راهکار کاهش تبعات منفی بازگشایی نماد بانکی

راهکار کاهش تبعات منفی بازگشایی نماد بانکی
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: حمایت سهامداران عمده و حقوقی ها از بانکی ها در زمان بازگشایی می تواند تبعات منفی بازگشایی آنها در بازار سهام را کاهش دهد.

ابراهیم خلیلی با اشاره به توقف طولانی مدت نماد گروه بانکی در بورس گفت: آن چیز که به توقف این نمادها در بازار اهمیت می دهد سهم قابل توجه شرکتهای گروه بانکی به لحاظ حجم و ارزش معاملات است که از یک سو موجب حبس طولانی مدت نقدینگی و سرمایه سهامداران شده و از سوی دیگر نقدشوندگی بازار سهام را تحت تاثیر خود قرار داده است.
این کارشناس بازار سرمایه افزود: مشکلات مربوط به مباحث مدیریتی بانکها در کنار عواملی همچون عدم رعایت ضوابط و مقررات قانونی در اعطای اعتبارات توسط بانکها از جمله مواردی هستند که موجب ناکارآمدی بانکها در کشور طی سالهای گذشته شده اند.
وی با اشاره به الزام بانک‌ها به تهیه صورت‌های مالی‌شان با استاندارد IFRS اضافه کرد: مشکلات امروز بانکها در یکی دو سال گذشته رخ نداده و این مشکلات قدیمی و ساختاری است. بعلاوه این که مشکلات بانک‌ها فراتر از مباحثی مانند تهیه صورت‌های مالی‌ با استانداردهای جهانی می باشد.
این کارشناس بازار سرمایه با بیان این که مطالبات وصول نشده یکی از معضلات کنونی بانکها در کشور است ادامه داد: مطالبات بانکها از بخش‌های دولتی، شبه‌دولتی و غیردولتی موجب شده تا دست بانکها از وصول مطالبات کوتاه باشد و این مجموعه عوامل سبب شده تا در سالهای گذشته با پنهان کردن این موضوعات با معاملات صوری و ساختگی، صورت‌های مالی بانکها به گونه ای منتشر شود که سودآور هستند.
وی اذعان داشت: به همین منظور بانک مرکزی در ماههای گذشته جلوی این روند را گرفت و این موضوع موجب شده تا نماد بانکها از تیرماه گذشته تاکنون در بازار سهام متوقف باشد.
این کارشناس بازار سرمایه در خصوص زمان بازگشایی نماد بانکی ها در بازار سهام تاکید کرد: موردی که تصمیم‌گیری در خصوص بازگشایی این نمادها را فراتر از تصمیمات سازمان بورس موضوعیت می بخشد این است که از یک سو گشایش نمادهای بانکی در بورس دارای تبعاتی همچون منفی شدن بازار است و از طرفی دیگر استانداردسازی صورتهای مالی بانکها بر اساس استانداردهای جهانی و دیگر اقدامات انجام شده برای نظام بانکی موضوعی نیست که یک شبه اتفاق بیفتد.
وی تصریح کرد: به همین دلیل باید تمهیداتی در نظر گرفته شود تا بازگشایی نماد بانکی در بازار سهام با کمترین تبعات ممکن اتفاق بیفتد که بر این اساس حمایت سهامداران عمده و حقوقی ها از این نمادها در زمان بازگشایی از جمله راهکارهای پیشنهادی در این زمینه است.

منبع خبر: خبر گزاری تسنیم
  ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۸:۸:۲۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد