الماس صنعتی در حال تغییر و تحول

الماس صنعتی در حال تغییر و تحول
گاهی سرعت تحولات و تغییرات آن چنان هستند که باید به مانند زنگ فرض شوند. الماس‌هایی که صدها میلیون سال در بستر ...

گاهی سرعت تحولات و تغییرات آن چنان هستند که باید به مانند زنگ فرض شوند. الماس‌هایی که صدها میلیون سال در بستر زمین آرمیده بودند، از اواخر قرن ۱۹ هجری کشف، استخراج و تراش داده شده و فن امتیاز آن به تعداد معدودی اعطاء شده و امروزه این ذرات گرانبهای کربن براساس اصلیت و منبع استخراج آن طبقه بندی شده و آماده عرضه به عموم است.

برای درک هر چه بهتر جنبه‌های مختلف بازار الماس، فقط کافیست به مجموعه بین المللی دیبرز De Bears نگاهی بیاندازیم، که به طور هم زمان عملیات استخراج و تولید بیش از ۸۰ درصد الماس دنیا را تأمین می‌کند. اعتبار دو سوم سهام بازار الماس دنیا به عهده دیبرز است. دیبرز از یک شرکت عمومی به خصوصی تغییر یافته و حوزه عملیاتی شرکت شامل برنامه‌های «اس او سی SOC» (Supplier of choice) و بازاریابی مارک‌های معتبر و حتی توسعه عمده فروشی و خرده فروشی است. حال این سوال مهم به ذهن خطور می‌کند که برنامه‌های مذکور چه تأثیری بر آینده بازار الماس خواهد گذاشت؟

برای درک عمیق‌تر و هرچه روشن‌تر شدن تغییرات بازار الماس، ابتدا ‌باید نگاهی اجمالی به تاریخچه الماس و سپس مراکز مهم الماس و جنبه‌های اساسی مطرح در صنعت امروزی بیاندازیم.

- پیدایش تاریخچه تأسیس

1) سیسل جان رود ز Cecil John Rhodes در دهه ۱۸۸۰ پس از حل و فصل دعوی‌های مربوط به منطقه الماس خیز « Kimberley» در آفریقای جنوبی، زمین مزبور را خریداری و شرکت «De Bears mining co » را تأسیس کرد. او همچنان به فعالیت‌های خود در زمینه خرید دعوی‌های زمین مربوطه ادامه داد و در ۱۸۸۷ کنترل کامل معدن «دبیرز» به دست آورد. آخرین خرید بزرگ او Kimberley central Mining Co » به ارزش ۲۵ میلیون دلار بود که در دیبرز ادغام شد. او کنترل غنی‌ترین لایه‌های الماس زمین را به دست آورده بود.

 پس از مرگ «رودز Rhodes» در ۱۹۰۲ کشفیات الماس بیشتری در منطقه انجام شد که منجر به نوسانات متعددی در قیمت شد. در ۱۹۲۹ «ارنست هایمر Ernest heimer» مدیر عامل معادن یکپارچه (ادغام شده) «دیبرز» شد. با بروز موج افسردگی در کل دنیا و کاهش سطح تقاضای الماس، «هایمر» اقدام به تشکیل مجمعی از تولید کنندگان الماس به نام «دی پی آ DPA» (Diamond Producer&#۳۹;s Association) کرد تا بدین ترتیب راهی جهت تهیه الماس ایجاد نماید، همزمان در سال ۱۹۳۴ بود که «دی تی سی DTC» (Diamond Trading Corporation) به عنوان صنف کنترل فروش الماس، تأسیس شد.

 «دی پی آ DPA» و «دی تی سی DTC» اساس «سی اس او CSO» (Central Selling Organization)، را در «دیبرز» تشکیل دادند، تا به عنوان یک اتحادیه رسمی؛ تهیه، استخراج و فروش الماس را در سراسر دنیا کنترل کنند. به دلیل تحریم کارتل مذکور توسط قوانین ضد اتحادیه‌ای آمریکا، «دیبرز» تصمیم به همکاری مشترک با یکی از برجسته‌ترین آژانس‌های تبلیغاتی به نام «ان، دبلیو آلیری N.W.Ayer» ، گرفت و «دی آی سی DIC» یا مرکز اطلاع رسانی جامع الماس را تشکیل داد و با اتخاذ سیاست بازاریابی فعال و رقابتی اقدام به فروش هر چه بیشتر الماس‌های اعلای خود به شکل حلقه‌های نامزدی کرد، آنان با شعار الماس جاودانه است. نه تنها این سنگ را محبوب دنیای عشاق نمودند، که گوی سبقت را در دنیای شعارهای تبلیغاتی نیز ربودند.

امروزه «دی آی سی DIC» و « دی پی اس DPS» (Diamond promotion service) تحت حمایت و همکاری مالی، آژانس تبلیغاتی بین‌المللی، «جی والتر تامپسون J. Walter Thompson» و با عنوان روابط عمومی تبلیغات «دیبرز» فعالیت می‌کند. علاوه بر تجارت و آگاهی‌های در حال پیشرفت، پرطرفدارترین کار «دیبرز» در آمریکا جواهرات الماس «تری استون Three-stone» و در اروپا «تریلوژی Trilogy» نام دارد. از کارهای ارایه شده از سوی «دیبرز» حلقه مخصوص دست راست بود. این کار که نتیجه تحقیقات دراز مدت دیبرز بود که طی آن «دی تی سی DTC» بدین واقعیات دست یافته بود که با عنوان همواره خواستار کاری دیگری در کنار حلقه سنتی «کوکتیل Cocktail» علاوه بر حلقه‌های نامزدی و عروسی بوده‌اند.

- صنعت جهانی الماس

پیشروان تولید الماس ابتدا در کشورهایی همچون بوتسوآنا، آفریقای جنوبی، آنگولا ،اطریش و کنگو، نامیبیا ،کانادا، سیرالئون و روسیه مستقر بوده‌اند. علاوه بر نواحی معدن خیز فوق، مراکز مهم دیگری نیز برای تجارت، تراش و سازندگان جواهر نیز وجود دارد، که در ذیل به تفضیل بدان پرداخته شده است؛

- آنتورپ Antwerp

آنتورپ با دارا بودن مزیت هایی همچون موقعیت جغرافیایی بسیار مناسب و بندری بزرگ یکی از برجسته‌ترین مراکز تولید الماس دنیا به شمار می رود. پس از جنگ جهانی دوم آنتورپ به سرعت به دومین مرکز صنعت الماس دنیا تبدیل شد.

امروزه آنتورپ جوابگوی ۸۰% الماس خام و نیمی از الماس‌ پرداخت شده دنیا است و بازدهی سود سالانه آن ۲۶ میلیون دلار تخمین زده شده است. تراشکاری های مستقر در آنتورپ به دلیل تجربه تراش های بزرگ تر، و سنگ های اعلاء و مرغوب مشهورند و هزینه کارگر در مقایسه با قیمت الماس بسیار اندک و ناچیز است.

- فلسطین اشغالی

تجارت الماس در فلسطین اشغالی از دهه ۱۹۳۰ و توسط مهاجران بلژیکی آغاز و در گذر سال ها شاهد رشد چشمگیر و تحول و تکامل، به صنعتی غنی و چند میلیارد دلاری تبدیل شد. در سال ۱۹۴۷ مرکز بورس در آن تاسیس شد و در حال حاضر و بیش از ۲۵۰۰ نفر کارمند در آن مشغول به کارند، در فلسطین اشغالی از نقطه نظر ارزش، نیمی از سنگ های قیمتی و خام دنیا و بخش مهمی از پیشرفته ترین کارخانه های تراش و پرداخت الماس دنیا وجود دارد.

- نیویورک New York

نیویورک از برجسته‌ترین مراکز صنعت الماس محسوب می‌گردد. نیویورک برای تراش‌های بزرگ Large Cutting و سنگ های گرانبها و با کیفیت خود مشهور است. اگر چه که امروزه در مقایسه با گذشته تراش‌ کمتری در این مرکز صورت می‌گیرد . صنعت تراش‌ الماس آمریکا سالانه به فرآوری بیش از ۵۰۰ میلیون دلار الماس خام اعلاء می‌پردازد. حدود ۴۰% از مبلغ کل الماس خام وارداتی، به طور تقریبی ۸۰۰ میلیون دلار است که دوباره صادر می گردد...

- هندوستان

هندوستان اگر چه در دنیای تراش الماس، تازه نفس محسوب می‌گردد، اما در همین مدت کم، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار گشته است. امکانات و حمایت‌های اکید کارگری و دولتی هندوستان، منجر به تخصیص بخش عمده‌ای از تولید الماس تراش داده و پرداخت شده به این کشور گردیده است.

 آغاز و پیدایش صنعت الماس در هند به ۱۹۶۷ باز می‌گردد و امروزه شاهد ۷۰۰۰ صادر کننده و ۲۵ هزار تولید کننده الماس و بیش از ۷۵۰ هزار کارگر تراش دهنده در هند هستیم. تراشکار های الماس هندی در زمینه تراش الماس های کوچک، سنگ های دارای درجه تجاری Commercial grade stones در دو نقطه بسیار معروف می‌باشند.

 دولت هندوستان به عنوان حامی استوار و پر و پا قرص صنعت مذکور، در این اواخر درصدد کاهش تعرفه بازرگانی به منظور حمایت از صادرات کشور و خاتمه بخشیدن به انحصار و ریشه کن نمودن خط قرمز در میان صادر کنندگان و تولیدکنندگان است. علاوه بر رونق و شکوفایی روز افزون معاملات الماس های تراش دار، تولیدکنندگان هندی درصدد توسعه حوزه فعالیت خود به سوی تولید جواهرات سواره با استفاده از روش با ورود قطعات و تولید آن ها به سطح قیمت های انبوه تا حد متوسط هستند.

 در پایان سال مالی در ماه مارچ ۲۰۰۶، در کل شاهد صادرات حدود ۲۸/۱۱ بیلیون دلار الماس هندی بوده‌ایم، که ۰۹/۲ بیلیون دلار آن به جواهرات Finished Jewellery اختصاص دارد.

منبع خبر: نشریه طلا جواهر
  ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۸ ساعت ۶:۱۸:۲۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد