حرکت آرام بورس در بهمن ماه پیش بینی می شود

حرکت آرام بورس در بهمن ماه پیش بینی می شود
یک کارشناس بازار سرمایه به تاثیر مثبت گزارش های 9 ماهه در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: با توجه به نیاز نقدینگی آخر سال شرکت ها و هلدینگ ها پیش بینی می شود در بهمن ماه روند حرکت بازار سرمایه آرام و کم تنش باشد.

شاخص کل بورس و اوراق بهادار پس از حدود یک ماه افت و ثبت 3.5 درصد ریزش در طول این مدت، در هفته گذشته نزدیک یک درصد رشد کرد و از رقم 78 هزار و 622 واحد به رقم 79 هزار و 382 واحد رسید.
اگر چه شاخص بورس، پس از مدت ها دوباره به کانال 79 هزاری صعود کرده است، اما به نظر برخی کارشناسان، این صعود، نمی تواند چندان پایدار باشد و احتمال ریزش دوباره وجود دارد.
برخی تحلیلگران امیدوار هستند رشد شاخص در هفته گذشته، مقدمه ای برای صعود بلندمدت و پیوسته بورس باشد.
بهنام بهزادفر کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت شاخص بورس در هفته گذشته، گفت: بخشی از این رشد به دلایل تکنیکالی (فنی شاخص) و همچنین جبران افت در هفته های پیشین بود.
این استاد دانشگاه بخش دیگری از این رشد را به دلیل برآیند مثبت در گزارش های 9 ماهه شرکت ها عنوان کرد.
به گزارش بهزادفر، در گزارش های 9 ماهه منتشر شده، وضعیت گروه های خودرو، برخی از قطعه سازان، محصولات شیمیایی، پتروشیمی، گروه فلزات شامل فولادسازان، مس، روی، معدنی ها و حتی کاشی سازی در مجموع مثبت بود.
وی درباره چرایی ارایه تعدیل ها و گزارش های مثبت شرکت های بورسی، بیان داشت: دلیل این گزارش های مثبت، افزایش نرخ های جهانی محصولات و رونق در فروش و صادرات محصولات و رشد نسبی قیمت دلار نسبت به گذشته بود.
بهزادفر گفت: البته نشانه هایی از رکود در گزارش های گروه های دارو، سیمان، ساختمان و بانک ها دیده می شود که از وضعیت اقتصادی نامساعد برای این گروه ها نشات می گیرد.
این استاد دانشگاه با بیان این که نکته قابل توجه دیگر تاثیر گذار بر بازار سرمایه افت قیمت دلار در هفته گذشته به شمار می رود، گفت: قیمت دلار از ابتدای تیر ماه که در محدوده 34 هزار و 500 ریال قرار داشت با رشد 20 درصدی در ابتدای دی ماه به محدوده 41 هزار و 500 ریال رسید.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: در واقع، تورم قیمت دلار در مدت 6 ماه حدود چهار برابر نرخ تورم کشور در همین بازه زمانی بود.
بهزادفر اضافه کرد: در یک هفته گذشته قیمت دلار هشت درصد افت کرد و اکنون در محدوده 38 هزار و 200 ریال قرار گرفته است.
این استاد دانشگاه افزود: اکنون، منطقی ترین قیمت دلار برای شرایط فعلی که واردکنندگان و صادرکنندگان تحت فشار قرار نگیرند محدوده 40 هزار ریال است.
بهزادفر با بیان اینکه در بیشتر گزارش شرکت ها رقم پیش بینی نرخ دلار زیر محدوده 38 هزار ریال در نظر گرفته شده است، گفت: البته این موضوع، اکنون برای شرکت ها مشکلی ایجاد نمی کند، اما چنانچه افت دلار محسوس باشد که احتمال آن بسیار ضعیف است، این موضوع می تواند منجر به تضعیف بازار سرمایه شود.
این کارشناس بازار سرمایه درباره وضعیت بازار سرمایه در بهمن ماه، بیان داشت: با توجه به نیاز نقدینگی آخر سال شرکت ها و هلدینگ ها پیش بینی می شود در بهمن ماه روند حرکت بازار سرمایه آرام و کم تنش باشد.
بهزادفر افزود: اما در ابتدای اسفند ماه که نخستین پیش بینی گزارش های سال 96 شرکت ها منتشر می شوند انتظار می رود روند رشد بازار سرمایه سرعت بگیرد.

منبع خبر: ایرنا
  ۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۷:۱۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد