كاهش نرخ‌هاي سود سپرده‌گذاري در سال‌ جاري

كاهش نرخ‌هاي سود سپرده‌گذاري در سال‌ جاري
اختلاف نرخ سود سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري موسسات اعتباري در بسته سياستي-نظارتي بانك مركزي سال 90 با سال 89 يكي از بارزترين مشخصه‌هاي بسته امسال است.
به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبري فارس «توانا»، بانك مركزي درحالي بسته سياستي-نظارتي سال جاري را با عنوان "سياست‌هاي پولي، اعتباري و نظارتي نظام بانكي كشور در سال 1390 " به بانك‌ها ابلاغ كرد كه نرخ‌ سود سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري علي‌الحساب نسبت به سال گذشته كاهش يافته است.
همچنين در بسته سياستي-نظارتي سالجاري تغييراتي در مدت‌زمان سپرده‌گذاري‌ها نيز مشاهده مي‌شود.
درحالي كه در بسته سال 89 نرخ سود براي سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري كوتاه مدت عادي (از يك ماه تا كمتر از 3 ماه) 6 درصد اعلام شده بود، سياست‌گذاران پولي و بانكي امسال نرخي براي اين مدت‌زمان درنظر نگرفته‌اند.
اما امسال نرخ سود 6 درصدي براي سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري از 3 ماه تا كمتر از 6 ماه تعيين شده است درحالي كه اين نرخ پارسال براي مدت زمان مذكور بود.
همچنين در بسته سياستي - نظارتي سال 90 نرخي براي سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري كوتاه مدت بيشتر از 3 ماه و كمتر از 6 ماه تعيين نشده است درحالي كه سال قبل شوراي پول و اعتبار براي اين بازه زماني نرخ 8 درصد را به تصويب رسانده بودند.
در سال جاري بانك مركزي براي سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري از 6 ماه تا كمتر از 9 ماه نرخ سود 8 درصدي را مصوب كردند.
علاوه بر اين در بسته سياستي-نظارتي سال گذشته براي سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري كوتاه مدت بيشتر از 6 ماه و كمتر از يكسال نرخ 11 درصدي به تصويب رسيده بود اما امسال براي سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري از 9 ماه تا كمتر از يك‌سال شواري پول و اعتبار نرخ 10 درصد را به تصويب رسانده است.
اما مهمترين نكته بسته سياستي-نظارتي سال 1390 كاهش نرخ‌هاي سود سپرده‌گذاري است؛ اين مهم در زمان تصويب بسته سياسي-نظارتي پيش از اتمام سال گذشته نيز توسط مسئولان بانكي و اقتصادي اعلام شده بود.
درحالي كه بانك مركزي سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري يك ساله را 14 درصد تعيين كرده بود امسال سياست‌گذاران پولي و بانكي اين نرخ را به 12.5 درصد كاهش داده و به تصويب رساندند.
همچنين در سال گذشته نرخ سود براي سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري دو ساله 14.5 درصد بود امسال اين نرخ به 13 درصد كاهش يافته است.
سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري سه ساله در سال 89 معادل 15 درصد بود اما امسال اين نرخ به 14 درصد و سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري چهارساله نيز در سال قبل 16 درصد بوده اما در سال جاري به 14.5 درصد كاهش يافت.
در بسته سياستي - نظارتي سال 90 نرخ سود سپرده‌هاي سرمايه‌گذاري 5 ساله 15 درصد تعيين شده درحالي كه اين نرخ پارسال 17 درصد بود. 
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۱۶ فروردین ۱۳۹۰ ساعت ۵:۴۸:۴۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد