فروش سكه طلا سهميه شد

فروش سكه طلا سهميه شد
شعب منتخب بانكي به كمك حراج طلا آمدند
بانك مركزي روزگذشته در گام جديد خود براي مهار حباب قيمتي در بازار سكه، اقدام به عرضه محدود و سهميه‌اي سكه از طريق شعب منتخب بانك ملي كرد؛ براين اساس، شعب بانك ملي ديروز به هر متقاضي با رويت كارت ملي، حداكثر 5 قطعه انواع سكه ارائه مي‌كردند؛ عرضه سهميه‌اي سكه، تجربه فروش محدود و سهميه‌اي ارز طي ماه‌هاي گذشته را تداعي مي‌كند. تجربه‌اي كه براساس آن بانك مركزي براي مهار حباب قيمتي، اقدام به فروش محدود ارز (عمدتا دلار آمريكا) كرد. در اين ميان مطالعه روند عرضه‌هاي سهميه‌اي ارز و سكه طلا در سنوات و ماه‌هاي گذشته نشان مي‌دهد، اين سياست نمي‌تواند در شرايطي كه بازار با هجوم خريداران و قيمت‌هاي حبابي مواجه است، منجر به شكستن حباب و عقب راندن خريداران هيجاني شود و در نهايت با ايجاد بازار سياه، اهداف مجريان طرح را ناكام مي‌گذارد. نشانه‌هاي همين پديده ديروز در اولين روز پس از پايان عرضه سكه در شعب و با رشد 5درصدي قيمت سكه تمام و نيم‌سكه و افزايش 14 درصدي قيمت ربع‌سكه در بازار آزاد نسبت به قيمت سكه فروخته شده در شعب، بروز كرد.
با تكرار سياست كنترلي بازار ارز فروش سكه هم سهميه‌اي شد
افزايش قيمت سكه پس از فروش در شعب بانك‌ها
عرضه سکه در 150 شعبه بانک ملی از روز گذشته آغاز شد و طی 2 ساعت مردم در صف انتظار مانده، هر یک موفق به خرید حداکثر 5 سکه به نرخ دولتی شدند.
به نظر می‌رسد ایجاد محدودیت بانک مرکزی برای فروش حداکثر 5 قطعه سکه به مشتریان، تکرار سیاستی دیگر همچون فروش محدود ارز مسافری تا سقف 2000 دلار باشد. مهر ماه سال قبل بانک مرکزی پس از آزمون و خطاهای بسیار نهایتا تصمیم گرفت که دلار آمریکا را حداکثر تا سقف 2000 دلار تنها به مسافران بلیت‌دار بفروشد.
این تصمیم در آن زمان به دلیل محدودیت اسکناس دلار و لزوم کنترل بیشتر ارز و ترس از خروج آن از کشور اتخاذ شد. حال با وجود انباشت خزانه بانک مرکزی از شمش‌های خریداری شده که به قول برخی منابع آمار ورود آن در اسناد گمرکی کشور نیز به دلایل امنیتی ثبت نمی‌شود، الزاما نباید نگرانی از تزریق گسترده سکه در بازار وجود داشته باشد.
سال گذشته سیاست بانک مرکزی در کنترل قیمت ارز نه تنها موفق نشد، بلکه تا همین حالا 7 درصد تفاوت بین نرخ دلار دولتی و دلار بازار آزاد از سیاست سال گذشته ارزی بانک مرکزی به ارث مانده است.
از این رو تزریق قطره‌ای سکه به بازار با توجه به منابع فراوان سکه بانک مرکزی و تاکید سال گذشته رییس کل این بانک مبنی بر آماده بودن 5 میلیون قطعه سکه برای تزریق به بازار، جای سوال دارد.
با این حال روز گذشته عرضه سکه در شعب منتخب بانک ملی قیمت سکه را 5000 تومان کاهش داد و به نرخ 415 هزارتومان در بازار آزاد رساند. قیمت ربع سکه نیز با 5000 تومان کاهش قیمت تا 115 هزار تومان افت کرد. نیم سکه دیروز به نرخ 210 هزار تومان در بازار آزاد باقی ماند.
در عین حال سکه طرح قدیم 465 هزار تومان به خریداران عرضه شد که نسبت به نرخ روز قبل از آن 5000 تومان افزایش نیز داشته است.
دیروز شعب منتخب بانک ملی سکه بهار آزادی را با نرخ 407 هزار و 500 تومان، نیم سکه را با نرخ نيم‌سكه 202 هزار و 500 تومان و ربع سکه را با نرخ 109 هزار و 500 تومان به خریداران فروخت. با این حال آن گونه که انتظار می‌رفت قیمت سکه در بازار آزاد از این عرضه تاثیر چندانی نیافته است.
صعود مجدد قيمت‌ها
افت ظاهری قیمت سکه در پی عرضه شعبه‌ای در حالی اتفاق افتاد که بعد از ظهر دیروز قیمت‌ها مجددا رو به افزایش نهاده و بازار با تقاضای بیشتری مواجه شد. قیمت سکه مجد دا از 420 هزارتومان بالاتر رفت وحتی 428 هزار تومان نیز از سوی برخی سایت‌ها از جمله سایت اتحادیه طلا و جواهر اعلام شد. نیم سکه نیز مجددا تا 215 هزار تومان بالارفت. از بازار نیز خبر رسید که تزریق سکه در شعبه‌ها انتظار بازار را برآورده نکرده و صرافان ربع سکه را به نرخ 120 هزار تومان خریداری می‌‌کنند. از این رو قیمت ربع سکه برای فروش 125 هزار تومان اعلام شد.
هجوم مردم به شعب
در همين حال سخنگوي بانك ملي ايران از عرضه‌ سكه در 150 شعب منتخب اين بانك بدون مشكل خبر داد.
حسين دشتي در گفت‌وگو با ايسنا با بيان اين‌كه شعب منتخب بانك عرضه سكه را آغاز كرده‌اند، اظهار كرد: تاكنون مشكلي در زمينه ارائه سكه به مردم در اين شعب اعلام نشده است.
وي وجود ازدحام براي خريد سكه در شعب را طبيعي دانست و گفت: با توجه به اينكه روز اول اجراي طرح است حضور زياد مردم در شعب براي خريد سكه طبيعي است.
سخنگوي بانك ملي ايران درباره تعداد سكه‌هايي كه از سوي بانك مركزي در اختيار بانك ملي قرار گرفته است، گفت: اين ميزان به حدي است كه نياز مردم را تامين كند.
به گفته دشتي، امروز از سوي بانك مركزي سكه بهار آزادي با قيمت 407 هزار و 500 تومان، نيم‌سكه 202 هزار و 500 تومان و ربع سكه 109 هزار و 500 تومان اعلام شده است كه با همين قيمت‌ها در شعب بانك ملي عرضه مي‌شود.
اختلاف قيمت سكه در شعب بانك‌ها و بازار و تداوم سفته‌بازي
خبرگزاري فارس نیز گزارش داد در حالي كه نرخ‌هاي واقعي خريد و فروش سكه از سوي بانك مركزي اعلام شده، اما طبق اعلام رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر ديروز يك بهار و ربع سكه در شرايطي به ترتيب با قيمت‌هاي 416 هزار تومان و 117 هزار تومان فروخته ‌شد كه بازار در تصاحب سفته‌‌بازان بود.
محمد كشتي‌آراي با اشاره به وجود تقاضاي كاذب در بازار آزاد براي سكه طلا، اظهار کرد: بعد از عرضه سكه در شعب منتخب بانك ملي و همچنين با آغاز حراج سكه در بانك كارگشايي قيمت‌ها روبه واقعي شدن خواهد رفت.
وي افزود: در حال حاضر با وجود عرضه سكه در شعب بانك ملي بازهم قيمت‌ها در بازار واقعي نيست و گران‌تر از قيمت‌هاي بانك مركزي است.
رييس اتحاديه كشوري طلا و جواهر تصريح كرد: ‌البته با ادامه عرضه در چند روز آينده قيمت سكه در بازار واقعي‌تر مي‌شود؛ چراكه از حجم تقاضا كاسته مي‌شود.
به گزارش فارس، از ساعت 11:40 دقيقه ديروز طبق اعلام رسمي بانك مركزي عرضه سكه به هر نفر به تعداد 5 قطعه در قبال ارائه كارت ملي با نرخ‌هاي واقعي در شعب منتخب بانك ملي آغاز شد و تا ساعت 13 بعد‌ازظهر ادامه داشت.
بانک‌ها برای فروش سکه محدودیت ایجاد کردند
خبرگزاری مهر نيز خبر داد که قیمت انواع سکه در بازار شفاف نیست، در حالی که 300 شعبه بانکی در روز گذشته به مدت دو ساعت به فروش سکه‌ اقدام کردند. در همین حال، بانک‌ها برای فروش سکه محدودیت ایجاد کرده‌اند.
نفوذ دلالان در صف خريداران
همزمان با آغاز عرضه سكه در شعب منتخب بانك ملي، ديروز خريداران زيادي در بانك‌ها براي دريافت حداكثر 5 قطعه سكه حضور پيدا كردند.
همچنين با وجود هشدار‌هاي مسوولان بانكي و اقتصادي، باز هم ميل خريد طلا به خصوص سكه در بين مردم فروكش نكرده و همچنان تقاضا براي خريد بالا بود.
به نظر مي‌رسد با شكستن حباب 50 هزار توماني قيمت سكه تا روز پنجشنبه، مردم در خريد طلا طي روزهاي جاري تامل بيشتري به خرج دهند، اما آنچه در شعب منتخب بانك‌هاي ملي طي روز جاري مشاهده ‌شد، نشان دهنده وجود تقاضاي بالا براي خريد سكه بود.
رشد حبابي قيمت سكه در هفته‌هاي اخير موجب سود و زيان عده‌ بسياري از خريداران شد. سود، براي كساني كه در هفته‌هاي قبل سكه خريده و با رشد قيمت‌‍‌ها فروختند و زيان براي افرادي كه در روزهاي اخير سكه خريده و هنگام فروش با ضرر مواجه شدند، اما با عرضه سكه در شعب منتخب بانك ملي عده‌ بسياري به دليل واقعي بودن قيمت‌ها به اين شعب مراجعه كردند.
بازار طلا مطمئن‌ترين بازار سرمايه‌گذاري است
در همين حال يكي از خريداران طلا در يكي از شعب منتخب به خبرنگار فارس گفت: بهترين بازاري كه اين روزها مردم براي پس‌انداز انتخاب مي‌كنند، بازار سكه است.
وي ادامه داد: اكثر مردم با پس‌اندازي كه در اختيار دارند ديروز به اين شعبه مراجعه كردند تا با خريد و نگهداري سكه‌ها در بلند‌مدت سود زيادي عايدشان شود.
مشاهدات خبرنگار فارس نشان مي‌داد مهم‌ترين نكاتي كه مردم در سخنان خود براي توجيه خريد طلا اعلام مي‌كردند خبر كاهش نرخ سود سپرده‌گذاري‌هاي بانك‌ها بود.
مردم اين نكته را بهانه‌اي براي بيرون آوردن سپرده‌هايشان از بانك‌ها اعلام مي‌كنند و معتقدند با خريد سكه سود مي‌كنند.
شكست حباب پنجاه هزار توماني دليل خريد سكه است
همچنين يكي از افرادي كه شغلش خريد و فروش سكه طلا است به خبرنگار فارس گفت: به اعتقاد من قيمت‌ سكه‌ها در اين هفته با برنامه دولت تعيين شد.
وي گفت: شكست 50 هزار توماني حباب سكه و رسيدن آن از 460 هزار تومان به 414 هزار تومان طي يك روز مويد همين امر است. وي همچنين گفت: كاهش نرخ سود سپرده‌هاي بانكي باعث شده مردم پول‌هاي خود را از بانك‌ها بيرون بكشند و مايل به خريد طلا شوند. وي ادامه داد: بنده الان مي‌خواهم به هر تعداد كه سكه عرضه مي‌شود، خريد داشته باشم تا در موقع معين آنها را بفروشم. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۴ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۵:۴۹:۳۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد