دغدغه‌های صنعت کارگزاری در بورس

دغدغه‌های صنعت کارگزاری در بورس
یک فعال صنعت کارگزاری رتبه بندی کارگزاران را به عنوان مهمترین دغدغه این صنعت عنوان و بر لزوم در پیش گرفتن نگاههای کارشناسی، فنی، ملی و کاربردی برای توسعه بازار سرمایه تاکید کرد.

در بهمن ماه 84 بود که تعدادی از کارگزاران بورسی به عنوان اعضای کمیته تدوین اساسنامه کانون کارگزاران انتخاب شدند تا در نهایت در اسفندماه 85، با تصویب اساسنامه کانون از سوی سازمان بورس و اوراق بهادار، فعالیت رسمی کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار به موجب قانون بازار سرمایه آغاز شود.
بر این اساس با برگزاری مجمع عمومی موسس این کانون، رییس شورا، نایب رییس و سخنگوی شورا و در پی آن  سایر اعضا انتخاب شدند تا در نهایت هفت نفر به مدت یک سال از سوی کارگزاران به فعالیت خود ادامه دهند.
همچنین در شهریورماه 89 روح الله میرصانعی به عنوان چهارمین دبیر کل کانون کارگزاران انتخاب شد تا یک ماه بعد از ورود دبیر کل جدید، مجمع عمومی فوق العاده ای تشکیل شود که به موجب آن، اساسنامه جدید کانون کارگزاران تصویب شد.
طبق اساسنامه جدید، شورای کانون حذف و هیات عامل تشکیل و تمامی وظایف به هیات مدیره کانون و دبیر کل تفویض شد. حال که کانون کارگزاران به روز برگزاری مجموع عمومی فوق العاده خود برای انتخاب اعضای هیات مدیره جدید نزدیک شده است، میر صانعی نگاهی به عملکرد خود طی دو سال گذشته دارد.
وی در ارزیابی از عملکرد خود  گفت: در دو سال گذشته شرایط خاصی بر بازار سرمایه حاکم بود؛ در  یکسال و نیم اول بازار رکودی بود و تنها کمتر از یکسال اوضاع معمولی داشت. اگرچه  تغییر روند منفی به مثبت بازار در دست اهالی بازار، وزیر اقتصاد و شاید دولت هم نبود، اما این دوران و رکود شرایط بسیار سختی را برای کارگزاران و کانون تحمیل کرد.
دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار با بیان این که اصلی‌ترین هدف کانون کارگزاران یعنی رسیدگی به مشکلات صنعت است، به اقدامات صورت گرفته در دو سال گذشته از سوی هیات مدیره کانون کارگزاران اشاره کرد و افزود: برخی از این اقدامات به سرانجام رسیده است؛ اما هنوز صنعت کارگزاری برای رسیدن به نقطه ایده آل باید راه زیادی را طی کند.
وی همچنین به برنامه های ارایه شده از سوی این کانون به سازمان بورس اشاره کرد و اظهار داشت: در راستای کاهش هزینه های کارگزاران، مباحث رتبه بندی، کاهش پرسنل، تجمیع وظایف برخی از پرسنل در این مدت انجام شده اشت. بعلاوه این که با اجرای این اقدامات بود که تا حدودی رتبه بندی کارگزاران کم رنگ تر و انعطاف سازمان در این بخش بیشتر شد.
به گفته میرصانعی؛ هنوز کانون کارگزاران با اهداف ترسیم شده و مدنظر خود فاصله دارد و باید تلاش خود را برای دستیابی به اهداف حقه صنعت کارگزاری ادامه دهد. در این میان دو روز قبل از برگزاری انتخابات کانون، جلسه پیش مجمعی در محل کارگزاری بانک کشاورزی برگزار شد؛ به طوری که مدیرعامل کارگزاری بانک انصار عنوان می کند که در این جلسه  کاندیدها به ارایه برنامه های خود پرداختند.
در این رابطه یک فعال صنعت کارگزاری نیز با توجه به انتقادهای صورت گرفته از عملکرد هیات مدیره فعلی کانون کارگزاران اهمیت این کانون برای اعضا را مورد اشاره قرار داد و گفت: با توجه به نقش کارگزاران در بازار سرمایه به عنوان حلقه ارتباطی و واسط بین بورس و سهامداران، به نظر می رسد هیات مدیره کانون باید به صورت عمیق تر و موثرتر در این عرصه فعالیت داشته باشد.
عبدالله رحیم لوی بنیس با تاکید بر مبحث کارآیی و اثربخشی در عرصه اقتصادی اضافه کرد: اگرچه نمی توان منکر اقدامات صورت گرفته از سوی هیات مدیره در طول فعالیت خود در این عرصه بود، ولی می شد که با درپیش گرفتن مسیرهای مناسب تر، شاهد عملکرد بهتری در این صنعت و تاثیر آن بر شرکت های حاضر در آن بود.
این فعال صنعت کارگزاری همچنین از رتبه بندی کارگزاران به عنوان مهمترین دغدغه این صنعت یاد کرد که به واسطه این رتبه بندی، الزاماتی چون سرمایه بالا از سوی سازمان بورس تعیین شده بود، مساله ای که کارگزاران به ویژه کارگزاران بخش خصوصی را با مشکل اساسی مواجه کرده است.
وی اذعان داشت: این درحالیست که انتظار می رفت کانون کارگزاران در هماهنگی با سازمان بورس، تغییری در الگو و مدل این مساله ایجاد کنند. در واقع هیات مدیره کانون باید همگام با توسعه ظرفیتها و ابزار های بازار سرمایه، به ارزیابی توسعه مدل های جدید از ارکان سازمان بورس بپردازد؛ مساله ای در آن چندان موفق نبوده است.
رحیم لوی بنیس با تاکید بر افزایش کیفیت تعاملات کانون کارگزاران با سازمان بورس عنوان کرد: کانون کارگزاران به عنوان نماینده 107 عضو، باید به جای 107 عضو تصمیم گیری کند و تمام امکانات، ظرفیتها و آراء این 107 عضو حاضر در این صنف را به خدمت گیرد. در واقع باید پلی میان تکنولوژیهای نوین و سنت‌گرایی ایجاد کرد؛ چرا که نمی توان هم تکنولوژیهای نو را داشت و هم هزینه روش های کاملا سنتی را پرداخت.
وی با اشاره به وجود برخی از انحصارات در صنعت کارگزاری در حوزه های فناوری و آی تی، بر در پیش گرفتن رویکرد توسعه همدلی و وحدت از سوی کانون کارگزاران تاکید کرد که در این مسیر باید به رعایت یکسری رفتارها و تعاملات متناسب با شرایط کارگزاران پرداخت.
مدیرعامل کارگزاری بانک انصار با بیان اینکه نگاهها و رفتارهای ارباب رعیتی باید در این صنعت از میان رود، بر لزوم در پیش گرفتن نگاههای کارشناسی، فنی، ملی و کاربردی برای توسعه بازار سرمایه تاکید کرد.
وی در ادامه با توجه به ورود افراد جدید در هیات مدیره کانون کارگزاران، از در پیش گرفتن عملکرد مناسب از سوی این افراد اظهار امیدواری کرد تا به این واسطه شاهد تسهیل تعاملات در این صنعت باشیم.
این فعال صنعت کارگزاری افزود: اگر چه کارگزار بازار سرمایه تصریح می کند که به هیچ عنوان قصد مواجه با هیچ ارگان، سازمان یا نهادی نداریم اما آنچه که در این میان حائز اهمیت است بحث مطالبه گری است، نه اینکه صرفا به سمت منافع صنعت حرکت کنیم، در واقع هدف گام برداشتن به سمت منافع ملی، توسعه اقتصاد و بازار سرمایه است تا منجر به شکوفایی صنعت شویم.
به گفته وی، بر این اساس باید کیفیت و تعاملات با نهادهای بالادستی، دولتی و نهادهای تاثیرگذار، تصمیم گیر و تصمیم ساز مانند مجلس، دولت، قوه مجریه توسعه یابد.
رحیم لوی بنیس با بیان اینکه باید تمام تصمیماتی که برای این صنعت از سوی هیات مدیره کانون اتخاذ می شود، به صورت شفاف برای اعضای آن مشخص باشد، اظهار داشت: هیات مدیره کانون کارگزاران باید نهادگرا باشند و نهادی فکر کنند؛ یعنی از شخصی نگری و منافع شخصی به دور باشند. بعلاوه این که دغدغه های صنعت و بازار سرمایه را درک کنند و با برخورداری از دانش، قادر به انجام اقدامات کارآ، مؤثر و اثربخشی در این عرصه باشند.

منبع خبر: خبر گزاری تسنیم
  ۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۸:۳۲:۳۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد