حرکت قطار آتی روی ریل اونس

حرکت قطار آتی روی ریل اونس
معاملات آتی سکه، طی هفته گذشته با تاثیرپذیری از روند نزولی شاخص‌های طلای جهانی و دلار در مسیر کاهش حجم و نوسان قیمتی قرار گرفت تا بار دیگر نشان دهد به‌صورت سنتی در زمان‌های کاهش قیمت در شاخص‌های مختلف، این بازار نیز در مسیر کاهش حجم معاملات قرار خواهد گرفت.

حجم معاملات دربازار آتی سکه طی هفته گذشته به 114 هزار و 290 معامله رسید تا نسبت به هفته منتهی به 30 دی که حجم معاملات به رقم 150 هزار و 448 رسیده بود، کاهش 36 هزار و 158 تایی را از سر گذرانده باشد. در این رابطه کاهش حجم معاملات در هفته گذشته را باید متاثر از روند کاهشی قیمت در بازار جهانی طلا و داخلی دلار دانست، به‌طوری‌که بازار به‌صورت سنتی و با رابطه‌ای مستقیم در روندهای کاهشی قیمت به سمت کاهش حجم معاملات نیز میل می‌کند و در حالت بالعکس هم در زمان‌های خریدار شدن بازارها و افزایش تقاضا و متعاقبا افزایش قیمت، حجم معاملات نیز افزایش پیدا می‌کند. این سنت معمولا در همه بازارهای جهانی به همین شکل است، در این رابطه «حجم معاملات بازار طلای جهانی» معمولا در افزایش‌های قیمتی است که به سمت افزایش می‌رود و در روندهای کاهشی قیمت، حجم معاملات هم کاهش پیدا می‌کند. طی هفته گذشته طلای جهانی کاهش 23 دلاری را از ابتدا تا لحظه نگارش این گزارش از سر گذراند. هر‌چند طی هفته قبل طلا دوشنبه ابتدای هفته را با افزایش 7 دلاری به پایان رساند، اما این روند دیری نپایید و طلا از آخرین ساعات معاملاتی این روز پا در مسیر کاهش گذاشت، به‌طوری‌که تا این لحظه رقم 1185 را از آن خود کرده است. طلا طی هفته گذشته کانال 1200 دلاری را از دست داد تا پس از دو هفته ماندن در این کانال باز هم به کانال 1100 دلار بازگردد. کاهش چند روز متوالی طلا طی هفته گذشته در واقع یک اصلاح است، به‌طوری‌که در این زمینه کارشناسان تکنیکال بازار طلای جهانی بر این باورند که بازار وارد اصلاح تکنیکالی شده که به نظر می‌رسد در این رابطه محدوده 1179 تا 1180 برای اصلاح کوتاه‌مدت قیمت طلا منطقی باشد؛ در این رابطه فرزان سهرابی تکنیکالیست و تحلیلگر بازارهای جهانی و بازار آتی می‌گوید: «به نظر می‌رسد همچنان در روند میان مدت با توجه به نمودار در تایم فریم هفتگی شاهد ادامه روند صعودی باشیم؛ هرچند این امکان نیز وجود دارد که این روند تا 1305 دلار ادامه پیدا کند که لازمه آن این است که طلا بتواند از محدوده 1220 دلار عبور کند.» در این رابطه به پیش‌بینی‌هایی درخصوص روندهای مختلف اعم از طلا و شاخص دلار پرداخته که اگر در این‌خصوص «پیش‌بینی» را به 100 واحد تقسیم کنیم، 30 واحد از آن پیش‌بینی‌ها تا این زمان اجرا شده است، به‌طوری‌که نگاهی به روند نمودار شماره یک و همین طور نمودار شماره 2 که اشاره به تاریخ مذکور دارد، به این پیش‌بینی‌ها صحه می‌گذارد. اما در قسمتی دیگر و در توضیح روند حیاتی طلای جهانی، سهرابی ادامه می‌دهد: «باید گفت طلا در کوتاه‌مدت شروع به اصلاح کرده است که این اصلاح می‌تواند در قیمت 1180 دلار به پایان برسد یا تا محدوده قیمتی 1170 دلار هم کاهش پیدا کند، اما روند میان‌مدت طلا همان‌طور که در آن تاریخ گفته شد، مثبت است و به‌نظر می‌رسد که در میان‌مدت، همچنان در روند صعودی قرار دارد.»

آغاز روند افزایشی طلای جهانی که از 1127 دلار شروع شد به «رالی ترامپ» معروف شده است و به‌نظر می‌رسد که این افزایش قیمت طلا همچنان در میان‌مدت، صعودی باشد. طبق پیش‌بینی‌هایی که از قبل و در تاریخ 11 دی صورت گرفته است، در میان مدت طلای جهانی تا 1305 دلار افزایش پیدا می‌کند و این اصلاحات چند روز گذشته «کانکشن» و اصلاح تکنیکالی بوده است. روند قیمتی دلار، نقش مهمی در روند قیمتی سکه نقدی و همین‌طور آتی داشته است، به‌طوری‌که در این رابطه باید گفت، با فرض خط حمایت «3800» تومان، همچنان دلار در همان خط مانده است، در واقع شاید دلار در روزهایی به میزان اندکی پایین‌تر یا بالاتر از این میزان نوسان داشته است ولی با فرض نرخ 3800 تومان، می‌توان این نرخ را قیمت حمایتی دانست. بنابراین با توجه به روندی که دلار در هفته گذشته از سر گذراند، شاهد کاهش آنچنانی در قیمت سکه در هفته گذشته نبودیم، به‌طوری‌که از ابتدای هفته تا پایان آن شاهد افزایش 8 هزار تومانی قیمت سکه نقدی بوده‌ایم. اما در ارتباط با شاخص دلار بر اساس پیش‌بینی‌هایی که از قبل داشته است، این شاخص همچنان در روند نزولی قرار دارد.

رسم معمول همیشه این است که در معاملات بازار آتی سکهآخرین نماد یا سررسید معاملاتی برای تحلیل روند معاملاتی این بازار مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ در این رابطه نماد معاملاتی آبان 96 طبق نمودار تکنیکال آتی به این شرح خواهد بود. قیمت در این نماد به خط پایین چنگال رسیده است و در صورت عبور قیمت می‌تواند تا خط حمایت کاهش یابد.در این رابطه باید گفت طبق داده‌های هفته گذشته و همان‌طور که در نمودار مشخص شده است، اگر قیمت در این سررسید به نقطه D برسد، می‌توانیم شاهد تشکیل «کف سه قلو» باشیم؛ در واقع کف سه قلو یک روش تکنیکالی است که معمولا در ارتباط با خطوط حمایت قوی تشکیل می‌شود. در ادامه توضیحات این روش باید گفت زمانی که قیمت به تعداد سه مرتبه از خط حمایت نتواند عبور کند، می‌تواند به بالاترین نقطه سطح مقاومت برسد.

منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۱:۲۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد