آيا بازار سكه حبابي است؟

آيا بازار سكه حبابي است؟
به گزارش سایت زر، به نقل از دنیای اقتصاد رشد شتابان بهاي سكه در بازار‌هاي داخلي در مقايسه با افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني، براي برخي از صاحبنظران هنوز هم معنايي جز حباب قيمت ندارد.
به گزارش سایت زر، به نقل از دنیای اقتصاد رشد شتابان بهاي سكه در بازار‌هاي داخلي در مقايسه با افزايش قيمت طلا در بازارهاي جهاني، براي برخي از صاحبنظران هنوز هم معنايي جز حباب قيمت ندارد. اين در حالي است كه بانگاهي دقيق‌تر مي‌توان به اين نتيجه رسيد كه قيمت سكه با در نظر گرفتن قيمت جهاني طلا، قيمت دلار در بازار آزاد و الزام به افزوده شدن ماليات بر ارزش افزوده4 درصدي مترتب بر آن،حبابي در كارنيست، بلكه افزايش قيمت‌ها به رشد بيشتر قيمت ارز نسبت به‌ رشد قيمت طلا در بازارهاي جهاني مربوط است.
روز گذشته قيمت طلا در بازار لندن تا 1922 دلار بالا رفت. قيمت دلار در بازارتهران نيز با افزايش 9 توماني به 1235 تومان رسيد. حاصلضرب اين دو عدد تقسيم بر 1/31 گرم ما را به قيمت هر گرم طلاي 24 عيار مي‌رساند. در سكه بهار آزادي32/7 گرم طلاي 24 عيار به‌علاوه مقدار 813/0 گرم مخلوط نقره و مس وجود دارد كه با احتساب اعداد فوق قيمت سكه بدون احتساب ماليات بر ارزش افزوده و حتي حق‌الضرب و برخي ديگر از اضافات مثل بيمه و حمل و نقل و غيره نهايتا تا 560 هزار تومان بالا مي‌رود كه با احتساب موارد ياد شده قيمت خالص آن حبابي نيست. اين در حالي است كه آنچه بيشتر موجب بالا رفتن قيمت سكه شده است، بالا رفتن قيمت دلار در بازار داخلي است. بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه در روزهاي اخيرقيمت دلار در بازار داخلي بيش از رشد قيمت طلا در بازار جهاني شتاب گرفته است. بررسي روند افزايشي قيمت سكه و ارز در بازار داخلي در مقايسه باشتاب قيمت طلا در بازارهاي بين المللي طي 15 روز گذشته نشان مي‌دهد در حالي كه قيمت هر اونس طلا براي تحويل فوري در بازار‌هاي جهاني 8/2 درصد افزايش يافته، قيمت سكه طي همين مدت 7/5درصد گران شده است. در اين ميان عمده‌ترين عامل در رشد شتابان قيمت سكه، افزايش قيمت دلار و درهم در بازار داخلي است. در مدت مورد اشاره دلار آمريكا با 1/3 درصد و درهم امارات با 4/3 درصد رشد از نرخ رشد طلا پيش افتاده اند. اين در حالي است كه قيمت يورو در 15 روز مورد اشاره3/2درصد گران شده كه با روند افزايشي طلاحداقل 5/0 درصد فاصله دارد. افزايش قيمت دلاردر بازار داخلي به مرور روبه افزايش دارد كه بايك رابطه مستقيم در تعيين قيمت سكه نقش دارد. در اين ميان بانك مركزي نيز نظر مساعدي نسبت به افزايش قيمت آن دارد. باتوجه به آنچه در ماه‌هاي اخير در بازار ارز رخ داده است، افزايش قيمت دلار كه طي ماه‌هاي گذشته از جمله سياست‌هاي اصلاحي بانك مركزي بوده است، بنا بر اختلاف ديدگاه با تيم اقتصادي دولت با مانع بزرگي روبه‌رو است؛ اگرچه افزايش قيمت دلار مرجع طي روز‌هاي اخير ميل به بالا رفتن داشته است.
حمايت بانك مركزي از افزايش قيمت دلار تا جايي كه به تعيين قيمت سكه مربوط مي‌شود، بيشتر به دليل نگراني ازخروج سكه ارزان از كشور است. هشداري كه بعضا رييس كل بانك مركزي بر زبان رانده و اعلام كرده است كه سكه دولتي را هيچ‌گاه كمتر از قيمت جهاني به بازار تزريق نخواهد كرد. او با گفتن اين جمله كه «قيمتي كه براي يك كالا در بازار پرداخته مي‌شود، نشان‌دهنده ارزش واقعي آن كالا است»، تلويحا از اين نظر كه يكسان سازي ارز بايد در قيمت‌هاي بالا صورت گيرد، صحه گذارده است.
به هر روي به نظر مي‌رسد تا زماني كه سياست‌هاي ارزي بانك مركزي به سامان نشود و تا زماني كه نظام تك نرخي ارز جايگاه از دست رفته خود را دوباره باز نيابد، قيمت سكه بيش از قيمت جهاني طلا ، از نوسان جهت‌دار قيمت دلار در كشور تاثير مي‌پذيرد. آنچه مسلم است بانك مركزي در يكسان سازي نرخ ارزنگرشي فزاينده به قيمت دلار دارد تا در نهايت قيمت آن را تك نرخي كرده و رو به پايين برگرداند.
بازارداخلي سكه
روز گذشته قيمت سكه در بازار داخلي با 21 هزار تومان افزايش به 596هزارتومان رسيد. سكه طرح قديم نيز با همين ميزان افزايش بالاخره با گذر از مرز 600 هزارتومان به نرخ 610 هزارتومان فروخته شد. نيم سكه با 14 هزار تومان و ربع سكه با 4000تومان افزايش قيمت به ترتيب 290 هزار تومان و 149 هزار تومان فروخته شدند. سكه گرمي ديروز تا 82 هزارتومان گران شد. هر مثقال طلاي 17 عيار با 4000 تومان به 245 هزار تومان فروخته شد، از اين‌رو هر گرم طلاي 18 عيار بدون اجرت ساخت900 تومان گران شده و تا56 هزار و 560 تومان بالا رفت.
سكه دولتي
در حالي كه سخنگوي بانك ملي در روز‌هاي اخير اعلام كرده بود، محدوديتي براي عرضه روزانه5 سكه به مردم در شعب بانك ملي وجود ندارد و از مردم نيز خواسته بود كه اگر با كمبود يا تراكمي در شعب منتخب فروشنده سكه مواجه شدند به بازرسان ما زنگ بزنند، برخي گزارش‌ها از تحويل داده نشدن سكه به برخي شعب اين بانك از جمله شعبه ايثارميدان وليعصر و بانك ملي شعبه ميدان هفت تيرحكايت دارد. روز گذشته در ساعت 10 صبح به برخي مراجعان به اين شعب گفته شده بود كه امروز به ما سكه تحويل داده نشده است.
همان‌طور كه انتظار مي‌رفت بانك مركزي قيمت سكه دولتي را هم جهت با قيمت بازار‌هاي جهاني و داخلي باز هم گران كرد. ديروز قيمت پايه سكه در بانك مركزي 553 هزار تومان تعيين شد. بر اين ميزان 22 هزار و 120 تومان ماليات بر ارزش افزوده اضافه شد و قيمت نهايي آن 575 هزار و 120 تومان اعلام شد. فاصله قيمت آن با سكه بازارتقريبا 15 هزار تومان بود. نيم سكه و ربع سكه 5200 تومان و 3120 تومان گران شدند و به ترتيب277 هزارو 600 تومان و همچنين 143 هزار و 520 تومان تعيين شد. قيمت سكه گرمي نيز با 1040 تومان افزايش 76 هزار و 960 تومان فروخته شد.
نرخ ارز دربازار داخلي
دلار آمريكا ديروز در بازاربا 9 تومان افزايش بيشتر به نرخ 1235 تومان رسيد. دلار آمريكا در 45 روز گذشته 100 تومان گران شده است. بانك مركزي ديروز نيز قيمت دلار مرجع را با 9 ريال افزايش تا 10616ريال بالا برد. قيمت يورو نيز با 14 تومان افزايش قيمت به 1767 تومان رسيد. افزايش قيمت يورو در بازار داخلي درحالي است كه برابري آن در مقابل دلار آمريكا طي روز‌هاي اخير تا محدوده 41/1افت كرده است. پوند انگليس همچنان 2015 تومان است. در همين حال درهم امارات با 4 تومان افزايش تا 337 تومان بالا رفت . دلار كانادا و دلار استراليا نيز در اين بازار همچنان سير صعودي دارند. ديروز دلار كانادا با 12 تومان افزايش و دلار استراليا با 10تومان افزايش به ترتيب 1270تومان و 1310 تومان فروخته شدند.روند هيجاني بازارتا حدي است كه به گفته برخي از صرافان مردم ريال نگه نمي دارند وآن را بلافاصله به ارزهاي خارجي يا طلا تبديل مي‌كنند. در اين ميان آمار ارائه شده توسط رييس كل بانك مركزي در مورد ميزان سپرده‌هاي بانكي قابل توجه است. وي در بيست و دومين همايش بانكداري بدون ربا اعلام كرد كه رشد سپرده‌ها تا پايان تيرماه سال جاري 4/5درصد بود، در حالي كه اين ميزان در مدت مشابه سال قبل 9 درصد بوده است.
بازارهاي جهاني
قيمت جهاني طلا روز گذشته با عبور از مرز 1900 دلار، قيمت 1922 دلار را نيز ثبت كرده و بلافاصله به دليل فروش عمده توسط برخي سرمايه‌گذاران براي تامين نقدينگي و جبران خسارت ناشي از افت ارزش سهام، با كاهش مجدد روبه‌رو شد تا جايي‌كه ارزش آن در ساعت 30/18 به وقت تهران به 1905 دلار بازگشت. بر اساس برخي تحليل‌ها سطح مقاومتي قيمت طلا 1932 دلار است و پيش‌بيني شده در صورت گذشتن قيمت طلا از اين سطح، قيمت آن تا 2000دلار تخت گاز برود. حتي برخي پا را از اين شرايط فراتر نهاده و قيمت2500 دلار را براي قيمت طلا تا پايان سال جاري ميلادي پيش بيني كرده‌اند. در مقابل برخي نيز با اشاره به افت قيمت طلا بين سال‌هاي 1980 تا 2001 اشاره كرده‌اند و در دراز مدت منتظر افت قيمت طلا نشسته‌اند. بين اين سال‌ها قيمت طلا از 850 دلار به 250 دلار كاهش يافت.
نگراني‌ها در مورد آينده اقتصاد آمريكا و اروپا همچنان لاينحل به نظر مي‌رسد تا جايي كه بورس‌هاي بين‌المللي با افت مداوم شاخص‌ها روبه‌رو هستند. 
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۶ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۶:۵:۴۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد