بازگشت قيمت سكه تا دو روز آينده به حالت عادي

بازگشت قيمت سكه تا دو روز آينده  به حالت عادي
دبيركل بانك مركزي: تا دو روز آينده قيمت‌ها به حالت عادي باز مي‌گردد
قيمت سكه باز هم اوج گرفت. در حالي كه بانك مركزي با عرضه سكه در شعب بانك ملي با قيمت دولتي سعي در پايين نگه داشتن قيمت سكه طلا در بازار دارد ولي گويا موج جديد طلا سر ناسازگاري با تدابير بانك مركزي گذاشته و هر بار با حركتي برنامه‌هاي اين بانك را بر هم مي‌زند! طلا در حالي به سمت ثبت ركورد جديدي در بازار‌هاي جهاني پيش مي‌رود كه شمش طلا براي تحويل فوري در سنگاپور 0.5 درصد افزايش يافت و به هزار و 514 دلار و 72 سنت در هر اونس رسيد و در معاملات صبح به وقت محلي در اين كشور هزار و 511 دلار و 65 سنت معامله شد. بهاي طلا براي تحويل در ماه ژوئن در نيويورك 0.7 درصد صعود كرد و به هزار و 514 دلار و 50 سنت در هر اونس رسيد كه ركورد جديدي محسوب مي‌شود. با اين همه قيمت سكه در بازار داخلي بيش از قيمت جهاني اوج گرفته و به اعتقاد وزير امور اقتصاد و دارايي شكستن حباب سكه به رفتار خريداران بستگي دارد. برخي از افراد حرفه‌اي هستند و در عمليات سوداگري فعاليت مي‌كنند اما مردم عادي نبايد تحت تاثير هيجانات بازار قرار گيرند، زيرا شكست خواهند خورد.
سيد شمس‌الدين حسيني روز گذشته در حاشيه همايش تخصصي فرصت‌هاي تامين مالي براي ناشران پذيرفته شده در بورس تهران در جمع خبرنگاران در مورد وضعيت بازار سكه كشور گفت: سياست مد نظر براي كالاها و دارايي‌هاي قابل معامله در بازارهاي داخلي و خارجي اين است كه قيمت كالاهاي داخلي براساس نرخ‌هاي جهاني باشد. وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به عرضه سكه‌ها به بازار تا جايي كه فاصله بين نرخ داخلي و جهاني به حداقل ممكن برسد، تصريح كرد: قيمت سكه در بازار داخلي نمي‌تواند در مدت چند ماه با قيمت‌هاي بازار جهاني فاصله بگيرد.
بانك مركزي با توجه به ذخاير عظيمي كه در اختيار دارد، عزم خود را براي شكستن قيمت‌ها در بازار جزم كرده است و اگر لازم باشد ميزان عرضه را افزايش خواهد داد. وي با بيان اينكه آنچه دولت مي‌تواند انجام دهد، عرضه وسيع سكه‌هاست، تصريح كرد: مكانيسم حراج، قيمتها را تعديل مي‌كند، بانك مركزي هم عرضه‌ها را تقويت مي‌كند. حسيني درخصوص مناسب بودن مكانيسم بازار سكه اين سوال را مطرح كرد كه آيا يك دلال مي‌تواند مدام سكه را گران‌تر از بازار بخرد و آن را نفروشد؟ اگر مكانيسم حراج مناسب نيست، با رئيس كل بانك مركزي مذاكره خواهيم كرد تا اين وضعيت اصلاح شود. اين در حالي است كه تهران امروز در گزارش‌هاي خود از وضعيت بازار سكه طي روزهاي حراج بر روند غلط حراج و تاثير عكس آن بر بازار تاكيد كرده بودو اينكه ضربه‌هاي چكش مسئول حراج بانك كارگشايي به جاي اينكه بر سر قيمت سكه بزند و حباب را بشكند گويا زير قيمت سكه نواخته مي‌شد و باعث مي‌شد تا بازار قيمت‌هاي نجومي بيش از پيش اوج بگيرد.
به گزارش تهران امروز، گفته‌ها و تاكيدات وزير اقتصاد به بهبود اوضاع در حالي است كه شواهد موجود در بازار حراج سكه بانك كارگشايي از بورس بازي و سفته بازي حضار شركت كننده در حراج حكايت مي‌كرد تا جايي كه رئيس اتحاديه طلا و جواهر نيز از اين ماجرا گلايه كرده و خواستار ورود هر چه سريع‌تر بانك مركزي به اين بازي شده بود. اين ماجرا هشت روز طول كشيد تا رئيس كل بانك مركزي بالاخره لب به سخن گشوده و از عرضه سكه در 150 شعبه بانك ملي با قيمت دولتي خبر داد تا از اين طريق قيمت سكه را به حالت تعادل باز گرداند.
اين اتفاق افتاد و براي مدتي دوروزه از توزيع سكه در شعب بانك ملي قيمت سكه از 160 هزار تومان حاصل حراج سكه بانك كارگشايي به 115 هزار تومان نيز نزول پيدا كرد اما اين شكست قيمت دو روزه با بالا رفتن قيمت طلا در بازار‌هاي جهاني بار ديگر دلالان و بازار گردانان سكه‌هاي تقلبي و بيشتر از قيمت واقعي رابر آن داشت تا بار ديگر به بازار سكه يورش برده و نبض آرام بازار سكه را تند‌تر از پيش كنند تا جايي كه با وجود هشدارهاي بانك مركزي بر جمع اوري سكه‌هاي تقلبي و منع ضرب آنها ولي در اين روزهاي شلوغ بازار طلا فعالان بازار از ضرب و ورود سكه‌هاي تقلبي به بازار تهران در اثر افزايش غيرواقعي قيمت‌ها خبر مي‌دهند.
روز گذشته ربع سكه در بازار تهران با قيمت 129 هزار تومان، نيم سكه 213 هزار تومان و تمام بهار آزادي با طرح جديد 425 هزار و با طرح قديم 460 هزار تومان معامله شد. در اين بين دبير كل بانك مركزي با مقصر جلوه دادن رسانه‌ها در آشفته شدن بازار سكه از بازگشت قيمت سكه به وضعيت عادي و مطابق با بازار‌هاي جهاني طي دو روز آينده خبر داد. به اعتقاد احمدي متاسفانه در اين چند وقت اخير تحليل‌هاي نادرست برخي از رسانه‌ها به مسئله آشفتگي بازار سكه دامن زد.
دبير كل بانك مركزي گفت: توقع ما اين است كه تمام جرايد و اصحاب رسانه كمك كنند تا به سمت ثبات بازار سكه وطلا پيش برويم و اين كار را خواهيم كرد. اميدواريم همراهي رسانه‌ها بيشتر شود تا بتوانيم از اموال مردم حفظ و حراست كنيم. اين طور نباشد كه برخي از روزنامه‌ها براي بالا رفتن فروش و تيراژ به ضرر مردم و منافع ملي عمل كنند. دبير كل بانك مركزي در ادامه تصريح كرد: بر اساس پيش‌بيني‌هاي صورت گرفته، اميدواريم تا دو روز آينده قيمت سكه مطابق با قيمت‌هاي جهاني شود و با مديريتي كه بانك مركزي در بحث فروش شمش 5/12 كيلويي براي تامين نياز صنايع و بازار داشته است، توانستيم تقاضاي بازار و مردم را پاسخگو باشيم.
اين دفاعيه آقاي دبير كل در حالي انجام مي‌شود كه يكي از نمايندگان مجلس با انتقاد از عملكرد بانك مركزي در توزيع ديرهنگام سكه در بازار گفت: اين مديريت ناصحيح موجب شد تا بسياري از خريداران سكه در هفته‌هاي اخير متضرر شوند. شكور اكبرنژاد، عضو كميسيون اقتصادي مجلس تصريح كرد: بانك مركزي از ابتداي روند افزايشي قيمت سكه مي‌توانست با توزيع سكه در بازار، از افزايش كاذب قيمت سكه جلوگيري كند. علت اصلي افزايش قيمت سكه در بازار داخلي، بي‌تدبيري در زمينه تثبيت قيمت سكه در بازار است. زماني كه قيمت سكه تقريبا 300 هزار تومان بود، بانك مركزي از افزايش كاذب قيمت سكه در بازار كشور جلوگيري نكرد، اين اقدام خود موجب افزايش كاذب قيمت سكه تا سقف 470 هزار تومان شد و هم‌اكنون كه قيمت سكه حدود 400 هزار تومان است، اين بانك با منتگذاري بر سر مردم سكه‌هاي خود را به فروش مي‌رساند. بنابراين به نظر مي‌رسد انديشه كسب سود بيشتر از طريق فروش سكه در بازار داخلي، باعث شد متقاضيان خريد سكه در هفته‌هاي اخير متضرر شوند.
عرضه سكه‌‌هاي دولتي در فضاي جدال و هياهو
سومين عرضه سكه در شعب منتخب بانك ملي روز گذشته در حالي با فروش سكه‌هاي 409 هزار توماني آغاز شد كه صف 400 نفري متقاضيان خريد حداكثري 5 قطعه سكه بهار آزادي يكي از شعب نزديك به ميدان فردوسي تا خيابان ويلا امتداد پيدا كرد. بانك مركزي نرخ سكه ديروز را به ترتيب براي يك بهار آزادي 409 هزار تومان، نيم بهار 204 هزار تومان و ربع بهار 111 هزار تومان اعلام كرد. اين عرضه در شرايطي صورت گرفت كه مردم از جمله دلالان و مردم عادي هر چند دقيقه يك بار باهم درگير شده و اين درگيري خود را به داخل شعبه نيز كشاندند. در اين آشفته بازار رئيس و مسئولان شعبه سعي در آرام كردن وضعيت داشتند اما ازدحام جمعيت به حدي رسيد كه ماموران نيروي انتظامي نيز براي ساماندهي به اين وضعيت به كمك بانكي‌ها آمدند. اين طرح به‌منظور شكست حباب قيمتي سكه آغاز شد اما آنچه تا امروز در بازار مشاهده شده حكايت از بازگشت حباب به بازار سكه و افزايش قميت‌هاي حبابي دارند.
قيمت‌ها قابل كنترل نيستند
احمد مجتهد، رئيس سابق پژوهشكده پولي و بانكي بانك مركزي با بيان اينكه افزايش رشد نقدينگي در چند ماه گذشته باعث شده است كه مردم به دنبال دارايي‌هاي داراي اطمينان و سودآوري حركت كنند، تحليل خود را از وضعيت بازار طلا اينطور ارائه مي‌دهد: سفته بازان حرفه‌اي كه داراي منابع مالي سرگردان هستند، به دنبال استفاده از فرصتها براي سفته بازي در بازار سكه هستند. تغييرات قيمت طلا در سطح جهاني و ايران به دنبال هم هستند، زيرا ما وارد كننده طلا هستيم، سكه‌هاي طلا به‌عنوان يك ابزار و وسيله پس انداز در شرايط بخصوص بحراني استفاده مي‌شود. از سوي ديگر ميزان تقاضا براي سكه در ايران افزايش پيدا كرده و در عين حال عرضه سكه به بازار محدود است، بنابراين براساس تقاضا قيمت‌ها افزايش مي‌يابد اما اين ميزان افزايش بيش از افزايش قيمت در سطح بين‌المللي بوده است.
به گفته مجتهد، افزايش قيمت‌ها در سطح جهاني هم به دليل بحران كشورهاي عربي و نگراني از شرايط اقتصادي و سياسي اين كشورها به ويژه در رابطه با افزايش قيمت نفت، وجود دارد و اين مسئله باعث شده است كه قيمت هر اونس طلا به 1507 دلار برسد كه تاكنون بي‌سابقه بوده است. رئيس سابق پژوهشكده پولي و بانكي بانك مركزي پيش‌بيني كرد كه اين روند در چند ماه آينده هم ادامه داشته باشد، بنابراين بازار داخلي هم متاثر از بازار خارجي است. وي با تاكيد بر اينكه نوسانات موجود در بازار سكه و قيمت‌ها چندان قابل كنترل نيست، افزود: بانك مركزي مي‌تواند به عنوان يك عرضه كننده سكه تا اندازه‌اي شدت نوسانات را كاهش دهد و كنترل كل نوسانات كار راحتي نيست.كنترل نوسانات بازار سكه نياز به عرضه حجم زيادي از سكه‌ها به بازار دارد شايد اين كار به صلاح نباشد كه بانك مركزي تمام منابع خود را وارد بازار كند، بنابراين احتمالا نوسانات را كم و بيش خواهيم داشت.
به گزارش تهران امروز و براساس گفته دبير كل بانك مركزي بانك كارگشايي كه پيش از اين سه روز در هفته فروش وعرضه سكه داشت، از ديروز به صورت روزانه و دو نوبت در روز، صبح و عصر به عرضه سكه مي‌پردازد.
منبع خبر: تهران امروز
  ۶ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۵:۲۸:۱۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد