حذف سال ضرب از روي سكه‌ها

حذف سال ضرب از روي سكه‌ها
موضوع حذف سال ضرب از روي سكه‌ها مدتي است كه در بانك مركزي در دست بررسي است تا با اين اقدام ديگر تفاوتي در قيمت سكه‌ها بر اساس تاريخ نباشد.
موضوع حذف سال ضرب از روي سكه‌ها مدتي است كه در بانك مركزي در دست بررسي است تا با اين اقدام ديگر تفاوتي در قيمت سكه‌ها بر اساس تاريخ نباشد.
ابتكار عمل در اعمال قيمت‌هاي سليقه‌اي براي سكه‌هايي با تاريخ قديمي تر مثلا سال 84 توسط صرافي‌ها از سال 86 آغاز شد و با وجود اطلاعيه‌ها و هشدارهاي متعدد بانك مركزي و اتحاديه طلا و جواهر اين روند هنوز هم ادامه دارد كه شايد دليل آن برخورد نه چندان قاطعانه با اين اقدامات است.
بانك مركزي و اتحاديه طلا و جواهر بارها اعلام كرده‌اند كه سال ضرب سكه تاثيري روي تعيين قيمت آن ندارد و تمامي صرافي‌ها و واحدهايي كه به خريد و فروش سكه مبادرت مي‌ورزند، ملزم به خريد سكه حتي سكه‌هاي زير سال 84 به قيمت روز هستند.
محمود بهمني، رئيس كل بانك مركزي در خصوص ملاك تاريخ ضرب در خريد و فروش سكه‌ها گفت: بارها اعلام كرده ايم كه بحث تاريخ از خريد و فروش سكه‌ها حذف شده است و هيچ تفاوت قيمتي براي سكه‌ها
با توجه به تاريخ آنها وجود ندارد. تعيين قيمت متفاوت از قيمت واقعي سكه‌ها و قيمتگذاري روي سكه‌هاي با تاريخ پايين تر از نظر بانك مركزي اصولي نيست.
بهمني در بيان دلايل اين امر اظهارداشته است:‌ گرم تمامي سكه‌ها يكسان است و عيار آنها نيز تفاوتي با يكديگر ندارد. همچنين بانك مركزي اعلام كرده است كه مردم در صورت مشاهده اينگونه تخلفات مراتب را اطلاع دهند، در عين حال عنوان كرده بود كه اين موضوع به شدت رسيدگي مي‌شود اما برخي از خريداران سكه مطرح مي‌كنند كه بايد ابزار نظارتي قوي تري نسبت به حل اين مشكل وجود داشته باشد.
محمد كشتي آراي، رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهرنيز در گفت‌وگو با مهر موضوع ملاك تاريخ ضرب در خريد و فروش سكه‌ها را موضوعي كم رنگ شده عنوان كرد و در عين حال گفت: اين كار غيرقانوني است. وي با بيان اينكه اكثر اينگونه سكه‌ها از دور خارج شده اند، افزود: بسياري از افرادي كه سكه خريداري مي‌كنند با توجه به اطلاع رساني‌ها نسبت به اين موضوع اطلاع دارند. با توجه به اين امر مردم سكه‌اي را خريداري مي‌كنند كه تاريخ آن به روز باشد، حتي اگر سكه‌اي هم با تاريخ‌هاي قديمي تر باقي مانده باشد مربوط به سنوات قبل است.
رئيس اتحاديه كشوري طلا و جواهر با تاكيد بر اينكه تعداد اينگونه سكه‌ها كم است، بنابراين نيازي به دخالت مستقيم نيست، افزود: سكه‌هايي كه تاريخ آنها قديمي تر مي‌شود در چرخه ذوب بانك مركزي قرار مي‌گيرند و دوباره وارد چرخه توليد مي‌شود. به هر حال ساماندهي بازار سكه با توجه به اهميت و نقش مهم اين كالا در تبادلات اقتصادي و مردم بر عهده بانك مركزي است. 
منبع خبر: 
  ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۶:۱۵:۲۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد