بورس اوراق بهادار تهران در روزی که گذشت - ۱۳۹۵/۸/۱۶

بورس اوراق بهادار تهران در روزی که گذشت - ۱۳۹۵/۸/۱۶
بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم جو ضعیف خود همراه با ثبت افت 116واحدی شاخص کل بود. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد انتظار برای نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین موضوع برای تمامی بازارهای جهانی بودند.

بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد تداوم جو ضعیف خود همراه با ثبت افت 116واحدی شاخص کل بود. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان شاهد انتظار برای نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا به‌عنوان مهم‌ترین موضوع برای تمامی بازارهای جهانی بودند. در این شرایط هر چند بازار همچنان با کمبود نقدینگی مواجه است، معامله‌گران خریدهای خود را به روزهای آتی و پس از مشخص شدن تکلیف بازارهای جهانی از جمله بهای نفت و طلا موکول می‌کنند. در بازار دیروز تنها تحرک‌هایی (البته نه‌چندان قوی) در گروه‌های انفورماتیکی و فلزی (به‌ویژه تولید‌کنندگان فلز روی و سرب)مشاهده شد. در گروه پتروشیمی دیروز همچنان بحث تغیر نرخ ارز، محاسبه قیمت محصولات پتروشیمی و پالایشگاهی از مبادله‌ای به آزاد مورد توجه بازار بود. در این‌باره حمیدرضا نبی‌زاده، مدیر مالی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان با اشاره به سیاست‌های دولت در جهت تک‌نرخی شدن ارز و اثر آن بر درآمد و سود شرکت‌های پتروشیمی و پالایشگاهی گفت: وضعیت پالایشگاهی‌ها از پتروشیمی‌ها جدا است. پالایشگاه‌ها، نفت خام یا همان مواد‌اولیه را از دولت می‌خرند و 90 درصد از محصولاتش که همان 6 فرآورده اصلی است را مجددا به دولت می‌فروشد.

وی ادامه داد: 10 درصد از محصولات باقی می‌ماند که محصولات فرعی هستند و اجازه فروش به بازار آزاد با نرخ ارز آزاد را دارند، بنابراین زمانی که ارز تک‌نرخی شود، با فرض افزایش آن از سوی دولت، حاشیه سود در شرکت‌های پالایشگاهی بالا می‌رود. یعنی هم قیمت تمام‌شده مواد اولیه بالا خواهد رفت و به همان نسبت نیز قیمت محصولات افزایش می‌یابد. وی با تاکید بر ایجاد حاشیه سود برای شرکت‌های پالایشگاهی افزود: قطعا در شرکت‌های پالایشگاهی زمانی که حاشیه سود بالا برود؛ سود شرکت نیز افزایش یافته و قیمت محصولات نیز افزایش می‌یابد. نبی‌زاده اثر‌گذاری تک‌نرخی شدن ارز را در شرکت‌های پتروشیمی معکوس دانست و یادآور شد: خوراک این شرکت‌ها از دولت تامین می‌شود ولی محصول به دولت داده نمی‌شود. مشتری آنها غیر‌دولتی است و با ارز آزاد معامله می‌کنند، از این‌رو اگر قیمت دلار بالا رود یا قیمت ارز تک‌نرخی افزایش یابد،قیمت مواد اولیه که همان خوراک گاز به‌شمار می‌رود افزایش یافته و قیمت تمام‌شده محصول را بالا خواهد برد. مدیر مالی شرکت نفت و گاز پارسیان افزود: از آنجا که میزان فروش محصولات تغییر نکرده ولی افزایش قیمت تمام شده تولید را شاهد هستیم، کاهش سود ایجاد می‌شود. نبی‌زاده این شرایط را تنها به افزایش ارز تک‌نرخی مشروط دانست و گفت: شرکت‌های پتروشیمی برای ایجاد سود باید راهکارهایی همچون افزایش قیمت جهانی محصولات، افزایش حجم تولید، افزایش قیمت فروش و... را مد‌نظر داشته باشند تا بتوانند آثار تک‌نرخی شدن ارز را کاهش دهند. در گروه معدنی معاون وزیر صنعت، معدن وتجارت در چهارمین کنگره بین‌المللی معدن و صنایع‌معدنی ایران گفت: براساس قانون، صادرات مواد خام مشمول معافیت مالیاتی نیست و در شورای اقتصاد مصادیق این امر مشخص شده است. وی اضافه کرد: محدودیت برای صادرات مواد خام معدنی در واقع خواست مقام‌های ارشد کشور است و این امر در چارچوب اقتصاد مقاومتی نیز مشخص شده، بنابراین باید به این خواست توجه لازم شود. وی با بیان اینکه هنوز میزان عوارض قابل‌وضع برای صادرات سنگ‌آهن مشخص نشده است، تصریح کرد: فعلا بحث دریافت عوارض صادرات از سنگ‌آهن خام مطرح است.

سرقینی هدف از وضع این عوارض را جلوگیری از صادرات سنگ‌آهن خام عنوان کرد و گفت: به این ترتیب، ارزش افزوده در داخل کشور ایجاد خواهد شد. وی در مورد اجرای هفت طرح فولادی نیز گفت: اولین طرح، هفته آینده راه‌اندازی می‌شود و با مصرف سنگ‌آهن در کشور و تبدیل آن به فولاد، ارزش افزوده بیشتری ایجاد خواهد شد. جلوگیری از خام فروشی از جمله مسائل مهم و مورد توجه در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است که با تحقق آن شاهد ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بخش‌های اقتصادی، اشتغال‌زایی و تکمیل زنجیره تولید خواهیم بود. در گروه لاستیکی حسابرس «پتایر» عنوان کرده که تحقق درآمد فروش زمین 5 هکتاری در سال 95، منوط به اجرای کامل تعهدات طرفین معامله در زمان مشخص شده در مبایعه‌نامه است و این درآمد به دلیل وجود زیان انباشته قابلیت تقسیم بین سهامداران را نخواهد داشت. به گزارش خبرگزاری فارس؛ گزارش حسابرسی شده صورت سود و زیان برآوردی تعدیل شده شرکت تولیدی ایران‌تایر برای سال مالی منتهی به 30 اسفند ماه 1395 در حالی با پیش‌بینی عایدی 1099 ریالی به ازای هر سهم منتشر شده که پیش از این در عملکرد سه ماهه اول امسال از پیش‌بینی سود 7 ریالی به ازای هر سهم خبر داده بود. حسابرس معتمد بورس در یادداشت صفحه 2 صورت سود و زیان «پتایر»، علت عمده تعدیل درآمد هر سهم در سال 1395 را شناسایی مبلغ 280میلیارد ریال سود حاصل از فروش 5 هکتار از اراضی واقع در محوطه کارخانه شرکت به ارزش 310 میلیارد ریال به اشخاص ثالث عنوان کرده و گفته است: زمان تحویل زمین به خریدار در تاریخ 14 آذر ماه 1395 تعیین و وجوه حاصل از فروش به‌تدریج و تا زمان انتقال سند مالکیت یعنی در مهر ماه سال 1396 توسط شرکت دریافت خواهد شد. در گروه پیمانی یک مقام مسوول گفت: نماد معاملاتی کیسون پس از انتشار نامه شفاف‌سازی از سوی ناشر بازگشایی می‌شود. معاون پذیرش و ناشران فرابورس با بیان اینکه هیات پذیرش فرابورس با درخواست کیسون برای انتقال به بازار دوم فرابورس به‌طور مشروط موافقت کرده است، عنوان کرد: این شرکت باید با انتشار نامه‌ای از طریق سامانه کدال ضمن اعلام پذیرش مشروط خود نسبت به یکسری فعالیت‌ها برای آغاز معاملات در بازار دوم فرابورس اقدام و پس از آن از بازار پایه توافقی به تابلوی جدید انتقال یابد.

منبع خبر: 
  ۱۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۹:۶:۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد