پاکستان سر منبع جدید سنگ های گرانبهای رنگی

پاکستان سر منبع جدید سنگ های گرانبهای رنگی
پاکستان از توان لازم در تجارت سنگ های رنگی برخوردار است. منبعی‌که می تواند انواع سنگ های دست نخورده را عرضه ...

پاکستان از توان لازم در تجارت سنگ های رنگی برخوردار است. منبعی‌که می تواند انواع سنگ های دست نخورده را عرضه نماید، با این وجود به گفته " امبارین بوکاری " Ambarine Bukharey سفیر جدید انجمن بین المللی گوهرهای رنگی (۵CA )، در پاکستان راه درازی برای دستیابی به این جایگاه باید پیموده شود.

بوکاری یکی از تاجران سنگ‌های رنگی ذی قیمت وکانی ها در اسلام آباد پایتخت این کشور است. وی در کنگره اخیر ماه فوریه در بانکوک به ICA پیوست. با بازدید از نیویورک در اوایل جولای به عنوان رییس نمایندگان شرکت گروپ ورکینگ استراتژی جمز و جوئلری Gems & jewellery Strategy working سازمان حمایتی که در سال ۲۰۰۴ توسط سهامداران خصوصی انجمن سنگ ها و جواهرات تشکیل شد، منصوب گردید و رییس ICA ، ژوزف منزی Joseph Menzie وی را به عنوان سفیر ICA در پاکستان به رسمیت اعلام کرد. از دید بسیاری از افرادی که در این تجارت به فعالیت مشغولند، پاکستان هنوز یک معماست.

 این وظیفه همه مسئولان است تا از این معما پرده بردارند و به همه نشان دهند که پاکستان در مقایسه با دیگر کشورهای دنیا بیش از حد تصور مالک منابع متنوع سنگ های قیمتی است. در این رابطه بوکاری می گوید: امیدوارم همه دنیا به کمک ما شتافته و در امر حفاری تولید و فروش این ذخایر با ارزش یاری مان نمایند. پاکستان دارای معادن آماتسیت، یاقوت، زمرد، تورمالین، گارنت ( پی روپ Py Rope آلماندین، رودولیت، دیمانتوید Demantoid ، اسپزوریت و هسونیت) توپاز، پریدوت، آکوامارین، اسپینل spinel ، پارگاسیت، دیوپساید، سنگ ماه، سرپنتاین، جید، اپی دوت Epidote ، برلیان صورتی(مورگانیت)، برلیان زرشکی، سفین، زوسیایت، لاپیس لازولا، فیروزه، کانزانیت و دیگر انواع کوارتز است.

پاکستان هم چنین سرشار از کانی های مختلف است و از این لحاظ می تواند تبدیل به مرکز اکتشاف سنگ های قیمتی گردد و در نتیجه به عنوان یک بازیگر در سطح جهانی، در مقیاسی وسیع تاثیرگذار بماند. در آغاز لازم است در سطح منطقه ای میزان اکشافات و رشد تجارت افزایش یابد.

 بوکاری می گوید: من مطمئن هستم که عضویت تجار در ICA بتواند معرفی ما در سطح جهان به همراه دارد. شرکت ورکینگ گروپ به سرپرستی خانم بوکاری از سوی آژانس دولتی ایالات متحده، مسئول توسعه بین المللی(USAID ) و مسئول توسعه مشاغل کوچک و متوسط، وابسته به وزارت صنایع تولید و نوآوری و ابداع تامین مالی می شود.

 وی هم چنین عضو هییت و انجمن صادر کنندگان جواهر و سنگ های قیمتی در پاکستان است و مشاور دولت در عرصه تجارت جواهر نیز است. هییت نمایندگی شرکت فوق در آغاز ماه ژوئن طی بازدیدی از نمایشگاه JCK در لاس وگاس و مذاکره با نمایندگان انستیتو و آزمایشگاه های سنگ شناسی مشهور ایالات متحده به بحث درباره احتمال همکاری در زمینه های تعیین هویت سنگ های با ارزش و مسایل آموزشی پرداختند. این شرکت قصد دارد تا سطح تعلیم و آموزش های سنگ شناسی را ارتقاء دهد. نمونه آن موسسه سنگ شناسی پیش آور است، که در سال ۲۰۰۱ تاسیس شد.

 با این وجود این موسسه تنها اطلاعات بسیار اساسی و مهم را در زمینه سنگ های قیمتی در اختیار ما قرار می دهد و از تسهیلات کانی برای تست سنگ برخوردار نیست و در نتیجه نمی تواند مدارک لازم را برای تعیین هویت سنگ نمایندگان داشته باشد. در ضمن این موسسه ملاقاتی با مسئولان بانک جهانی در واشنگتن داشته است و از آن ها درخواست کمک های مالی در امر حفاری کرده اند.

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۱۱:۴:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد