پیشگیری از وقوع تخلفات، فساد و رانت از مزیت های بورس است

پیشگیری از وقوع تخلفات، فساد و رانت از مزیت های بورس است
کشف صحیح قیمت‌های تعادلی، افزایش شفافیت از طریق انتشار عمومی اطلاعات، پیشگیری از وقوع تخلفات، فساد و رانت و کاهش نوسانات قیمت و ریسک معامله ‌گران و غیره از مزیت‌های بورس است.
علی حسینی در میزگرد تخصصی نمایشگاه بورس گفت: تقویت نقد شوندگی و افزایش رقابت در بازار سرمایه از اهمیت زیادی برخوردار است.
وی تاکید کرد: افزایش بهره ‌وری، افزایش خلاقیت و نوآوری، فراهم شدن بازاری با نقد شوندگی و کارایی بالا در خرید و فروش اوراق بهادار، نشانه‌های یک اقتصاد سالم است.
مدیر عامل سازمان بورس انرژی ادامه داد: اگر بخواهیم بدانیم که اقتصاد سالم کار می‌کند یا خیر، باید در آن شاهد افزایش بهره‌ وری باشیم و علاوه بر این ترغیب به نوآوری می‌تواند نشانه اقتصاد سالم باشد.
وی درباره مزیت‌های عمومی بازارهای متشکل و قانون مند همچون بورس‌ها، گفت: دولت در خیلی از جاها امکان سرمایه ‌گذاری جدید را ندارد و بخش خصوصی باید سرمایه گذاری را انجام دهد، ما باید این توانمندی را برای بخش خصوصی فراهم کنیم.
حسینی افزود: سرمایه گذاری های مورد نیاز در بخش انرژی ایران تا سال 96 شامل افزایش میزان قابلیت تولید نفت خام به 5.7 میلیون بشکه در روز، افزایش ظرفیت پالایشگاهی کشور از 1.8 میلیون بشکه به 3 میلیون بشکه، افزایش تولید مجتمع های پتروشیمی از 25 میلیارد دلار به 80 میلیارد دلار در سال 1400 و
فرآیند دو برابر شدن مصرف برق طی 10 سال آینده است.
مدیر عامل سازمان بورس انرژی تصریح کرد : بازار سرمایه ما در همه بخش‌ها از زیرساخت‌های بسیار خوبی برخوردار است از جمله آن می‌توان به نیرو جوان ، سامانه و ساختا‌ر‌های به روز شده اشاره کرد.
وی افزود : در نتیجه به هر میزانی که بخواهیم از ظرفیت ها استفاده کنیم، برای ما این امکان وجود دارد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری ظرفیت منابعشان خیلی بالا رفته و در طراحی ابزارهای مالی هر سال شاهد طراحی ابزارهای جدید بودیم. همچنین در سال گذشته 500 میلیارد تومان در حوزه نفت از طریق بازار سرمایه تامین مالی کردیم.
قاسم محسنی عضو شورای عالی بورس هم درباره انواع اوراق بهادار گفت: اوراق مشارکت، اوراق اجاره، اوراق مرابحه، اوراق استصناع اوراق بهاداری هستند که تاکنون با مجوز سازمان منتشر شده‌اند.
وی افزود: 10 کشور هستند که اوراق صکوک در آن‌ها منتشر می‌شود و ایران جزو اولین کشورهای اسلامی است که اوراق صکوک منتشر می‌کند.
محسنی ادامه داد: حدود 10 درصد از اوراق بهادار اسلامی که منتشر می‌شود، باید سهم ایران باشد، چون تمام بورس اوراق بهاداری که در ایران منتشر می‌شود اسلامی هستند.
وی افزود: برای انتشار اوراق بهادار باید صندوق سرمایه گذاری تشکیل دهیم ، در کشور ما مقدار زیادی صندوق سرمایه گذاری تشکیل شده است وسرمایه قابل توجهی را صندوق‌های سرمایه گذاری جذب کرده‌اند.
قاسم محسنی تاکید کرد : مزیت صندوق‌های سرمایه گذاری این است که ارکانشان قابل تغییر است و صندوق‌ها شفاف است. مثلا اگر پروژه‌ای می‌خواهد انجام شود، در کل حساب‌ها جدا می‌شوند و در کل شفافیت بیشتری وجود دارد. همچنین در صندوق‌ها هیچ محدودیتی از بابت ظرفیت وجود ندارد.
 

 

منبع خبر: خبر گزاری صدا و سیما
  ۱۲ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۷:۹:۱۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد