خاوری در کانادا تصمیم به سکوت گرفت

خاوری در کانادا تصمیم به سکوت گرفت
یک فرد ساکن ویلای خاوری در تورنتو در پاسخ به درخواست خبرنگار روزنامه استار برای مصاحبه با خاوری گفت محال است وی در مورد اتهامات مربوط به اختلاس یا فعالیت خود در بانک سپه سخن بگوید.
روزنامه استار چاپ کانادا طی گزارشی در مورد فرار خاوری مدیرعامل سابق بانک ملی از ایران تاکید کرده است اگر وی وارد آمریکا شود به دلیل نقض قوانین تحریمی این کشور تحت بازداشت قرار می گیرد.
بر اساس این گزارش خاوری علاوه بر بانک ملی ایران پیش تر در بانک سپه نیز پست مدیریتی داشته است. بانک سپه در سال ۲۰۰۷ به اتهام (واهی) کمک به برنامه های هسته ای ایران در فهرست سیاه سازمان ملل قرار گرفت.
یک مقام وزارت دارائی آمریکا در این رابطه گفت اگر خاوری در خاک آمریکا بود بر اساس قوانین داخلی این کشور بازداشت می شد.
 بر اساس این گزارش بانک سپه در سال ۲۰۰۷ در قوانین آمریکا به عنوان نهادی معرفی شده است که در کمک به توسعه برنامه های تسلیحاتی ایران دست دارد. اتباع آمریکا از معامله با این بانک منع شده اند.
آوی جوریچ مشاور سابق وزارت دارائی آمریکا در این باره گفت: بر اساس قوانین آمریکا معامله با بانک های سپه و ملی در حکم معامله با بن لادن یا هر سازمان تروریستی دیگر است.
وی ادعا کرد: اگر خاوری در آمریکا بود دولت آمریکا اجازه داشت وی را به دلیل مدیریت دو نهاد مالی متهم به مشارکت در فعالیت های تروریستی بازداشت کند.
خاوری از دسامبر ۲۰۰۳ تا مارس ۲۰۰۵ ریاست هیئت مدیره بانک سپه را برعهده داشته است.
این گزارش مدعی شد، بانک سپه در فهرست سیاه کانادا قرار ندارد اما بانک ملی به عنوان سازمانی معرفی شده است که می تواند یا ممکن است به فعالیت های هسته ای ایران کمک کند.
مقامات کانادایی تاکنون در برابر فرار خاوری به این کشور و احتمال بازجویی از وی و یا بازداشت او خودداری کرده اند.
 محمود رضا خاوری به دنبال کشف اختلاس ۳ میلیارد دلاری در ایران که بانک ملی نقش مهمی در آن داشته است از ایران خارج شده است.
خاوری در کانادا از یک دهه پیش اقدام به خرید ملک در این کشور کرده است و اعتقاد بر این است که در حال حاضر در ویلای ۳ میلیون دلاری خود در تورنتو زندگی می کند.
این روزنامه کانادایی در ادامه حضور خاوری در کانادا را یک نگرانی امنیتی برای این کشور دانسته و به نقل از یک استاد دانشگاه مدعی شد: این که افرادی که با بانک های موجود در فهرست سیاه ارتباط داشته اند وارد کانادا می شوند مایه نگرانی است.
اسناد ثبت املاک در تورنتو نشان می دهد خاوری در سال ۲۰۰۱ به صورت رهنی ملکی به ارزش 615 هزار دلار در نورث یورک خریداری کرده است. در همان زمان وی شرکتی در کانادا داشته که دفتر آن در تورنتو بوده است.
بر اساس این گزارش خبرنگار استار با مراجعه به منزل وی در تورنتو با مردی در کنار این خانه مواجه می شود . این مرد مانع ورود وی به محوطه می شود و می گوید خاوری محال است در مورد اتهامات مربوط به اختلاس یا فعالیت خود در بانک سپه سخن بگوید. نامه های ارسالی این روزنامه برای خاوری نیز بدون جواب مانده است.
پیش تر تلاش های خبرنگاران رسانه های دیگر نیز برای ارتباط با وی بی نتیجه بوده است.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۱۶ مهر ۱۳۹۰ ساعت ۷:۸:۱۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد