تغيير شيوه حراج سكه در بانك كارگشايی

تغيير شيوه حراج سكه در بانك كارگشايی
بانك مركزی از بررسی پیشنهادی برای تغییر روش فروش نقدی سكه در بانك كارگشایی خبر داد. كارشناسان با هدف عرضه سریع‌تر سكه به بازار و كاهش التهاب قیمتی در روزهای آتی بسته پیشنهادی را ارائه كردند كه مدیران بانك مركزی با استقبال از چنین پیشنهادی از بررسی آن در روزهای آتی خبر داد.
بانك مركزی از بررسی پیشنهادی برای تغییر روش فروش نقدی سكه در بانك كارگشایی خبر داد. كارشناسان با هدف عرضه سریع‌تر سكه به بازار و كاهش التهاب قیمتی در روزهای آتی بسته پیشنهادی را ارائه كردند كه مدیران بانك مركزی با استقبال از چنین پیشنهادی از بررسی آن در روزهای آتی خبر داد.
به اعتقاد كارشناسان در شرایطی كه نرخ سود سپرده‌ها افزایش یافته و حجم پیش فروش سكه برای تحویل در یك بازه زمانی چهار ماه به رقم بسیار بالایی رسیده لازم است سیاست گذاران برای مقابله با التهابات قیمتی در كوتاه مدت و روزهای باقیمانده از سال جاری تدبیر دیگری اتخاذ كنند.این تدبیر باید با محوریت عرضه سریع سكه به بازار و شكستن سطح قیمت‌های كنونی باشد. 
پیشنهاد ارائه شده از سوی كارشناسان سه محور را در بر می‌گیرد و به اعتقاد آنان می‌تواند در روزهای باقیمانده از سال به كاهش التهاب قیمتی در بازار منجر شود.كاهش تدریجی و قطع كامل سیاست پیش فروش با توجه به تعهد ایجاد شده، عرضه نقدی سكه در بانك كارگشایی با بسته‌های كوچك‌تر از سطح كنونی و توسعه شعب حراج‌كننده سكه محورهای این پیشنهاد را تشكیل می‌دهد. در حال حاضر كار حراج بانك كارگشایی در پنج شهر و در قالب بسته‌های 100 تایی صورت می‌گیرد.به گفته كارشناسان، كوچك‌تر شدن بسته‌های حراج به اعدادی كمتر از رقم كنونی و توسعه شعب فروش این بانك در شهرها در شرایط كنونی به كاهش بیشتر التهاب بازار خواهد انجامید و بانك مركزی می‌تواند نبض بازار را در وضعیت كنونی مدیریت كند. كارشناسان تغییر سیاست فروش سكه را از آن جهت اولویت می‌دانند كه موعد عرضه سكه پیش فروش شده در سال آینده است؛ در حالی كه برای مدیریت روانی بازار در آخرین روزهای سال لازم است تدبیری كوتاه مدت اتخاذ شود. بر اساس آخرین آمارها در مرحله اول پیش فروش حدود 4 میلیون سكه پیش خرید شده كه این حجم سكه از اردیبهشت سال 91به تدریج وارد بازار خواهد شد و می‌تواند به شكستن قیمت‌ها در سال آینده منجر شود. بر این اساس در سال جاری سیاستی كه می‌تواند به مدیریت بازار كمك كند، سیاست فروش نقدی است به همین دلیل می‌توان با تغییر روش فروش نقدی قیمت‌ها را به سطح پایین‌تری سوق داد.مدیران بانك مركزی با استقبال از این بسته پیشنهادی در كوتاه مدت از بررسی آن خبر دادند. 
محاسبه قیمت دلار در سكه
البته در این میان باید توجه داشت که لحاظ کردن قیمت دلار در محاسبه نرخ سکه کوتاه مدت نباید با دلار 1226 تومانی (اصطلاحا تک نرخی شده) خیلی تفاوت داشته باشد؛ چراکه در جایی که بانک مرکزی نرخ ارز را برای همه مصارف ارزی یکسان کرده، در محاسبه قیمت سکه نیز باید دلار تک نرخی شده را اعمال نماید. این تعارض از این به بعد باید در قیمت‌گذاری‌ها نیز رعایت شود تا اعتماد به بازار بازگردد.
به طور مثال اگر قیمت اونس جهانی طلای 1737 دلاری در پایان معاملات این هفته (دیروز و پریروز) را در نظر بگیریم ، با توجه به نرخ 627 هزار و 400 تومانی پیش‌فروش سکه برای تحویل 4 ماهه ، قیمت دلار محاسبه شده در آن تقریبا 1517 تومان است. در مورد نرخ 589 هزار و 900 تومانی پیش فروش 6 ماهه نیز قیمت دلار محاسبه شده در آن 1426 تومان در نظر گرفته شده است. این در حالی است که 5 درصد مالیات بر ارزش افزوده آن را نیز باید در زمان تحویل پرداخت که در محاسبه فعلی در نظر گرفته نشده است. در حالی که اگر دلار 1226 تومانی را با در نظر گرفتن همین طلای 1737 دلاری محاسبه کنیم ، قیمت سکه با احتساب 30 هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده و سایر کارمزدها از 530 هزار تومان بالاتر نمی‌‌رود.
جدول محاسبه قیمت سکه با دلارهای مختلف
این پیشنهاد در حالی مطرح می‌‌شود که توجه به ارقام تازه بازار ارز و سکه نشان می‌‌دهد که بازار از نرخ‌های سود جدید سپرده‌های بانکی، افزایش نرخ سود وام و همچنین یکی کردن قیمت دلار مسافری، تجاری برای مناطق آزاد و سرزمینی، درمان، دانشجویی و غیره به نرخ 1226 تومان، تاثیر مورد نظر بانک مرکزی را نپذیرفته و قیمت‌ها دوباره در مسیر صعودی قرار گرفته‌اند. آنچنان که دیروز قیمت سکه بازار تا قبل از ظهر در چهارراه استانبول به 845 هزارتومان هم رسید و البته دوباره تا 830 هزارتومان تعدیل شد که نسبت به نرخ روز شنبه 30 هزارتومان افزایش قیمت داشت. در بازار ارز نیز قیمت دلار بازهم گران شد و بی‌اعتنا به سیاست‌های پولی جدید و تلاش بانک‌ها برای افزایش نرخ سود سپرده یک ساله تا 17 درصد، تا 1830 تومان تا بعد از ظهر دیروز بالا رفت که 50 تومان‌گران شد.
دیروز قیمت سکه طرح قدیم نیز که تا 860 هزارتومان بالا رفته بود، تا بعداز ظهر به 840 هزار تومان افت کرد. با این حال این سکه نیز 30 هزار تومان گران‌تر شده است.
نیم سکه در این میان نسبت به نرخ دیروز 5 هزارتومان ارزان شد؛ اما ربع سکه با 10 هزار تومان افزایش مواجه شد.
در بازار طلا قیمت هر گرم طلای 18 عیار بدون اجرت از 75 هزار تومان بالاتر رفت.
در بازار ارز اگرچه قیمت دلار و یورو نسبت به سایر ارزها مشخص تر بود، اما قیمت دیگر ارزها با ابهام قیمتی روبه‌رو بود؛ به نحوی که نسبت نرخ برابری نیز به طور دقیق بین آنها حکمفرما نبود. خبرگزاری مهر نیز گزارش داد:قیمت سکه تمام طرح جدید امروز یکشنبه با 40 هزار تومان افزایش نسبت به روز شنبه به 845 هزار تومان افزایش یافت. 
به گزارش خبرنگار مهر، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم و جدید امروز یکشنبه به ترتیب به 860 هزار تومان و 845 هزار تومان رسیده، ضمن اینکه قیمت هر قطعه نیم سکه بهار آزادی امروز 415 هزار تومان، ربع سکه 215 هزار تومان و سکه گرمی ‌‌نیز 110 هزار تومان بوده است.
این در حالی است که بعدازظهر شنبه نرخ هر قطعه سکه طرح قدیم 815 هزار تومان، طرح جدید 805 هزار تومان، نیم سکه 390 هزار تومان، ربع سکه 200 هزار تومان و سکه گرمی‌‌110 هزار تومان بود.
قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز از 74 هزار تومان روز شنبه به 75 هزار و 720 تومان در روز یكشنبه افزایش یافته؛ البته هر اونس طلا در بازارهای جهانی به 1738 دلاررسیده است.


شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ بهمن ۱۳۹۰ ساعت ۶:۱۸:۵۱ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد