حراج روزانه سكه در بانك كارگشايي

حراج روزانه سكه در بانك كارگشايي
دبير كل بانك مركزي با اعلام ثبات در بازار سكه در آينده نزديك گفت: بانك كارگشايي كه پيش از اين سه روز در هفته فروش و عرضه سكه داشت، به صورت روزانه به عرضه سكه مي‌پردازد كه اين اقدام از امروز صبح شروع شده است.
به گزارش روز دوشنبه ايرنا از پايگاه اطلاع رساني دولت، 'محمود احمدي' در مورد وضعيت بازار سكه و طلا و برنامه هاي بانك مركزي براي نظارت و كنترل قيمت ها، اظهار داشت: با نگاهي اجمالي به وضعيت بازار سكه مي توان دريافت كه دلايل متعدد داخلي و بين المللي موجب افزايش قيمت طلا و سكه در بازار شده است.
وي ادامه داد: قيمت جهاني طلا به دلايل متعددي از جمله بحران هسته‌اي ژاپن، بحران اقتصادي اروپا، تضعيف دلار و.... ركورد زده كه در تاريخ بي سابقه است، حتي كارشناسان با توجه به شرايط به وجود آمده، پيش بيني كردند قيمت هر انس طلا به يكهزار و 700 دلار هم برسد.
وي افزود: همين انتظار افزايش مجدد قيمت ها و بالا بودن نقدينگي سكه، باعث افزايش تقاضا در بازار شده است و كساني كه پول نقد دارند براي كسب سود بيشتر متقاضي خريد سكه شدند كه شاهد هجوم عده‌اي به بازار طلا و سكه در طول ماه گذشته بوديم.
احمدي، ورود سكه‌هاي گرمي و سكه‌هاي داراي عيار پايين به بازار را يكي ديگر از مواردي دانست كه اقبال مردم را به خريد سكه و طلا، بيشتر كرده است.
دبير كل بانك مركزي در ادامه يادآور شد همچنين با تلاش بانك مركزي موسسات غير مجاز مالي و اعتباري ساماندهي شدند كه خود اين موضوع هم موجب شد تا بخشي از پولي كه مردم در اين موسسات سرمايه گذاري كرده بودند به بازار طلا و سكه سرازير شود.
وي به اقدامات صورت گرفته توسط بانك مركزي براي كنترل بازار سكه و طلا و جلوگيري از افزايش بي‌رويه قيمت‌ها اشاره كرد و گفت: البته بانك مركزي در اواخر سال گذشته برنامه‌هاي نظارتي خود را آغاز كرد و جلوي سودجويي هاي برخي از افراد كه گمان مي كردند، بتوانند از اين بازار درآمدي داشته باشند را گرفت.
- حراج سكه در بانك كارگشايي
وي افزود: بانك كارگشايي كه پيش از اين سه روز در هفته فروش و عرضه سكه داشت، به صورت روزانه به عرضه سكه مي پردازد و از امروز هم صبح‌ها نيز حراج سكه خواهيم داشت.
دبير كل بانك مركزي در ادامه تصريح كرد: براي نخستين بار شمش‌هاي يك كيلوگرمي به بازار عرضه شد و از دو روز گذشته بيش از 150 شعبه بانك ملي هم سكه به صورت خرده فروشي به متقاضيان عرضه مي‌كنند چرا كه فروش سكه در بانك كارگشايي به صورت 100 عددي است و بيشتر مورد نياز كساني است كه در بازار معامله مي كنند به همين دليل اين اقدام صورت گرفت تا نيازهاي مردم نيز تامين شود.
- برخي از روزنامه ها براي فروش بيشتر به ضرر مردم و منافع ملي عمل مي كنند
احمدي اظهار داشت: متاسفانه در چند روز اخير تحليل هاي نادرست برخي از رسانه ها به اين موضوع دامن زد. توقع ما اين است كه تمام جرايد و اصحاب رسانه كمك كنند تا به سمت ثبات بازار سكه و طلا پيش برويم و اين كار را خواهيم كرد.
وي سپس گفت: اميدواريم همراهي رسانه ها بيشتر شود تا بتوانيم از اموال مردم حفظ و حراست كنيم. اين طور نباشد كه برخي از روزنامه ها براي بالا رفتن فروش و تيراژ به ضرر مردم و منافع ملي عمل كنند.
دبير كل بانك مركزي در ادامه تصريح كرد: بر اساس پيش بيني هاي صورت گرفته، اميدواريم تا 2 روز آينده قيمت سكه مطابق با قيمت‌هاي جهاني شود و با مديريتي كه بانك مركزي در بحث فروش شمش12.5 كيلويي براي تامين نياز صنايع و بازار داشته است، توانستيم تقاضاي بازار و مردم را پاسخگو باشيم.
- بانك مركزي به نوعي بازار را مديريت مي كند تا قيمت‌هاي داخلي از بازار جهاني تبعيت كند
احمدي در خصوص اين كه 'برخي ها عنوان مي كنند؛ بانك مركزي ذخاير سكه و طلا را وارد بازار مي‌كند و اين كار باعث خروج شمش طلا و سكه از كشور مي شود،' گفت: اين استدلال صحت ندارد زيرا بانك مركزي قيمت ها را طوري مديريت مي كند كه نه تفاوت قيمت در بازار داخلي آنقدر بالاتر از قيمت جهاني شود كه زمينه قاچاق ورود طلا را فراهم كند كه تبعات خود را دارد و باعث خروج ذخاير ارزي ما خواهد شد و نه به گونه اي كه ارزان باشد كه اين بازار براي صادرات غير مجاز طلا فراهم شود.
وي افزود: بانك مركزي به نوعي بازار را مديريت مي كند تا قيمت‌هاي داخلي از بازار جهاني تبعيت كند. در حال حاضر ممكن است ورود طلا را با توجه به تفاوت قيمت سكه به كشور داشته باشيم اما خروج طلا و سكه از كشور را به طور يقين نخواهيم داشت.
- اجراي بسته سياستي بانك مركزي ارتباطي با افزايش قيمت سكه در بازار ندارد
دبير كل بانك مركزي در ادامه با اشاره به اين كه اجراي بسته سياستي بانك مركزي ارتباطي با افزايش قيمت سكه در بازار نداشته است، گفت: بسته سياستي بانك مركزي در شوراي پول و اعتبار تصويب شده و از تمام كارشناسان در اين باره نظر سنجي شده است.
احمدي ادامه داد: اين بسته به تازگي در حال اجرايي شدن است و به اين زودي ها نمي توان با اطمينان درباره تاثيرات آن نظر داد و آمارها هنوز تفاوت قابل ملاحظه و معني داري مبني بر اينكه به دليل اجراي اين سياست، پول هاي مردم از بانك ها خارج مي شود و به بازار سرازير شده را نداده است. 
منبع خبر: ايرنا
  ۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۱:۵۱:۵۶ بعد از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد