شاخص بورس در کانال 78 هزار واحد ثابت شد

شاخص بورس در کانال 78 هزار واحد ثابت شد
شاخص کل بورس در حالی در نخستین روز آبان ماه با 295 واحد رشد به 78 هزار و 387 واحد رسید که نمادهای پالایشگاهی سهم اصلی را در رشد امروز (شنبه) شاخص، بازی کردند.

در معاملات امروز 821 میلیون و 288 هزار سهم و حق تقدم به ارزش بیش از سه هزار و 84 میلیارد ریال در 69 هزار و 710 نوبت خرید و فروش شد.
روند مثبتی که در نمادهای پالایشگاهی پس از توافق فریز نفتی و افزایش قیمت نفت شکل گرفت، همچنان ادامه دارد؛ به طوری که نمادهای این گروه، شاخص را تقویت کرد و بالا برد.
در معاملات امروز نمادهای شبندر (پالایش نفت بندرعباس)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شبریز (پالایش نفت تبریز)، همراه (همراه اول) و فولاد (فولاد مبارکه) با رشد خود تاثیر مثبت بر شاخص داشت اما نمادهای پترول (گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان) و خودرو (ایران خودرو) تاثیر منفی بر شاخص برجای گذاشت.
بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نیز، از رشد دسته جمعی آنها حکایت داشت.
بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی- ارزشی) 104 واحد، شاخص کل (هم وزن) 80 واحد، شاخص قیمت (هم وزن) 64 واحد، شاخص آزاد شناور 264 واحد، شاخص بازار اول 230 واحد و شاخص بازار دوم 508 واحد رشد کرد.
حق تقدم سیمان شرق، حق تقدم گروه صنایع بهشهر ایران، آهنگری تراکتورسازی ایران، آسان پرداخت پرشین و صنایع شیمیایی سینا در معاملات امروز از بیشترین رشد قیمت و در برابر کارت اعتباری ایران کیش، ماشین سازی نیرومحرکه، صنایع لاستیکی سهند و سیمان شاهرود نیز با بیشترین کاهش قیمت روبرو شد.
 چشم انداز مثبت متغیرهای اقتصادی در نیمه دوم امسال
«حمیدرضا مهرآور» کارشناس بازار سرمایه، درباره صنایع برتر بازار سرمایه در نیمه دوم امسال گفت: صنایعی همچون پتروشیمی، پالایشگاهی و بانکی ظرفیت رشد دارند.
این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد حذف تحریم های بانکی باعث تسهیل مراودات بین المللی می شود و افزود: در صورت بروز چنین اتفاق مثبتی، شرکت های صادرات محور بازار سرمایه و شرکت هایی که مواد اولیه خود را از خارج کشور وارد می کنند با کاهش هزینه تمام شده روبرو می شوند که این اتفاق به افزایش سودآوری بنگاه های تولیدی می انجامد.
وی درباره صنایع برتر نیمه اول امسال گفت: در 6 ماهه اول سال صنایع مختلفی به طور مقطعی مورد توجه بازار قرار گرفت اما از معدود صنایعی که در این مدت عملکرد مثبتی در حجم و ارزش معاملات داشت، صنعت خودرو بود که دلیل این اقبال نیز خبرهای قراردادهای جدید در این صنعت است که با استقبال بازار روبرو شد.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته پالایشی ها نیز در این مدت از چشم سرمایه گذاران بازار سرمایه دور نماندند.
وی اضافه کرد: در صورتی که رفع تحریم های کامل بانکی اجرا شود بسیاری از شرکت های بازار سرمایه مانند صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی و بانکی ها پتانسیل رشد دارند.
مهرآور درباره گزارش های 6 ماهه شرکت ها گفت: از آنجا که تحریم هایی که وعده رفع آنها داده شده بود، به طور کامل در نیمه نخست سال برطرف نشد عملکرد شرکت ها در این مدت در حد انتظار و پیش بینی ها مثبت نبود.
به گفته وی، شرکت ها در نیمه دوم سال می توانند گزارش های قابل قبول تری داشته باشند؛ زیرا متغیرهای پیش روی اقتصاد، چشم انداز روشنی را برای نیمه دوم سال ترسیم کرده است.
این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار در ماه های باقیمانده از سال 1395 گفت: همه متغیرهای پیش روی بازار مثبت است. آثار برجام با گذشت زمان ملموس تر شده و نرخ سود سپرده نیز کاهش یافته است و در مسیر کاهش بیشتر قرار دارد.
وی ادامه داد: هزینه های تولید، کم شده و بسیاری از بنگاه های اقتصادی بخشی از بدهی های خود را از دولت دریافت کرده اند و این اتفاق باعث تزریق نقدینگی های جدید در شرکت هایی شده است که با مشکل گردش مالی روبرو بودند، بر این اساس می توان چشم انداز ماه های پایانی سال را روشن دانست.
این کارشناس به رونق بازار بدهی در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: توسعه بازار بدهی در بلندمدت به نفع اقتصاد است زیرا دولت بدهی های خود را با انتشار این اوراق به پیمانکاران پرداخت کرده است که باعث توسعه فعالیت های اقتصادی و رونق اقتصاد می شود.
وی افزود: همچنین در سطح کلان به تزریق نقدینگی به بنگاه های اقتصادی، افزایش سودآوری و در پی آن افزایش قیمت سهام و رونق بازار سهام منجر خواهد شد.

منبع خبر: ایرنا
  ۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱:۱۲:۵۰ بعد از ظهر
برچسب ها:
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد