پرواز قیمت‌ها در بازار آتي سکه

پرواز قیمت‌ها در بازار آتي سکه
داد و ستد طلا در هفته گذشته به تاثیر از عرضه و تقاضا و صحبت‌های بعضی از مقامات مسوول اروپایی و آمریکایی با نوسان بالایی همراه بود. با وجود اینکه قیمت طلا در هفته مورد بررسی به یک هزار و 920 دلار رسید، اما این رشد تنها به صورت لحظه‌اي بود و پس از رشد به یکباره شاهد افت قیمت بود.
به گزارش سایت زر، به نقل از دنیای اقتصاد: دادوستد طلا در هفته گذشته به تاثیر از عرضه و تقاضا و صحبت‌های بعضی از مقامات مسوول اروپایی و آمریکایی با نوسان بالایی همراه بود. با وجود اینکه قیمت طلا در هفته مورد بررسی به یک هزار و 920 دلار رسید، اما این رشد تنها به صورت لحظه‌اي بود و پس از رشد به یکباره شاهد افت قیمت بود. این در حالی است که نوسان قیمت‌ها تا روز پنج‌شنبه ادامه یافت، اما در این روز با صحبت‌های رییس بانک مرکزی اتحادیه اروپا مبنی بر عدم تغییر نرخ بهره و نگرانی نسبت به توقف رشد اقتصادی و از سویی سخنرانی بن‌برنانکه رییس فدرال رزرو مبنی بر توقف اعلام جزئیات برنامه‌های جدید و محرک‌های اقتصادی برای افزایش رشد تا جلسه روز 20 سپتامبر، افت و خیز بازار طلا با روند متفاوتی دنبال شد، اما سطح قیمت‌ها در همان محدوده باقی ماند.
این در شرایطی بود که در این میان با نوسان نرخ ارزهای معتبر همچون دلار و یورو، طلا نیز با نوسان همراه بود. اما پنج‌شنبه شب با ارائه بسته پیشنهادی اشتغال اوباما به عنوان یکی از محرک‌های اقتصادی به منظور ایجاد ثبات در بدهی‌ها برای طولانی مدت، بازارهای سهام تا حدودی با امیدواری به دادوستدهایشان ادامه دادند و قیمت طلا نیز با نوسان قیمت مواجه شد.
براساس گفته اوباما، بسته پیشنهادی براساس ایده‌های مورد توافق جمهوریخواهان و دموکرات‌ها بوده و به همین دلیل این محرک مي‌تواند در پایین آوردن التهاب بازارها و بهبود رشد اقتصادی موثر باشد، اما براساس گفته معامله گران، نگرانی اقتصادی این کشور به این موضوع بر مي‌گردد که مردم آمریکا اهمیتی به سیاست‌های اعمال شده نمی‌دهند، بلکه نگرانی آنها تنها به آینده زندگی واقعی خودشان برمي‌گردد و همین در رشد تقاضای خرد برای طلا به عنوان فلز مورد اعتماد در شرایط سخت موثر است.
تحلیلگران بر این باورند چشم‌انداز اقتصاد جهان، به تلاش‌های تازه برای کاهش نرخ بیکاری و نرخ تورم بستگی دارد. در واقع همچنان که رییس فدرال رزرو نیز بر این قضیه تاکید دارد اوضاع اقتصادی و چشم‌انداز اروپا و ایالات متحده به تصمیم‌گیری‌های سیاسی بستگی دارد که به نظر با اجرای همین تصمیمات حرکت صعودی رشد اقتصادی در چند مدت اخیر متوقف شده است. اخباری مبنی بر بهتر شدن اوضاع اقتصاد جهان به تلاش هر یک از کشورهای عضو G7 برای جلوگیری از کاهش سرعت تبدیل اوضاع به رکود جهانی بر مي‌گردد، براساس گزارش یکی از موسسات تحقیقاتی، بحران بدهی اروپا بزرگ‌ترین بحران اقتصادی حال حاضر جهان شناخته شده و یکی از مشکلاتی که در این میان به وجود آمده مساله مربوط به وضعیت سرمایه بانک‌های اروپایی و ابراز نگرانی نسبت به سلامت این بانک‌ها است.
کارشناسان بر این باورند با توجه به نگرانی عمیق دولت‌ها درباره اوضاع اقتصاد اروپا و ایالات متحده و از سویی افزایش تقاضای سرمایه‌گذاری به صورت خرده فروشی و کلان در دو کشور چین و هند، چشم‌انداز بازار طلا همچنان صعودی است. براساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ به نقل از گفته برخی از تحلیلگران‌ باید به این نکته تاکید کرد که در مجموع برای سرمایه‌گذاران این اخبار و گزارش‌ها نشان مي‌دهد: «آینده، فرصت خوبی برای خرید طلاست.» اما برای روشن شدن وضعیت آینده باید علاوه بر جلسه روز 20 سپتامبر فدرال رزرو به جلسه وزیران گروه هفت در مارسی فرانسه بر پیش فرض مشكل یونان نیز اشاره کرد که بازارها را تا حدودی با چشم‌انداز روشن‌تری روبه‌رو خواهد کرد.
در بازار داخلی قیمت سکه به تاثیر از نوسان قیمت طلا در بازارهای جهانی و رشد قیمت دلار در بازار داخلی با نوسان روبه بالایی همراه شد. سکه نقدی در بازار روز پنج‌شنبه هفته گذشته در محدوده 596 تا 610 هزار تومان قرار گرفت، البته اخبار مبنی بر یکسان‌سازی نرخ ارز و ممنوعیت واردات طلا با اعتبارات (ال سی) بلندمدت نیز روی بازار بسیار تاثیرگذار بود و در رشد قیمت‌ها یکی از عوامل اساسی بوده است.
این در شرایطی است که تغییر بسته سیاست‌های پولی بانک مرکزی و پیشنهاد برخی از مسوولان مبنی بر افزایش نرخ بهره بانکی مي‌تواند التهاب بازار را به سطح پایینی بکشاند و حتی قیمت‌ها را با کاهش شدیدی همراه سازد.
البته این گفته تحلیلگران در شرایطی صدق پیدا مي‌کند که دادوستد طلا در بازارهای جهانی شاهد پیش‌بینی رشد قیمت طلا در سطح 2000 دلار نباشد.
اما در مجموع بازار آتی بورس کالا طی هفته گذشته ( بدون احتساب روز پنج شنبه هفته گذشته) با معامله 37 هزار و 351 قرارداد به ارزش 2 تریلیون و 399 میلیارد و 8 میلیون و 580 هزار ریال رو به رو شد که نسبت به هفته ماقبل به ترتیب با رشد حجمی 05/48 درصد و رشد ارزشی 19/50 درصد رو به رو شده بود. دادوستد سکه شهریورماه با 4 هزار و 350قرارداد به ارزش 256 میلیارد و 423میلیون و 550 هزار ریال همراه شد، همچنین سکه آبانماه با دادوستد 7 هزار و 569 قرارداد به ارزش 469 میلیارد و 75 میلیون و 450 هزار ریال دنبال شد. مجموع مبادلات سکه دی ماه نیز با معامله 11 هزار و 54 قرارداد به ارزش 716میلیارد و 54 میلیون و 770 هزار ریال سپری
شد.
معامله سکه‌های تحویل اسفندماه نیز با بیشترين حجم به 14 هزار و 378 قرارداد به ارزش 957 میلیارد و 454 میلیون و 810 هزار ریال رسید. براساس گفته معامله‌گران با سررسید قراردادهای سکه شهریورماه و از سویی افزایش واریز وجه تضمین اولیه، دادوستدها با حجم بالایی همراه شدند. افزایش تقاضا برای خرید سکه از سوی معامله‌گران حرفه‌اي و مردم نیز یکی از دیگر دلایل افزایش حجم دادوستد در بازار بوده است.
در همین حال به دليل اعمال و كنترل ريسك قراردادهاي آتي سكه، هيات پذيرش مصوب کرد مشتريان قراردادهاي آتي علاوه بر واريز وجه تضمين اوليه موظف به پرداخت حداكثر تا سقف 20 درصد از وجه تضمين اوليه مورد نياز براي موقعيت‌هاي معاملاتي خود به عنوان تضمين معاملات آتي نزد كارگزار هستند، این در حالی است که طبق مصوبه این هيات در خصوص اعمال فرمول تعيين وجه تضمين اوليه به صورت ميانگين از 12 شهریور تا 16 شهریور 1390 ميانگين وجه تضمين دارايي پايه سكه طلا از 6 میلیون ریال فراتر رفته است، لذا براساس اطلاعیه مدیریت قراردادهای آتی بورس کالای ایران، وجه تضمين اوليه همه قراردادهاي فعال آتي سكه طلا از روز يكشنبه 20 شهریورماه 6 میلیون و 500 هزار ریال براي هر قرارداد تعيين مي‌شود و همه مشتريان ملزم به رعايت مقررات بوده و درصورت عدم تامين وجه مورد اشاره، مشتريان مذكور اخطاريه افزايش وجه تضمين دريافت خواهند کرد.
در همین حال علاوه بر حجم دادوستدها، روند قیمت‌ها نیز با شیب افزایشی رو به بالایی همراه شد. سکه تحویل شهریورماه با کمترین میزان رشد از ابتدا تا پایان روز پنج‌شنبه 32 هزار و 449 هزار و 5 تومان رو به رو بود. همچنین سکه تحویل آبانماه طی مدت مشابه با رشد 35 هزار و 453 تومان و 8 ریال همراه شد. سکه دی ماه با 37 هزار و 88 تومان و 2 ریال افزایش نرخ مواجه شد. این در حالی است که بیشترین رشد قیمت برای سکه‌های تحویل اسفندماه با 48 هزار و 90 تومان و 2 ریال بود.


منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ شهریور ۱۳۹۰ ساعت ۷:۲۳:۱۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد