آينده بازار سكه با تحويل پيش‌فروش‌ها

آينده بازار سكه با تحويل پيش‌فروش‌ها
ورود سکه‌های پیش‌فروش شده به بازار از اواخر این ماه روند قیمت‌ها را در بازار به چه سمتی خواهد برد؟
ورود سکه‌های پیش‌فروش شده به بازار از اواخر این ماه روند قیمت‌ها را در بازار به چه سمتی خواهد برد؟
این سوالی است که بلافاصله از همان روزهای آغاز پیش‌فروش برای تحویل 4 ماهه ذهن‌ها را به خود مشغول کرده بود. اینکه ورود حداقل 5/4 میلیون قطعه سکه تمام بهار آزادی چگونه تهدیدی برای سرمایه‌گذاران بازار سکه به حساب خواهد آمد و مشاغل حاشیه بازار سکه چگونه می‌توانند از تهدیدها بهترین فرصت‌های سرمایه‌‌گذاری را برای خود فراهم آورند، نیز دغدغه‌ای جدی در بازار است.سناريوهاي آينده بازار
آينده بازار سكه با ورود فازهاي مختلف پيش‌فروش از دو رويكرد قابل بررسي است رويكرد اول بر اساس ميزان عرضه به بازار است و رويكرد دوم به بررسي توامان عرضه و برخي متغيرهاي كليدي نظير دلار و اونس جهاني مي‌پردازد.
بر اساس آمار اعلام شده از سوي بانك مركزي در فاز اول 4 ميليون و 100 هزار سكه ثبت‌نام شده است كه به تدريج از پايان فروردين براي يك دوره چهار ماهه وارد بازار مي‌شود. اين ميزان عرضه سكه برابري با كل سكه‌هاي بانكي تا پايان آذر سال 90 دارد. بنابراين اگر قرار باشد بر اساس رويكرد عرضه نگر به بازار نگاه شود با توجه به آغاز فاز دوم پايان ارديبهشت و ثبت نام 4 ميليون و 200 هزار سكه در اين مقطع تا پايان مرداد ماه بيش از هشت ميليون سكه وارد بازار خواهد شد. بنابراين از اين منظر قيمت سكه مي‌تواند به شدت تحت تاثير قرار گيرد و با كاهش روبه‌‌رو شود. اما در كنار منطق عرضه نگر بايد شرايط كلان بازار را نيز در نظر داشت. قيمت سكه تحت تاثير دو عامل بهاي جهاني طلا و نرخ ارز قرار دارد. بنابراين كاهش شديد قيمت سكه در گرو اين دو متغير است. بر اساس تحليل‌ها بهاي طلا در سطح كنوني نوسان خواهد داشت و احتمال كاهش بيش از اين فعلا پيش‌بيني نشده است. نرخ دلار نيز در بازار در سطح 1900 تومان كماكان جريان دارد و با توجه به اقدام دولت در صدور مجوز فعاليت صرافان به نظر مي‌رسد مسوولان دولتي به دلار 1900 توماني رضايت داده‌اند. بنابراين تلاش بر افزايش نيافتن نرخ ارز بيش از سطح كنوني متمركز است تا كاهش نرخ ارز به قيمت‌هاي پايين‌تر. بر اساس اين رويكرد كاهش شديد قيمت سكه در ميان مدت تداوم نخواهد داشت و قيمت‌ها در سطح كنوني با نوسان جزئي تثبيت خواهد شد.
اين رويكرد براي اثبات فرضيه خود به نگاه مديران بانك مركزي اشاره دارد. بر اساس رويكرد بانك مركزي قيمت سكه بايد به‌گونه‌اي تعيين شود كه در تناسب با قيمت جهاني طلا قرار داشته باشد. بر اين اساس افزايش بيش از حد قيمت يا كاهش شديد آن منجر به تشديد قاچاق طلا خواهد شد. بنابراين بانك مركزي نيز تمام تلاش خود را به كار خواهد بست تا بازار به جاي ريزش شديد قيمت با ثبات همراه باشد. بر اساس اين دو نگاه، گمانه‌زني در خصوص آينده بازار سكه تداوم دارد.
گمانه‌هاي موجود در بازار
با نزديك شدن به زمان پيش‌فروش فعالان بازار هر كدام نگاه متفاوتي به اتفاقات پيش رو دارند. برخي فعالان اعتقاد دارند: قیمت سکه در بازار اواخر فروردین با ورود حداقل بخشی از سکه‌ها پيش‌فروش شده رو به کاهش نهد. اما در تعیین قیمت سکه باید برخی ملاحظات دیگر را نیز در نظر گرفت.
قیمت دلار آمریکا به عنوان ارز تعیین‌کننده قیمت طلاي سکه مورد توجه است. قیمت آن در این روزها از 1900 تومان پایین‌تر نیامده و ظن قوی در این بازار ثابت ماندن قیمت آن در این محدوده است. از دیگر سو قیمت طلا در بازار‌های جهانی نیز به عنوان پایه اصلی قیمت طلا نقش اصلی دارد. بر اساس تازه‌ترین تحلیل‌ها در بازارهای بین‌المللی سطح مقاومتی قیمت طلا به محدوده 1600 دلار افت کرده و اگرچه تا روزهای گذشته این میزان 1680 دلار تا 1700 دلار بود، اما نظرسنجی‌های این هفته قیمت آن را بین 1600 تا 1630 دلار هدف گرفته‌اند.
درصورتی که این شرایط ادامه یابد و قیمت طلا در سطح 1600 دلار باقی بماند، بانک مرکزی برای فروش سکه‌ها در موعد مقرر از اطمینان بهتری برخوردار خواهد بود و به اصطلاح شانس آورده است. در غیر این صورت با افزایش قیمت طلا ملاحظات بیشتری از جمله تلاش برای تشویق متقاضیان به دریافت اوراق معاملات سکه بالا خواهد گرفت. نقدشوندگي و ميزان تقاضا سفته‌بازانه در درجه اقبال به اين اوراق موثر است.
در این راستا برخی از کارشناسان معتقدند که بانک مرکزی برای ایجاد نوسان در قیمت سکه و افزایش انگیزه برای دریافت اوراق جایگزین و از طرفی تجمیع سکه‌های ارزان شده موجود در بازار ممکن است که قیمت سکه را کاهش دهد. در این میان، میزان محاسبه قیمت دلار ملاک اصلی است. در این مورد گفته شده از ماه‌ها قبل نرخ 1500 تومانی برای دلار آمریکادر بازار مدنظر بوده و با توجه به قیمت دلار مرجع 1226 تومانی، افزایش نهایی 20 درصدی برای دلار در بازار آزاد هدف بوده است. از این رو سقف قیمت تقریبا 600 هزار تومانی برای سکه در بازار هدف گرفته شده است. بنا بر اظهارات این عده، بانک مرکزی برای کنترل قیمت سکه منابع طلایی خود را خرج خواهد کرد تا در فرصت بعدی به راحتی آنها را مجددا از بازار جمع کند و از این راه با استفاده از اختیارات قانونی خود، به تعدیل و گذر از شرایط به وجود آمده فائق آید. پیشتر نیز مقامات بانک مرکزی ارزش نهایی سکه را 700 هزار تومان اعلام کردند و تاکید کردند که سکه ازاین بیشتر ارزش ندارد. البته قیمت سکه در صورت محاسبه با دلار 1226 تومانی و اونس جهانی 1600دلاری به زحمت از 500 هزار تومان فراتر می‌رود. با افزایش گمانه‌زنی‌ها در مورد افت احتمالی قیمت سکه از اواخر این ماه، البته برخی خود را برای خرید گسترده طلا و ذوب آن آماده می‌کنند. در مقابل برخی با نگرانی و تردید به اتفاقات پیش رو نظر دارند و فروش و تحویل به موقع سکه‌ها را در موعد مقرر امکان‌پذیر نمی‌دانند.
بر اساس برخی گمانه‌زنی‌ها افت قیمت در حالی است که سکه‌های تحویل شده سر از بازار دربیاورد نه اینکه در گاوصندوق‌ها ذخیره شده و برای رفع نگرانی از شرایط اقتصادی آینده انباشته شود. اینکه واقعا چند درصد این سکه‌ها قرار است به بازار بیاید، سر نخ اصلی این ماجرا است.
در توضیح این شرایط تنها می توان گفت که بازگشت اطمینان به بازار و افزایش ضریب سرمایه‌گذاری داخلی به رفع موانع تولید و همچنین بهبود فضای کسب و کار بازمي‌گردد. در اين ميان یافتن بازارهای هدف برای تولید انباشته در کشور و بازارهای مطمئن برای تولیدگران داخلی شاید راهکاری برای کوچ سرمایه‌های سکه شده در بازار باشد. اخبار این روزها از بازار سرمایه کشور به خوبی
نشان می‌دهد که مقامات بازار سهام اطلاعیه پشت اطلاعیه در مورد تمهیدات جدید برای سرپا نگاهداشتن شرکت‌ها و بهبود شاخص‌ها منتشر می‌کنند تا از خروج احتمالی سرمایه‌ها از تالار شیشه‌ای و دماسنج اقتصاد کشور جلوگیری کنند. تولید واقعی در پس قیمت‌های سهام در کشور نهفته است. جایی که باید انگیزه‌های سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها را توجیه کند. با پاسخ به سوالات موجود در این حوزه و تحلیل این شرایط می‌توان حدس زد که سکه‌های نزد مردم تبدیل به ریال شده و از مسیر بانک‌ها و سهام سر از بوته تولید در می‌آورد یا برای روز مبادا در گاو صندوق مخفی باقی می‌ماند. فارغ از این تحلیل‌ها با توجه به اینکه فاز اول و دوم پیش‌فروش‌ها به عنوان اصلی‌ترین زمان تا اواخر تابستان فضای بازار سکه را تحت نفوذ خود خواهد داشت، امکان موقتی بودن ریزش قیمت‌ها پس از تزریق‌های اولیه بسیار محتمل است. به گفته برخی شرایط امسال بازار سکه را باید با تزریق‌های شتاب‌زده دلار به بازار سال گذشته مقایسه کرد و دید که بانک مرکزی تا کجا بر تعهد خود ثابت قدم باقی خواهد ماند.
تحولات منطقه‌ای و قیمت طلا
از جمله راه‌هایی که می‌توان به نتایج قابل قبولی در این زمینه دست یافت، بررسی تحولات منطقه‌ای است. مذاکرات روزهای آتی در بغداد، استانبول، پکن، بیروت یا دمشق مشخص خواهد کرد که قیمت طلا به تبع نفت منحنی خود را چگونه رسم خواهد کرد. در سطح جهانی نیز اقتصاد آمریکا هر روز شاهد انتشار آماری از بهبود شاخص‌ها است. در عین حال نبود نیاز به تزریق دلارهای بیشتر به اقتصاد این کشور که طی یک ماه گذشته به کرات از تریبون‌های فدرال رزرو اعلام شده ارزش دلار را در برابری یورو تقویت کرده و در عین حال اقبال به آن را در برابر اوراق قرضه و سهام به حاشیه رانده است. این شرایط البته قیمت طلا را نیز با کاهش مواجه می‌کند و همان‌طور که از برخی تحلیل‌ها پیدا است، نیاز به سرمایه‌گذاری در طلا با چشم‌انداز مبهمی روبه‌رو است. این شرایط در بازارهای اروپایی و آمریکایی بیشتر مشهود است، اما در بازارهای سایر مناطق جهان از جمله کشورهای در حال توسعه با افزایش قدرت خرید عمومی و ملی افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در طلا باز هم مورد توجه خواهد بود که بازهم بر اساس اخبار رسیده از هندوستان مبنی بر افت واردات طلا و کاهش نرخ رشد اقتصادی و توان صادراتی در چین تقاضا برای طلا در سال جاری میلادی کاهشی عنوان شده است.
قیمت سکه در بازار روز پنج‌شنبه تقریبا افزایشی بود. این میزان در سطح سکه‌فروشی‌های معتبر تا ساعت 1 بعد از ظهر 750 هزار تومان اعلام شد. البته برخی دلالان نیز تا غروب قیمت 740 هزار تومان را برای آن اعلام کردند که از این منظر باید گفت قیمت سکه در بازار تحت گمانه‌زنی‌های متناقض
قرار گرفته و افزایش 10 دلاری قیمت جهانی طلا نیز بر قیمت آن تاثیری نداشته است. در بازار روز پنج‌شنبه قیمت دلار البته کماکان سطح 1900 تومان را حفظ کرده و تغييري نداشته است. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۹ فروردین ۱۳۹۱ ساعت ۵:۲۳:۱۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد