پیشنهاد ایران به هند برای دریافت ین ژاپن در برابر نفت خود

پیشنهاد ایران به هند برای دریافت ین ژاپن در برابر نفت خود
بلومبرگ اعلام کرد در حالی که هند خواستار پرداخت پول نفت وارداتی از ایران به روپیه است ایران به دلیل کاهش ارزش روپیه خواستار دریافت ین ژاپن شده است.
به نقل از بلومبرگ ایران از هند خواسته است تا پول نفت صادراتی به این کشور را به ین پرداخت کند. این درحالی است که هر 2 کشور در تلاشند تا به توافقی برای ادامه تجارت با یکدیگر در میان افزایش تحریم‌های جهانی ادامه دهند.
به گفته منابع آگاه که این اطلاعات را بسیار محرمانه خواندند، هفته گذشته در مذاکرات تهران، هند به ایران به عنوان دومین تامین‌کننده نفت خود پیشنهاد داد تا پول نفت وارداتی از ایران را به روپیه و از طریق یک حساب بانکی در این کشور آسیای جنوبی پرداخت کند.
مقامات ایرانی خواستار پرداخت پول نفت به ین هستند چراکه ایران نگران کاهش ارزش روپیه است. ارزش روپیه هند در 12 ماه گذشته 9.2 درصد کاهش یافته که بالاترین میزان در میان ارزهای اصلی آسیایی بوده است در حالی که ارزش ین ژاپن در همین مدت 7.2 درصد افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش، پس از اینکه بانک مرکزی هند مکانیسم به کار رفته برای تسویه پرداخت‌های پول نفت به یورو و دلار در دسامبر 2010 را کنار گذاشت، 2 کشور در مورد حفظ تجارت نفت به ارزش 9.5 میلیارد دلار در سال کشمکش داشتند.
در حال حاضر، مبادلات میان دو کشور از طریق شعبه بانک هالک ترکیه در آنکارا در جریان است. این بانک به پالایشگاه‌های هند اعلام کرده است که مدت زیادی نمی‌تواند به عنوان واسطه عمل کند.
وزرای خارجی اتحادیه اروپا امروز در بروکسل به منظور تحریم نفتی ایران و تحریم‌های مالی مضاعف با یکدیگر ملاقات می‌کنند. در حال حاضر ایران تحت 4 دوره تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل است.
رنجان ماتای وزیر امور خارجه هند گفت: هند با تحریم علیه ایران از سوی هر کشوری به غیر از سازمان ملل مخالف است و به خرید نفت ایران ادامه می‌دهد.
واردات ایران از هند در سال برابر با 2.5 میلیارد دلار است در حالی که فروش سالانه نفت ایران به هند برابر با 9.5 میلیارد دلار است. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.                        
منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۳ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۸:۵۸:۴۸ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد