آخرين هفته بورس 90

آخرين هفته بورس 90
بورس اوراق بهادار تهران در حالي فعاليت خود را امروز از سر خواهد گرفت كه هفته جاري، آخرين هفته كاري كامل بورس بوده و طليعه بهار و چشم‌انداز سال 91بازار را متاثر خواهد كرد.
بورس اوراق بهادار تهران در حالي فعاليت خود را امروز از سر خواهد گرفت كه هفته جاري، آخرين هفته كاري كامل بورس بوده و طليعه بهار و چشم‌انداز سال 91بازار را متاثر خواهد كرد.
معامله‌گران در حالي هفت روز كاري را تا پايان سال 90 در پيش دارند كه به سنت هر ساله انتظار مي‌رود هفته آخر شاهد دو رفتار متفاوت باشد؛ در وجه نخست در روزهاي شنبه تا سه‌شنبه آخرين مهلت دريافت وجه فروش سهام از كارگزاران است كه عرضه در بازار را افزايش مي‌دهد و پس از آن با عدم انگيزه معامله‌گران براي فروش، بازار با كاهش عرضه‌كنندگان و در نهايت انتقال معاملات به سال91 مواجه مي‌شود.
در اين فضا بازار متاثر از انتظارات معامله‌گران براي تحولات روزهاي تعطيلي است؛ امري كه البته در سال 91 با توجه به يكپارچگي روزهاي‌كاري بورس در ايام نوروز احتمالا تفاوت رفتاري قابل ملاحظه‌اي ميان آخرين روزهاي كاري سال 90 و ابتداي سال 91 رقم نخواهد زد.
در همين حال بازار در آخرين هفته سال با تحولاتي مواجه است كه برآيند عمومي آنها مي‌تواند براي بازار مثبت باشد.
در تحولات سياسي بازار در سايه آرامش داخلي پس از انتخابات مجلس شوراي اسلامي، در حوزه مسائل بين‌المللي نيز در حال حاضر با آرامش نسبي ناشي از انتشار نامه كاترين اشتون و بيانيه گروه 5+1مواجه است. در همين حال، اعلام موافقت ايران با بازديد مشروط از پارچين نيز در كاهش فضاي تنش موثر بوده است. در اين ميان سخنان مقام معظم رهبري نيز از اهميت بالايي در مسائل‌ سياسي برخوردار است. ايشان با اشاره به سخنان اخير رييس‌جمهور آمريكا مبني بر اينكه وي به جنگ با ايران فكر نمي‌كند، افزودند: اين سخن، سخن خوبي است و نشان‌دهنده خروج از توهم است اما رييس‌جمهور آمريكا در ادامه گفته است مي‌خواهيم با تحريم، مردم ايران را به زانو درآوريم، كه اين بخش از سخنان وي نشان‌دهنده ادامه توهم در اين موضوع است.
در كنار آرامش سياسي، با نزديكي پايان سال در مسائل‌ اقتصادي نيز آرامشي بر تصميمات كلان حاكم شده است. با توجه به شرايط كنوني به نظر مي‌رسد اجراي مرحله دوم طرح هدفمند كردن يارانه‌ها به پس از مرحله دوم انتخابات در ارديبهشت‌ماه موكول شود.
در كنار مسائل‌ اقتصاد داخلي در حوزه خارجي بهاي مواد خام ثبات نسبي را به نمايش گذاشته است. در بازار فلزات لندن بهاي مس به 8هزار و 390 دلار در هر تن رسيده است. بهاي سه فلز رنگين ديگر آلومينيوم ،سرب و روي نيز به ترتيب 2هزار و 175دلار ،2هزار و 87 دلار و 2هزار و 19 دلار رقم خورده است. بهاي بيلت فولادي نيز 501دلار در هر تن است.
در هفته گذشته در بورس كالا شرايط رشد قيمت‌ها همچنان ادامه داشت؛ در بخش محصولات فلزي بهاي بيلت آلومينيوم ايران هر كيلو 49هزار و 700ريال، شمش تي بار 47هزار و 200ريال، سبد تيرآهن ذوب آهن 12هزار ريال، در محصولات فولاد مباركه بهاي ورق سرد بي 10هزار و 104ريال، ورق قلع اندود 11هزار و 725ريال و در محصولات ملي مس بهاي مس مفتول 141هزار و 600ريال و مس كاتد 137هزار و 980 ريال رقم خورده است. در بخش محصولات شيميايي نيز وكيوم باتوم و گوگرد كلوخه پالايشگاه تبريز به ترتيب 6هزار و 247ريال و 2هزار و 190 ريال، متانول زاگرس 4هزار و 433ريال، متانول فن‌آوران 4هزار و 433ريال، اسيداستيك فن‌آوران 6هزار و 253ريال و اوره پتروشيمي كرمانشاه در سطح 4هزار و 827ريال تثبيت شده است.
در تحولات درون بازار سرمايه معامله‌گران در آخرين هفته كاري بورس ترافيكي از پذيرش و عرضه‌هاي سهام شركت‌هاي مختلف را شاهد هستند.
در همين رابطه اسماعيل درگاهي سرپرست پذيرش بورس و اوراق بهادار تهران در تشريح تصميمات متخذه در جلسه هيات پذيرش اوراق بهادار، گفت: تمام تلاش مديريت پذيرش بر اين است كه شركت پالايش نفت بندرعباس به زودي در بورس درج و سهام آن در اولين فرصت ممكن عرضه شود. اقدامات مربوط به شفاف‌سازي شركت هلدينگ پتروشيمي خليج فارس نيز شروع شده است.
درگاهي همچنين از عرضه سهام شركت نفت جي تا قبل از پايان سال خبر داد و افزود: با دريافت توكن و اطلاع‌رساني از طريق كدال، امكان عرضه سهام شركت فراهم شده است. در صحنه خصوصي‌سازي، اين سازمان در هفته گذشته با ارائه‌ ليستي از شركت‌هاي قابل واگذاري بخش عمده‌اي از بدهي‌هاي دولت به سه بانك تجارت، ملت و صادرات را تسويه شده اعلام كرده است. واگذاري نزديك به 10درصد هلدينگ خليج فارس به ارزش تقريبي يك هزار و 500 ميليارد تومان و سهام پالايشگاه‌هاي شيراز، كرمانشاه و پالايشگاه‌هاي گازي مختلف و برخي از بلوك‌هاي مديريتي شركت‌هايي كه در سال جاري عرضه شده و خريداري نداشته‌اند از جمله اين واگذاري‌ها است. از سوي ديگر، سازمان خصوصي‌سازي در آخرين مصوبات خود واگذاري سهام شركت مجتمع صنايع آلومينيوم جنوب بابت رد ديون دولت به صندوق بازنشستگي كاركنان فولاد، واگذاري 49 درصد سهام شركت مديريت توليد برق منتظر قائم از شركت‌هاي زيرمجموعه شركت مادر تخصصي توانير بابت رد ديون دولت به بانك صادرات به صورت نقد و 100 درصد سهام شركت توليد نيروي برق خليج فارس از شركت‌هاي زيرمجموعه شركت مادر تخصصي توانير بابت رد ديون دولت به سازمان تامين اجتماعي به صورت نقد را مصوب كرده است. در جلسه هفته گذشته هيات‌ واگذاري در خصوص عرضه 5 درصد سهام شركت پالايش نفت شيراز و 5 درصد سهام شركت پالايش نفت تهران به منظور كشف قيمت براي اولين بار در بورس و سهام ترجيحي شركت‌هاي حمل و نقل بين‌المللي خليج فارس و ذوب‌آهن اصفهان هم تصميم‌گيري شد.
روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد بازار مثبتي بودند كه در آن رشد قيمت فولاد در معاملات روز سه شنبه بورس‌كالا شرايط مثبتي را به گروه فولادي بخشيده و در اين شرايط شاخص به مدد رونق برخي از سهام عمده بازار از جمله فولاد مباركه و فولاد خوزستان و سرمايه‌گذاري غدير با رشد 3/92واحدي مواجه شد.
در همين حال با توجه به ثبات نسبي قيمت دلار در سطوح فعلي، شركت‌هاي داراي صادرات همچنان با جذابيت‌هايي از سوي معامله‌گران مواجه هستند.
در بازار روز چهارشنبه در گروه شركت‌هاي هلدينگي سهامدار عمده غدير، از عزم جدي شركت براي افزايش سرمايه 100 درصدي از محل آورده نقدي و اندوخته سرمايه‌اي سهامداران خبر داد و انجام چنين تصميمي را موكول به نيمه اول سال 91 كرد.
سردار دقيقي با اشاره به سرمايه‌گذاري‌هاي جديد و خريد دارايي‌هاي ارزشمند در سال 91 افزود: «وغدير» كماكان در صنعت پتروشيمي و معدن حضور مستمري خواهد داشت و هلدينگ معدني خود را با خريد چند شركت معدني گسترده‌تر خواهيم كرد.
وي همچنين NAV سرمايه‌گذاري غدير را در آخرين برآورد با قيمت‌هاي فعلي سهام در حدود 600 تومان ارزيابي كرده و گفت: با توجه به اينكه در ابتداي سال جاري افزايش سرمايه 100درصدي اجرايي شده و در مجمع نيز 51 تومان سود تقسيم شده بنابر اين بازدهي سهم در سال 90 بيش از 100 درصد و يكسال مالي اخير معادل 131 درصد بوده كه رتبه اول شركت‌هاي سرمايه‌گذاري را نصيب خود ساخته است.
در گروه شركت‌هاي هلدينگي، صندوق بازنشستگي به‌رغم شرايط خاص معاملاتي اين نماد با تحولاتي مواجه است. عرضه قريب‌الوقوع نفت جي و عرضه سهام بيمه ملت در كنار به ظرفيت رسيدن پتروشيمي جم مهم‌ترين تحولات پيش روي «وصندوق» است.
براساس خبرهاي منتشره، توليد محصولات و فرآورده‌هاي پتروشيمي جم به عنوان بزرگ‌ترين واحد توليدي الفين در جهان در بهترين سطح و بيش از ظرفيت اسمي در حال فعاليت است. مديرعامل شركت پتروشيمي جم اظهار كرد: در هفته‌هاي اخير توليد واحدهاي پليمري مجتمع جم 11 درصد بيش از ظرفيت اسمي و واحد پلي‌اتيلن سنگين نيز 20 درصد بيشتر از ظرفيت اسمي (معادل 45 تن در ساعت) توليد كرده‌اند. مهندس مصطفي مرتضوي با بيان اين كه اين مجتمع پتروشيمي در يازده ماه گذشته با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود از نظر توليد، روند مطلوبي را سپري كرده است، افزود: واحدهاي شركت پتروشيمي جم با ظرفيت يك ميليون و 321 هزار تن اتيلن، 400 هزار تن پروپيلن، 40 هزار تن بنزين پيروليز، 32 هزار تن نفت‌كوره، 300 هزار تن پلي‌اتيلن سنگين و سبك، 100 هزار تن بوتادين در حال فعاليت هستند.
در گروه شركت‌هاي واسطه‌گري مالي، مجمع سالانه سرمايه‌گذاري ملي ايران با تقسيم سود 15 توماني به هر سهم و توزيع آن براي سهامداران حقيقي از خرداد 91 برگزار شد. در گروه غذايي روز چهارشنبه در نهايت قيمت‌گذاري بالاي سهام قندي به صف فروش سه نماد قابل معامله اين شركت‌ها (قپيرا، قلرست و قنيشا) در بورس منجر شد. قيمت‌گذاري بالاي شركت‌هاي قندي در مقايسه با شركت‌هاي ديگر و رفتار احساسي سهامداران موجب انتظار براي تغيير در شرايط سهام قندي شده است. معامله‌گران در اين گروه به‌رغم تعديل‌هاي مثبت سود در سال جاري به دليل رشد ارزش بازار شركت‌ها با ترديدهايي مواجه شده‌اند و تلاش مديران بورس براي شفاف‌سازي وضعيت اين شركت‌ها قابل تقدير و توجه است. گروه قندي با ادامه ارسال گزارش‌ها، امروز نيز شاهد بازگشايي شماري از نمادهاي متوقف خواهد بود.
در اين زمينه شركت قند هگمتان كه براي سال 91 خود به ازاي هر سهم 1351 ريال سود پيش‌بيني كرده بود با تعديل مثبت 20 درصدي سود جديد خود را رقم 1626 ريال به ازاي هر سهم اعلام نموده است.
افزون بر اين، قند شهد خوي نيز كه براي سال 91 به ازاي هر سهم 682 ريال سود اعلام كرده بود، با تعديل مثبت 53 درصدي سود جديد خود را 1048 ريال به ازاي هر سهم اعلام نموده است.
شركت قند اصفهان سود سال 91 خود را با تعديل مثبت 29 درصدي به نسبت سال 90 رقم 3004 ريال به ازاي هر سهم اعلام نمود.
در گروه معدني، در حالي كه همچنان وضعيت معدن انگوران به صورت رسمي روشن نشده است، شنيده‌هاي ضد و نقيضي در مورد واگذاري اين معدن در بازار به گوش مي‌رسد. در اين گروه فرابورس شاهد پذيرش و درج نام تامين مواد اوليه فولاد صبانور به عنوان سومين شركت توليد‌كننده سنگ‌آهن بازار سرمايه است. اين شركت از زير مجموعه‌هاي معادن و فلزات است. در فرابورس روز دوشنبه نيز نماد معدن كوچك مس تكنار در بازار پايه فرابورس گشايش خواهد شد. اين شركت كه تا‌كنون با ظرفيت يك هزار و 600تني توليد كنسانتره خود نرسيده و همواره در سال‌هاي اخير با توليد نزديك به 600تن فعاليت كرده است با سرمايه نزديك به 4ميليارد تومان داراي زيان انباشته‌اي 6/1ميليارد توماني است.
در گروه تجهيزات، انتشار برخي از شايعات در مورد صنعتي دريايي ايران پيرامون افزايش سرمايه و فروش دارايي‌ها موجب تشكيل صف خريد براي اين نماد در روز چهارشنبه شد. در نماد «همراه»، برخي خبرهاي منتشره در مورد معامله بلوكي هفته گذشته اين شركت از تعلق اين بلوك نزديك به 3ميليون سهم به كاركنان همراه اول حكايت دارد. انتظار مي‌رود همراه اول در صورت فراهم بودن شرايط در هفته آخر فروردين ماه يا ابتداي ارديبهشت‌ماه مجمع سالانه خود را برگزار كند.
در مجموع بازار سهام روز چهارشنبه بازار مثبتي را پشت سر گذاشت كه در آن 60ميليارد تومان سهام در بازار معامله شدند كه 21درصد آن را انتقال يك بلوك سهام بانك پارسيان از سرمايه‌گذاري سمند به يك شركت زير مجموعه تشكيل داد. با اين كارنامه ارزش معاملات در كل هفته به 379ميليارد تومان رسيد. شاخص نيز در كل هفته رشد اندك 7/45واحدي را ثبت كرد. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ اسفند ۱۳۹۰ ساعت ۶:۵۲:۴۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد