جهش ناکام شاخص بورس به میانه کانال ٨١‌هزار واحدی

جهش ناکام شاخص بورس به میانه کانال ٨١‌هزار واحدی
بازار بورس پس از پشت‌سرگذاشتن هفته‌ای کاملا سبز و رشد بیش از ‌هزارو ٣٠٠ واحدی شاخص کل، اولین روز هفته جاری را با افزایش شاخص کل شروع کرد و در ساعت ابتدایی بازار به مدد رشد گروه پالایشی به نیمه کانال ٨١ هزار واحدی نیز رسید؛

اما در ادامه با شدت‌گرفتن عرضه‌ها و معاملات منفی گروه‌های فلزات و معادن، به‌تدریج از عدد شاخص کاسته شد تا جایی که این نماگر کاهش ٩١ واحدی را برای روز شنبه ثبت کرد و در عدد ٨١‌هزارو ٢٥٠ واحد ایستاد.

انتشار اطلاعیه بسته‌شدن نماد لیدر پالایشی‌ها در دقایق ابتدایی بازار کافی بود تا دیگر نماد‌های این گروه در دامنه مثبت معامله شوند، به‌طوری‌که نمادهای شپنا، شتران و شبریز بیشترین تأثیر مثبت را برشاخص کلداشتند. گفته شده نماد پالایش نفت بندرعباس به دلیل تعدیل مثبت سود هر سهم سال مالی جاری و ناشی از محاسبات فرمول اعلامی وزارت نفت و همچنین افزایش قیمت نفت بسته شده است. در گروه روی نیز نمادها یا صف فروش بودند یا در دامنه منفی معامله شدند، قیمت جهانی روی حدود دوهزارو ٧٠٠ دلار بسته شده و شرکت‌های این گروه می‌توانند تعدیلات مناسبی داشته باشند. در اقتصاد داخلی با ارائه لایحه بودجه به ‌عنوان نقشه راه دولت در سال آینده، شاهد افزایش نرخ ارز و اهتمام دولت به یکسان‌سازی نرخ ارز هستیم. در بودجه سال ٩٦ نرخ دلار سه‌هزارو ٣٠٠ تومان و قیمت نفت ٥٠ دلار لحاظ شده است؛ البته با تغییراتی که در مجلس اعمال می‌شود، بودجه عملی با لایحه و قانون آن متفاوت خواهد بود. دولت ٧١ درصد درآمدها را از مالیات و ٢٩ درصد را از درآمدهای نفتی و سایر درآمدها در نظر گرفته که به این ترتیب سهم مالیات‌ها در بودجه سال آتی پررنگ‌تر از درآمدهای نفتی است. این موضوع برای شرکت‌های بورسی نیز مؤثر خواهد بود، چراکه در لایحه بودجه از ١٢٢‌ هزار‌ میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی‌شده، ٣٩‌ هزار ‌میلیارد تومان مالیات بر کالا یا ارزش افزوده و مالیات بر بنزین است، ١٧ ‌هزار‌ میلیارد تومان مالیات بر درآمد، ٣٦‌ هزار ‌میلیارد تومان مالیات بر شرکت‌ها، ١٧ ‌هزار‌ میلیارد تومان مالیات بر واردات و سه ‌هزار ‌میلیارد تومان سایر مالیات‌ها؛ بنابراین پس از مالیات بر ارزش افزوده، اصلی‌ترین درآمد مالیاتی دولت، مالیات دریافتی از شرکت‌هاست که شرکت‌های حاضر در بازار را نیز شامل می‌شود؛ بنابراين به نظر می‌رسد تحلیل دقیق‌تر بودجه بتواند مسیر سرمایه‌گذاری مناسب را در بازار روشن‌تر كند.  حدود ٣٢‌ هزار‌ میلیارد تومان درآمدها از محل فروش اوراق، ٩٦‌ هزار ‌میلیارد تومان فروش اوراق خزانه و ١١٢‌هزار ‌میلیارد تومان واگذاری شرکت‌های دولتی گنجانده شده است.

منبع خبر: روزنامه شرق
  ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۰:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد