هفته پرتلاطم بورس تهران

هفته پرتلاطم بورس تهران
بورس تهران در هفته جاري شاهد يکي از متلاطم‌ترين دوره‌ها به لحاظ افزايش دامنه نوسان قيمت سهام طي جلسات معاملاتي بود به نحوي که پس از افت بيش از 4 درصدي شاخص در دو روز آغازين هفته، با رفع برخي نگراني‌هاي سياسي، بازار روند رشد پر شتاب خود را در سه روز معاملاتي بعدي از سر گرفت.
بورس تهران در هفته جاري شاهد يکي از متلاطم‌ترين دوره‌ها به لحاظ افزايش دامنه نوسان قيمت سهام طي جلسات معاملاتي بود به نحوي که پس از افت بيش از 4 درصدي شاخص در دو روز آغازين هفته، با رفع برخي نگراني‌هاي سياسي، بازار روند رشد پر شتاب خود را در سه روز معاملاتي بعدي از سر گرفت.
برآيند تحولات مزبور منجر به کاهش يك درصدي شاخص کل در هفته مورد گزارش شد. در شرايط کنوني به علت رشد 220 درصدي بورس طي دو سال گذشته، قيمت سهام بيشتر شركت‌ها افزايش قابل ملاحظه‌اي را تجربه كرده است. در اين فضا، سرمايه‌گذاراني که از رشد مزبور منتفع شده‌اند به طور طبيعي به علت هراس از کاهش بازدهي خود، نسبت به تحولات محيطي حساس‌تر شده و واکنش شديدتري را از خود نشان مي‌دهند. وقايع هفته جاري در بورس تهران به خوبي نشانه‌هاي معاملات احساسي توسط سرمايه‌گذاران را به نمايش گذاشت. نوسانات مزبور هر چند در نهايت به تعادل بازار ختم شد، اما با توجه به رشد قيمت سهام و افزايش احتياط سرمايه‌گذاران، امکان بروز نوسانات مشابه در بازار در کوتاه مدت کماکان وجود خواهد داشت.
تمرکز نوسانات بر سهام نقد شونده
سهام شرکت‌هايي که از نقدشوندگي مناسب‌تري برخوردار هستند در اين هفته نوسانات شديدتري را نسبت به سايرين تجربه کردند. سهام خودرويي از جمله گروه‌هايي بودند که به سرعت افت کرده و با عادي شدن شرايط، بازگشت سريعي را به نمايش گذاشتند. سايپا و گروه بهمن به عنوان دو شرکت شاخص اين گروه در اين هفته 6/3 درصد افزايش قيمت را ثبت كردند. برخي سهام نيز با افت ابتداي هفته همراه بودند اما در بازگشت توفيق چنداني نيافتند.
از جمله اين شركت‌ها مي‌توان به توليدکنندگان روي و سنگ‌آهن اشاره کرد. بدين ترتيب شاخص استخراج کانه‌هاي فلزي افت شديد 6/9 درصدي را در کارنامه هفتگي خود ثبت كرد. سرمايه‌گذاري غدير نيز که اين روزها با رشد قابل توجه ارزش بازار تا سطح 4356 هزار ميليارد تومان عنوان ششمين شرکت بزرگ بورس را يدک مي‌کشد، نوسانات قابل ملاحظه‌اي را تجربه كرد و در نهايت با افزايش 6/5 درصدي هفته را به پايان برد. مخابراتي‌ها هم هفته خوبي را سپري نکردند. در مهم‌ترين رويداد، سهام همراه اول کاهش 7 درصدي را پس از بازگشايي تجربه کرد. علت اين مساله عمدتا کاهش 624 ريالي سود هر سهم همراه اول به علت افزايش هزينه‌ها از سوي سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي است. در صورت تحقق اين امر، EPS 6056 ريالي ارتباطات سيار در سال 90 به 5432 ريال کاهش خواهد يافت. سهامداران مخابرات نيز با افت 7/8 درصدي قيمت سهم در اين هفته راهي مجمع ساليانه شدند تا احتمالا در روز دوشنبه هفته آينده با تلاش سهام دار عمده شاهد تقسيم بخش عمده اي از سود 399 ريالي هر سهم «اخابر» (شرکت اصلي) در مجمع ساليانه باشند.
نقش پررنگ حقوقي‌ها در تعادل بازار
وقايع هفته جاري بار ديگر رويكرد سنتي سرمايه‌گذاران حقوقي در خريد سهام در قيمت‌هاي منفي و واگذاري در روند مثبت را آشكار ساخت. براساس گزارش رسمي بورس، حقوقي‌ها در روزهاي شنبه و يك شنبه در اوج روند منفي، عمدتا خريدار بوده‌اند و در مجموع بيش از 59 ميليارد تومان سهام از مالكيت سهامداران حقيقي به حقوقي انتقال يافته است. اين در حالي است كه به محض چرخش بازار در روز دوشنبه، عطش خريداران حقيقي بار ديگر افزايش يافت و حقوقي‌ها با ظاهر شدن در نقش فروشنده بيش از 24 ميليارد تومان از سهام تحت مالكيت خود را به حقيقي‌ها منتقل كردند. در تحولات قابل اشاره، زيرمجموعه جديد بانك ملت (سرمايه‌گذاري خردمندان) حجم قابل توجهي از سهام را در صفهاي فروش خريداري كرد. از مهمترين خريدهاي اين مجموعه مي‌توان به جمع آوري بيش از دو درصد سهام زامياد در قيمت كمتر از 3000 ريال اشاره كرد. صبا تامين هم كه در يك سال اخير خريدهاي خوبي را در بازار انجام داده در نمادهاي «البرز» ، «پارسيان» و «حفاري» به خريد مشغول است. در نمادهاي گروه سايپا نيز سهامدار عمده پس از بازگشت بازار عرضه‌هاي سنگيني را انجام داد. به نظر مي‌رسد عرضه‌هاي اخير در به تعادل رسيدن معاملات سهام خودرويي در هفته آينده نقش مهمي ايفا كند.
ورود جدي مجلس به بحث هدفمندي يارانه‌ها
مباحثات اين هفته در مجلس شوراي اسلامي پيرامون قانون بودجه کل کشور در سال 90 حاوي تصميمات مهمي بود. در يکي از سرفصل‌هاي موثر بر وضعيت صنايع بورسي، نمايندگان مجلس در خصوص پيش‌‌بيني مبلغ 62 هزار ميليارد تومان در بخش هدفمندي يارانه‌ها در سال 90 ابراز نگراني کردند و علاوه بر سوال درمورد مباني پيش‌‌بيني اين مبلغ، از پرداخت نشدن سهم صنايع تاکنون انتقاد كردند. بدين ترتيب پس از تصويب محدوديت 20 درصدي براي افزايش قيمت حامل‌هاي انرژي (که عملا رشد چند برابري مجدد قيمت انرژي را در سال 90 منتفي مي‌سازد) رييس مجلس، کميسيون تلفيق بودجه را مکلف كرد تا نسبت به محاسبه منابع و نيز تعيين مصارف مربوطه اقدام كند. بنابراين، کميسيون تلفيق علاوه بر در نظر گرفتن محدوديت 20 درصدي افزايش قيمت‌ها، سهم 50 درصدي خانوارها، 30درصدي صنايع و 20 درصدي دولت را به تفکيک رقم از منابع اين قانون در سال 90 مشخص خواهد كرد. شفاف شدن سهم کمک‌هاي بلاعوض صنعت در سال جاري در کنار محدوديت افزايش حداکثر 20 درصدي قيمت انرژي در سال 90 خبر خوشي براي صنايع داخلي به شمار مي‌رود.
اين اقدامات در تلفيق با رفع محدوديت‌هاي دولت در زمينه قيمت‌گذاري محصولات مي‌تواند به کاهش فشار کنوني بر روي توليدکنندگان و افزايش سودآوري شرکت‌هاي مرتبط منجر شود؛ رويکردي که در صورت تحقق براي سرمايه‌گذاران بورس تهران نيز به عنوان مالكان شرکت‌هاي توليدي نتايجي مثبت و اميدوارکننده در پي خواهد داشت. 
 شروين شهرياري
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۰ ساعت ۶:۵۴:۲۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد