چرا طلا به سوی افزایش قیمت چرخید؟

چرا طلا به سوی افزایش قیمت چرخید؟
طلا روز سه شنبه تحت تاثیر آمار اقتصادی مثبت در آمریکا و رشد دلار ابتدا به سطح پایینتری حرکت کرد اما این شروع پرفراز و نشیب در سال 2017 را با افزایش قیمت به پایان برد.

هر اونس طلا برای تحویل در فوریه در بازار نیویورک آخرین بار 10.30 دلار یا 0.9 درصد افزایش نشان داد و در 1162 دلار بسته شد که بالاترین قیمت نهایی در سه هفته گذشته بود. قیمت این فلز در طول تعطیلات در محدوده کوچکی نوسان داشت و سال 2016 را با وجود ریزش شدید در سه ماهه چهارم، با بیش از هشت درصد افزایش به پایان برد. طلا در معاملات صبح سه شنبه بازار آمریکا از قویتر شدن دلار و بازارهای سهام تحت فشار فزاینده ای قرار گرفت اما پس از عقب نشینی دلار از رکورد بالای روزانه، بهبود یافت. شاخص دلار آمریکا به 103.80 واحد صعود کرد که نزدیک به بالاترین سطح از سال 2002 بود. دلار قویتر داراییهایی مانند طلا را که به این ارز قیمت گذاری می شوند، برای خریداران دارنده ارزهای دیگر گرانتر کرده و تقاضا برای آنها را محدود می کند. همچنین تقاضا برای طلا با رشد ارزش معاملات سهام محدود می ماند. افزایش قیمتهای سهام نشان می دهد که سرمایه گذاران ریسک پذیری بیشتری پیدا کرده اند و داراییهای مطمئن مانند طلا را نادیده می گیرند. در میان آماری که اوایل روز سه شنبه در آمریکا منتشر شد، شاخص آی اس ام برای دسامبر و هزینه ساخت و ساز درنوامبر رشد بالاتر از حد انتظاری داشتند که به صعود بیشتر دلار و بازار سهام آمریکا کمک کرد اما این دو بازار تا پایان روز عقب نشینی کردند.

در مجموع سرمایه گذاران از زمان پیروزی ترامپ در انتخابات، طلا را رها کرده اند زیرا رییس جمهور منتخب آمریکا وعده اجرای سیاستهایی را داده است که به رشد اقتصادی کمک کرده و قیمتهای سهام را بالاتر می برد. چنین فضایی برای قیمت طلا که در شرایط هراس اوج می گیرد، منفی است. تحلیلگران کومرس بانک در یادداشتی نوشتند: نگاهی به آینده نشان می دهد عملکرد قیمت فلزات ارزشمند و طلا بیش از هر چیز تحت تاثیر تحولات نرخ بهره و در نتیجه بازده اوراق قرضه و دلار آمریکا قرار خواهد داشت. روز چهارشنبه گزارش نشست دسامبر فدرال رزرو منتشر خواهد شد که نشانه های بیشتری درباره روند افزایش نرخهای بهره در سال جاری فراهم می کند. بدنبال این نشست، مقامات فدرال رزرو اظهار کردند انتظار دارند نرخهای بهره سه دور در سال 2017 افزایش پیدا کنند. تحلیلگران کالا در جولیوس بائر می گویند این گزارش به همراه آمار اقتصادی جدید ممکن است امسال طلا را تحت فشار قرار دهد. از نقطه نظر یک سرمایه گذار، طلا چندان منطقی به نظر نمی رسد با اینهمه انتظار می رود دلار و بازده اوراق خزانه امسال به اوج برسند که ممکن است به بهبود قیمت طلا کمک کند. طلا همچنین ممکن است از سال نوی چینی در اواخر ژانویه که معمولا افزایش تقاضا برای خرید فیزیکی این فلز ارزشمند در چین را به همراه دارد، مورد پشتیبانی قرار گیرد اما هر گونه رشد تقاضا در طلا ممکن است با فشار فروش طلا در صندوقهای سرمایه گذاری تحت حمایت این فلز خنثی شود. تقاضای چین برای طلا در ماههای اخیر ضعیف بود و واردات طلا از هنگ کنگ به سرزمین اصلی چین در نوامبر به پایینترین میزان از ژانویه گذشته رسید.

منبع خبر: 
  ۱۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۵:۱۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد