در روز 27 آگوست 1835 توماس بربري (Thomas Burberry) در دهکده بروکهام گرين در نزديکي شهر لندن متولد شد.
در روز 27 آگوست 1835 توماس بربري (Thomas Burberry) در دهکده بروکهام گرين در نزديکي شهر لندن متولد شد. او در نوجواني نزد يک پارچه فروش کار ميکرد و پس از مدتي در سال 1856 خودش در بيسينگ استاک (BasingStoke) همشاير، يک فروشگاه کوچک لباس باز کرد، ولي در ابتدا موفقيت چنداني نداشت.
در سال 1870 او روي فروش لباسهاي بيرون متمرکز شد. توماس به آب و هواي باراني انگليس عادت نداشت و پس از مراجعه به دکتر براي دردهاي روماتيسمي متوجه شد که دليل آن پوشيدن بارانيهاي پلاستيکي است؛ بنابراين به فکر افتاد که نوعي باراني نخي درست کند که علاوه بر محافظت در برابر باران، مانع تنفس پوست بدن نيز نشود؛ بنابراين پارچه مقاوم و جديد «گاباردين» را در سال 1880 ابداع نمود و با اين کار به شهرت زيادي رسيد. در سال 1891 شعبه دوم بربري در لندن افتتاح و به عنوان دفتر مرکزي شرکت معرفي شد. خانواده سلطنتي انگليس و ارتش نيز به اين برند علاقهمند شده بودند و فرماندهان و سربازان ارتش بريتانيا در جنگ جهاني اول لباسهاي ضدآب بربري مانند باراني و ترنچ کت (Trench Coat) معروف بربري را به تن ميکردند. خاندان سلطنتي نيز حکم مخصوص سلطنتي انتصاب (Royal Warrants of Appointment) را به نشان تاييد به توماس بربري داد.
کيفيت ضد آب بودن لباسهاي بربري زماني که در سال 1911، کاپيتان روآلد آموندسن نروژي که براي نخستين بار پا به قطب جنوب گذاشت و براي سفرهاي اکتشافي خود از لباسهاي بربري استفاده کرد، کاملا تاييد شد. همفري بوگارت نيز در فيلم کازابلانکا يک باراني بربري بر تن کرده بود.
در سال 1955 فروشگاههاي بزرگ يونيورسال (Great Universal Stores) يا همان GUS نام تجاري بربري را خريداري کرد، ولي در آن زمان مدتها بود که پارچه منحصر به فرد بربري بدون هيچگونه تغييري در سطح بينالمللي به فروش ميرسيد و متناسب با تغييرات مد پيش نرفته بود. بربري ديگر به نام تجاري قديمي تبديل شده بود که آرام آرام به سراشيبي سقوط هدايت ميشد. در دهه 1960 طرح شطرنجي بربري روي چتر، کيف، چمدان، شال و روسري هم ديده شد. تا آن زمان از اين طرح بيشتر براي آسترکاري کت و باراني استفاده ميشد. اين برند با وجود اينکه هنوز يک نام خوش کيفيت در بازار پوشاک بود، ولي ديگر جذابيت اوليه خود را نداشت.
تا اينکه در سال 1997 رز ماري براوو آمريکايي، به سمت مديرعامل جديد بربري منصوب شد و همه چيز را تغيير داد و برنامه جديدي براي آينده شرکت تدوين کرد. او به جاي کنار گذاشتن ميراث با ارزش بربري، از آن براي رسيدن به کالاي لوکس و مد روز استفاده كرد. رز ماري شکل جديدي به بربري داد و کمک کرد تا اين نام در کنار نامهاي بزرگ مد دنيا قرار گيرد. کمپينهاي تبليغاتي با اهداف دقيق در رسانههاي معتبر و به روز کردن طرح لباسها و استفاده از پارچه شطرنجي سنتي بربري، اين برند را مورد توجه افراد خوش لباس معروف و طرفداران مد، مانند ويکتوريا بکهام و کيت ماس قرار داد.
بربري در حالي که همچنان ميراث کهنه انگليسي خود را حفظ کرده بود، با سالنهاي مد و شيوه جديد و مدرن زندگي ارتباط يافت و با موفقيت توانست مسير بازارهاي بالاتر را در پيش بگيرد و به يک نام تجملي تبديل شد. در سال 2002 ارزش اين نام تجاري به 5/1 ميليارد دلار رسيد.
در سالهاي اخير، ارتباط بربري با هوليگانهاي انگليسي ميتوانست منجر به مخدوش شدن ارزشهاي اين شرکت شود، با اين وجود هنوز محبوبيت بربري در جايگاههاي ويژه ورزشگاههاي فوتبال، شيکپوشان را به سمت آن ميکشاند. در سال 2006 رز ماري بازنشسته شد و آنجلا آرنتس جانشين او شد. رز ماري در طول دوره مديريت خود در بربري کمک بسياري به ارتقاي اين نام در دنياي مد کرد و سهم بزرگي در موفقيت شرکت در تسخير بازارهاي جهاني داشت. امروزه پارچه شطرنجي بربري که در دهه 1920 معرفي شد، در همه نقاط دنيا از برزيل تا اروپا و حتي ژاپن شناخته شده و به صورت علامت مشخصه اين نام درآمده است. يعني همان گونه که لباسهاي چهارخانه قرمز، راهي براي متحد کردن اسکاتلنديها است، طرح معروف پارچه بربري هم شيوه مفيدي براي يکي کردن هويت طرفداران قوميتگراي مد شده است تا به نوعي وفاداري خود را به امروزيترين نام تجاري ميراثدار نشان دهند. اکنون بربري بيش از 70 فروشگاه در نقاط مختلف جهان دارد و با فروش انواع لباس، تزيينات جانبي و عطر در سال گذشته درآمدي بالغ بر يک ميليارد و 200 ميليون دلار داشته است.
کوشان غلامي
۱۷ بهمن ۱۳۸۹ ساعت ۹:۵۳:۴۶ قبل از ظهر