۳۵ درصد واحدهای پلاسکو بیمه بوده‌اند

۳۵ درصد واحدهای پلاسکو بیمه بوده‌اند
رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به بیمه ۳۵ درصد از واحدهای ساختمان پلاسکو، گفت: نمی‌توانیم بیمه آتش سوزی را اجبار کنیم اما مجتمع های تجاری می‌توانند واحدهای تجاری را برای داشتن بیمه‌نامه الزام کنند.

همتی راه اندازی سامانه سنهاب را اقدامی مناسب در نظارت و کنترل صنعت بیمه ذکر کرد و گفت: افزایش ضریب نفوذ بیمه دومین دستاورد دولت است.

به گفته وی ضریب نفوذ بیمه در دولت یازدهم از 1.7 درصد به 2.1 درصد رسیده است.

وی درخصوص حادثه آتش‌سوزیساختمان پلاسکو گفت: متأسفانه حادثه بسیار غم‌بار بود و جبران خسارات جانی امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: کار شرکت‌های بیمه این است که وقتی حق بیمه گرفته‌اند در موعد مقرر خسارت را بپردازند.

همتی با اشاره به اینکه در حادثه آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو 14 شرکت بیمه درگیر هستند، افزود: براساس آخرین اطلاعات 210 واحد ساختمان پلاسکو بیمه‌نامه داشتند که 35 درصد کل واحدها را تشکیل می‌دهند.

وی سقف تعهدات شرکت‌های بیمه‌گر در ساختمان پلاسکو را 49 میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: تا دیروز 9 میلیارد تومان از خسارت واحدها پرداخت شده است.

به گفته همتی آتش‌نشان‌ها پوشش‌های لازم بیمه‌های عمر، تکمیلی و بیمه مسئولیت آتش‌نشانی را دارند که با احراز بیمه مسئولیت آتش‌نشانی خسارت پرداخت خواهد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی در پاسخ به این پرسش که آیا تمهیدی برای اجباری شدن بیمه آتش‌سوزی وجود دارد، گفت: بسیاری معتقدند بیمه یک امر شخصی است و نمی‌توان اجبار کرد ولی مجتمع‌های تجاری می‌توانند براساس مسئولیت واحدها در برابر یکدیگر و مسئولیت خود در برابر آنان این الزام را به وجود آورند.

وی اضافه کرد: ما این پیشنهاد را به دولت داده‌ایم و شورای شهر هم در صدد انجام تدابیری در این زمینه است.

رئیس کل بیمه مرکزی درخصوص حذف مالیات ارزش افزودهاز صنعت بیمه گفت: اخذ مالیات بر ارزش افزوده از صنعتی که قرار است توسعه پیدا کند و یک امر اجتماعی است نقض غرض خواهد بود.

وی با بیان اینکه وزیر اقتصاد در صدد حذف مالیات ارزش افزوده برای صنعت بیمه بوده و در اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاحات لازم صورت گرفته است، گفت: از نمایندگان مجلس استدعای همکاری داریم و اگر این اصلاحیه تصویب شود حق بیمه در صنعت 9 درصد ارزان خواهد شد.

رئیس کل بیمه مرکزی در خصوص ابهام بیمه خودروهای گران‌قیمت تاکید کرد: مقصر حادثه و شرکت بیمه در تصادف خودروهای گران قیمت حداکثر 126 میلیون تومان تعهد دارند. مثلاً اگر ارزش یک خودرو 500 میلیون تومان بود و در تصادف کاپوت خودرو به ارزش 40 میلیون تومان خسارت دید، شرکت بیمه بیش از 10 میلیون مسئولیت ندارد بنابراین کسانی که خودروهای گران قیمت دارند باید بیمه‌نامه بدنه خریداری کنند.

همتی در پاسخ به این پرسش که احتمال عمدی بودن آتش‌سوزی پلاسکو مطرح است، چرا در شرایطی که هنوز علت آتش‌سوزی مشخص نیست شرکت‌های بیمه وارد فرآیند پرداخت خسارت شده‌اند، گفت: اولین بار است من چنین چیزی می‌شنوم، اتفاقی است که افتاده و بیمه هم باید برای پرداخت خسارت به موقع وارد عمل شود.

خبرنگار از رئیس کل بیمه مرکزی پرسید رتبه توان گری مالی بیمه ایران در بین شرکت‌های بیمه 4 اعلام شده است این در شرایطی است که بیمه مرکزی به مردم برای خرید بیمه‌نامه توجه به توانگری مالی شرکت‌ها را مورد تاکید قرار می‌دهد.

رئیس کل بیمه مرکزی پاسخ داد: بیمه ایران 100 درصد دولتی است و پشتوانه‌اش دولت است بنابراین مردم نباید خیلی نگران باشند.

وی مشکل توانگری مالی بیمه ایران را زیان انباشته سال‌های قبل عنوان کرد و افزود: در آخرین جلسه شورای عالی بیمه مسئله بیمه ایران مطرح شد و قرار است در این رابطه اقدامات لازم صورت گیرد.

منبع خبر: خبرگزاری فارس
  ۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۹:۱۹:۷ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد