بازار بورس به فاز فرسایشی بازگشت

بازار بورس به فاز فرسایشی بازگشت
شاخص کل بازار بورس درحالی طی معاملات روز گذشته افت ۸ واحدی را تجربه کرد که بررسی معاملات بازار سهام، گویای بی‌رونقی و کم تحرکی بورس‌بازان بوده و بر این اساس روند دادوستدهای بازار سهام اصطکاکی و فرسایشی شده است.

واکاوی معاملات روز گذشته به خوبی نشان می‌دهد اگر حقوقی‌ها مشارکت کمتری در خرید اوراق سهام داشته باشند، افت شاخص با شدت بیشتری به وقوع می‌پیوندد.

روزهای اخیر، بورس اوراق بهادار شرایط متعادل اما کم‌نوسانی را پشت سر می‌گذارد. در اغلب نمادهای معاملاتی، نوسان قیمت‌ها در محدوده صفر تابلو (قیمت پایانی) است. بازاری که لیدرهای آن سیمانی‌ها، تک‌سهم‌های گروه‌های کوچک بازار، فلزات اساسی و معدنی‌ها و برخی پالایشی‌ها هستند به نوسان‌گیری و سفته‌بازی خو گرفته و به کمتر از 10درصد بازدهی قانع شده و استراتژی میان‌مدت و بلندمدت خود را فراموش کرده است.
در همین رابطه باقر خادمی، تحلیلگر بازار سرمایه  گفت: سیاست‌های سازمان بورس، عدم شفافیت شرکت‌های فعال در بازار سرمایه و رکود در صنایع مختلف، سرمایه‌گذاران را ناامید کرده است.  این کارشناس بازار سرمایه افزود: اغلب شرکت‌های خبرساز که می‌توانست برای سرمایه‌گذاران بازدهی داشته باشد به صورت ناگهانی و بدون اطلاع قبلی بسته شدند و این مساله در بلندمدت عاملی برای گریزان شدن مردم از بورس می‌شود. از طرفی دیگر سیاست‌های سازمان مبنی بر بستن طولانی‌مدت نماد یک شرکت به بهانه ابهام اطلاعاتی سبب شده سهامداران خرد به نوعی ترس دچار شده و با کسب سود حداقلی از سهم خارج شوند که این سیاست سازمان جای بحث داشته که از حوصله این مطلب خارج است.  خادمی در ادامه عنوان کرد: رکود اقتصادی عامل دیگری است که سبب نوسان‌گیری فعالان شده است. به طوری که در سال‌های اخیر شاهد کاهش شدید سودآوری شرکت‌ها و بعضا زیانده شدن آنها بوده‌ایم که علت اصلی آن رکود اقتصادی است. وی در ادامه عنوان کرد: از دیگر عوامل موثر بر نوسان‌گیری سهامداران خرد، ترس ناشی از روی کار آمدن دولت جدید ایالات متحده است و دلیل آن شعارهای انتخاباتی ترامپ در مورد ایران و ابهام در سیاست‌های آن در مورد ایران و برجام است.
خادمی در پایان گفت: در بحث تکنیکال نیز شاخص کل در قالب موج 5 درحال حرکت است و خود به خود این موج باعث ایجاد ریسک در خرید و فروش می‌شود چون با اتمام این موج شاخص کل وارد فاز اصلاحی چند ماهه‌یی خواهد شد.
براساس این گزارش، دیروز اگرچه نسبت به روز قبل از آن اندکی پرحجم‌تر معامله ‌شد اما با وجود اظهار امیدواری رییس سازمان بورس مبنی بر رشد بازار سرمایه، روند بازار حاکی از حاکم شدن الگوهای اصلاح قیمتی بر اغلب نمادهای معاملاتی بود. جدا از معاملات درون‌گروهی و کد به کد کردن برخی حقوقی‌های شاخص‌ساز، دیروز بازار سهام با اقبال معامله‌گران اغلب کوتاه‌مدت‌نگر و نوسان‌گیران حرفه‌یی به گروه سیمانی‌ها بود. گروهی که به افزایش صادرات و تسخیر بازارهای مصرف همجوار دلخوش کرده است.
براساس این گزارش، رنج شدن قیمت‌ها در گروه پالایشی‌ها اگرچه اغلب نمادهای معاملاتی این گروه را دیروز سبزپوش کرد اما عرضه‌های تدریجی سهام از سوی معامله‌گران حقیقی و حقوقی روندی متعادل را بر این گروه حاکم کرد. در گروه غذایی‌ها نیز تک‌سهم‌های این گروه امروز شاهد نوسانی شدن قیمت‌ها همزمان با افزایش تقاضای سفته‌بازان در برخی از نمادهای معاملاتی این گروه بود.
 اگرچه بازار سهام هنوز نتوانسته روند معمول معاملات خود را پس از سپری کردن تعطیلات تقویمی اوایل هفته به دست آورد اما هم‌اکنون فضایی ناامیدکننده ناشی از نحوه اطلاع‌رسانی ناشران بورسی و نارضایتی حاصل از فضای رخوت‌آور ناظران بازار سهام در نحوه تایید یا رد گزارش‌های مالی و اطلاع‌رسانی شرکت‌ها باعث شده تا معامله‌گران و حتی کارگزاران بازار سهام به آنچه خود نیز می‌پندارند، اعتماد نداشته باشند.
در جدیدترین اقدام‌ها پس از شائبه قراردادهای عجیب ماشین‌سازی اراک و توقف دیرهنگام نماد معاملاتی این شرکت دیروز درحالی پیش‌بینی سود هر سهم شرکت صنایع بهداشتی ساینا برای سال مالی منتهی به پایان آذر ماه 96 با تعدیل مثبت 25درصدی سود نسبت به گزارش قبلی منتشر شد که این شرکت در تاریخ 12 آذر ماه امسال با تعدیل 29درصدی این عایدی رقم سود خود را از 465 ریال به 328 ریال به ازای هر سهم کاهش داده بود.
در معاملات روز چهارشنبه سهامداران بیش از یک‌میلیارد و 441میلیون برگه سهم، حق‌تقدم و سایر دارایی‌های مالی را جابه‌جا کردند که ارزش این مبادلات بیش از 2هزار و 328میلیارد ریال بود و در 52هزار نوبت معاملاتی انجام شد. در این روز شاخص کل بورس 8 واحد افت کرد و به رقم 79هزار و 385 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول در حالی 64 واحد بالا رفت که شاخص بازار دوم 419 واحد افت را ثبت کرد.
نمادهای سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، ملی صنایع مس ایران و فولاد خوزستان امروز با بیشترین تاثیر منفی بر شاخص باعث افت این متغیر شدند. این در حالی بود که نمادهای فولاد خراسان، پتروشیمی پردیس، نفت بهران و ارتباطات سیار با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص مانع افت بیشتر آن شدند.
در جریان دادوستدهای روز چهارشنبه گروه‌های خودرو، محصولات فلزی و شیمیایی‌ها با بیشترین حجم و ارزش مبادلات در صدر برترین گروه‌های صنعت قرار گرفتند.
صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای لعابیران، درخشان تهران، گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، لبنیات پاک، فولاد خراسان، پتروشیمی شیراز و بین‌المللی محصولات پارس بود.
در مقابل نمادهای آبادگران تهران، پشم شیشه ایران، کاشی پارس، سرمایه‌گذاری آتیه دماوند، کشاورزی و دامپروری مگسال، سرامیک سینا و صنایع لاستیکی سهند با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات قرار گرفتند.
سهامداران بورس تهران روز گذشته برای خرید واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، سهام سخت آژند، صکوک مرابحه سایپا، سهام گسترش صنایع و خدمات کشاورزی، شیمی دارویی داروپخش و داروسازی کوثر بیشترین تقاضای خرید و طولانی‌ترین صف‌ها را تشکیل دادند.
این در حالی بود که در سوی دیگر بازار، گروهی دیگر از سرمایه‌گذاران با عرضه‌های سنگین در نماد گواهی سپرده رایان سایپا، مشارکت ملی نفت ایران، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق صکوک فولاد کاوه کیش، اوراق صکوک مرابحه سایپا و اوراق صکوک ساخت توسعه ملی برای خروج از این نمادها در طولانی‌ترین صف‌های فروش قرار گرفتند.
در پایان معاملات روز گذشته شرکت نفت جی در نماد معاملات بلوکی با دادوستد 939میلیون سهم به ارزش 973میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد.
معاملات اوراق بهادار در حالی در بازارهای فرابورس جریان یافت که نسبت به روز قبل از آن حجم و ارزش معاملات افزایش یافت.
در همین حال شاخص کل نیز پس از دو روز توقف در ارتفاع 833 واحدی، دیروز نزدیک به یک واحد افزایش یافت تا آیفکس خود را به کانال 834 واحدی نزدیک‌تر کند. شاخص کل فرابورس روز گذشته با اهرم دو نماد پتروشیمی و یک نماد پالایشی با وجود تاثیرات منفی نمادهای «میدکو»، «ارفع» و «شاوان» با رشد 0.7 واحدی معادل 0.08درصد روبه‌رو شد و در رقم 833.7 واحدی قرار گرفت. نمادهای «زاگرس»، «شرانل» و «مارون» نمادهایی بودند که تا سقف حداکثر 1.4 واحد تاثیر مثبت بر آیفکس داشتند و موجب سبزپوشی این نماگر شدند.
 دیروز نماد «چکاپا» که نقل و انتقال نزدیک به 13میلیون سهم به ارزش بیش از 34میلیارد ریال را در کارنامه عملکرد روزانه خود به ثبت رساند، به عنوان نمادی که بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در بازار سهام فرابورس تجربه کرد شناخته شد. در این بازار نمادهای «شلیا»، «خفناور»، «سبزوا» و «دسانکو» نیز در حالی با بالاترین رشد قیمت تا سقف 5درصد روبه‌رو شدند که نمادهای «غگلستا»، «کشرق»، «ارفع» و «کتوکا» تا سقف 3.8درصد افت قیمتی را متحمل شدند.
 در نهایت در مجموع بازارهای اول، دوم و پایه تعداد 452میلیون سهم به ارزش بیش از یک‌هزار و 41میلیارد ریال معامله شد که نزدیک به یک‌سوم از ارزش معاملات امروز فرابورس را دربرمی‌گرفت.
 به نوشته تعادل،نقل و انتقال 1.8میلیون ورقه بهادار به ارزش حدود یک‌هزار و 758میلیارد ریال نیز ماحصل معاملات انجام شده در بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس بود. نماد اوراق مرابحه گندم با دست به دست شدن 501هزار و 300 ورقه به ارزش 501میلیارد ریال، بالاترین حجم و ارزش معاملاتی را در این بازار به خود اختصاص داد.  در تابلوی اوراق تسهیلات مسکن نیز به دنبال عرضه اوراق تسه آبان ماه 95 در بازار و افزایش حجم عرضه این اوراق، روند نزولی قیمت‌ها ادامه یافت تا بالاترین قیمت تسه رقم 783هزار ریال و مربوط به اوراق تسهیلات مسکن مرداد95 باشد. در حال حاضر نرخ اوراق تسهیلات مسکن در بازار فرابورس بین 726 تا 783هزار ریال در نوسان است که نسبت به روزهای قبل از تداوم روند ریزشی قیمت‌ها حکایت می‌کند.

منبع خبر: 
  ۴ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۷:۱۱:۱۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد