداد همكاري ميان من و او به امضا رسيد و تيم همكاران من و لوي روتز فعاليت خود را براي گسترش حضور محصول توليدي او در سوپرماركت‌هاي بزرگ آغاز كردند. نتيجه آن شد كه امروز مي‌توانيد محصول سس توليدي لوي روتز را در قفسه‌هاي تمام سوپرماركت‌هاي انگليس مشاهده كنيد.
خلاصه كلام آن كه چنانچه نفوذ، نوآوري، محصول با كيفيت و وجود يك شخصيت برجسته در پشت آن محصول در هم آميخته نمي‌شد، راه يافتن سس توليدي لوي روتز به سوپرماركت‌ها به صرف سال‌ها و در خوشبينانه‌ترين حالت ماه‌ها صرف وقت نياز داشت يا حتي ممكن بود هرگز آن آرزو تحقق پيدا نكند.
امروز هم من و هم آقاي لوي روتز از كار مشتركي كه با هم انجام داديم كاملا احساس رضايت مي‌كنيم. آنچه در خصوص محصول سس توليدي لوي روتز اتفاق افتاد، نمونه بارزي از نتيجه به كارگيري قدرت نفوذ و تاثيرگذاري شما يا شركا و همكاران شما بر بازار است. از آن روز تاكنون صدها هزار بطري از آن سس در سوپرماركت‌ها به فروش رسيده و اين فروش همچنان ادامه دارد.
نويسنده: پيتر جونز
مترجم: غلامرضا كيامهر
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۵:۴۴ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد