اصلاح قيمت سكه يا سفته‌بازی

اصلاح قيمت سكه يا سفته‌بازی
سردارخالدی: افت و خيز شديد ديروز بازارهاي ارز و سكه و به تبع آن بازار آتي در حالي دنبال شد كه تحركات مثبت قيمت دلار و سكه دلايل متفاوتي داشت، برخي آن را اصلاح قيمت‌ها پس از كاهش غير منطقي آن و برخي سفته بازي و بازارسازي براي كسب سود عنوان كردند.
مبادلات سكه روز گذشته برخلاف انتظارات در شرايطي كه صبح مي‌رفت با كاهش محسوسي براي دومين روز متوالي مواجه شود كه از ظهر قيمت‌ها با بازگشت به روز ابتداي هفته، شيب مثبتي را تجربه كرد. كارشناسان بر اين باورند در حالی سقوط قیمت سکه و دلار در بازار تا روز ماقبل ادامه داشت که ديروز اکثر صرافان با حذف قیمت انواع سکه و دلار از تابلوی صرافی خود، بازار را ملتهب کردند. در پی این اقدام، قيمت دلار در بازار دوباره بالا رفت و سکه طرح جدید هم بدون قیمت شد. سياوش سليماني يكي از كارگزاران بورس كالا در رابطه با رشد قيمت سكه و دلار در بازار گفت: تحركات ديروز متاثر از چند عامل بود كه دليل اصلي رشد قيمت دلار در بازار نيز اين بود كه برخي بر اين باور بودند قيمت‌ها بيش از حد پايين آمده و با صعود دوباره قيمت‌ها، اين روند تا حدودي اصلاح شد.سليماني در ادامه افزود: اين در شرايطي است كه صرافان نيز در بازار ارز و سكه سعي كردند تا روز قبل از تحويل پيش فروش سكه‌هاي ثبت‌نامي وضعيت خود را اندكي روشن تر و بهتر كنند تا منتظر تغييرات بازار تحت تاثير موعد تحويل سكه‌ها باشند.
اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه بخشي از دلايل رشد قيمت‌ها نيز به خاطر سفته ‌بازي بود، اظهار كرد: با وجود اينكه قيمت سكه به تاثير از تحركات دلار مثبت بود، اما قيمت طلا در بازارهاي جهاني با افت چند دلاري همراه شد.
سليماني در رابطه با اينكه برخي معتقدند تقاضاها در بازار ارز به اوج رسيده است، گفت: سطح تقاضاي اصلي پس از تحويل پيش فروش سكه‌هاي ثبت‌نامي معين مي‌شود و معامله گران فعلا در شرايطي قرار دارند كه منتظر اتفاقات روز 29 فروردين ماه و تصميمات بانك مركزي هستند.براساس گفته اين كارگزار بورس كالا انتشار برخي اخبار از سوي مسوولان بانك مركزي مبني‌بر جايگزيني تحويل سكه با دادن اوراق مشاركت و پته (اوراق بهادار معادل مبلغ کل سکه‌های پیش خرید با قابلیت خرید و فروش است) نيز روي بازارهاي ارز و سكه ديروز تاثير گذار بود.
سليماني در ادامه صحبت‌هایش به فعالان بازار گفت: روند معاملات تا اوايل خردادماه بستگي به نحوه تحويل پيش فروش سكه‌هاي ثبت‌نامي از سوي بانك مركزي دارد؛ زيرا هرگونه تصميم و رفتار بانك مي‌تواند تغييرات محسوسي روي بازار ايجاد كند. اين در حالي است كه چند روز پس از تحويل سكه‌ها روند قيمت‌ها ممكن است روي كف قرار بگيرد، اما تا قبل از شروع دور دوم مذاكرات در بغداد در روز سوم خردادماه مي‌توان شاهد روندي صعودي بود. اين كارشناس به معامله گران توصيه كرد فعلا نسبت به فروش سكه يا طلاي خود دست نگه دارند؛ زيرا بهتر است بعد از اينكه قيمت سكه چند روز بعد از تحويل سكه‌ها روي كف قرار گرفت، اقدام به خريد كنند؛ چون افت قيمت سكه تنها در شرايطي ادامه پيدا خواهد كرد كه ارزش اقتصادي داشته باشد و بعد از آن ممكن است بازار مقاومت كند؛ البته اگر كاهش قيمت دلار و تلاش براي از بين رفتن محدوديت‌هاي بين‌المللي ادامه داشته باشد آن وقت ممكن است روند معاملات به گونه‌اي ديگر باشد. البته تغييرات قیمت طلاي جهاني را نيز بايد در نظر گرفت. براساس گفته اين كارگزار، تلاطمات بازار طلا به گونه‌اي شده كه خيلي‌ها همچنان نگران و حتي طلافروشان نيز نسبت به اين وضعيت گلايه‌مند هستند؛ زيرا يكي از پارامترهاي مهم و تاثيرگذار روي بازار طلا و سكه و بسياري از ديگر بازارها، نوسانات بازار ارز به خصوص دلار است و تا زماني كه افت و خيز قيمت‌ها در اين بازار منطقي نشود و وضعيت تك نرخي براي ارز در نظر گرفته نشود، نمي‌توان شاهد افول تلاطمات و نوسانات محسوس و زيان‌آور بود. گفته‌هاي سليماني در شرايطي انجام مي‌شود كه مطلعان بازار بر اين باورند كه بانك مركزي به واردكنندگان كالاهاي اساسي، دلار يك هزار و 226 توماني نمي‌دهد، البته بانك مركزي با توصيه‌هاي ارزي و استقبال از متنوع سازي سبد ارزي شرايط آينده را روشن‌تر و بهتر مي‌داند. همچنين دادوستدهاي بازار آتي ديروز در همان ابتدا شاهد سكوت طولاني‌مدت بود؛ نه معامله‌اي انجام مي‌شد و نه حجم صف‌ها تغيير مي‌كرد. اين در شرايطي بود كه تعداد صف‌هاي فروش بعد از ظهر هر لحظه در حال كاهش بود و حتي در برخي از سررسيدها همچون تيرماه خريداران اجازه تشكيل صف فروش را نمي‌دادند. در ساعات پاياني معاملات نيز با وجود شكسته شدن صف‌هاي فروش، تابلوي قيمت‌ها مجددا سرخ رنگ و روند معاملات به دليل تلاطم بازار باز هم كاهشي شد.
در بازار ديروز دارندگان موقعيت‌هاي باز فروش، در پي شناسايي كسب سود واقعي بودند؛ روند مبادلات نيز به گونه‌اي بود كه براي هر يك از سررسيدها دامنه نوسان قيمت‌ها با افت 5 درصدي رو به رو بود؛ اما در ادامه اين دامنه نوسان به دليل سردرگمي معامله‌گران و نداشتن استراتژي مناسب با افت و خيز رو‌به‌رو شد. قيمت سكه در سررسيدهاي ارديبهشت ماه در محدوده 661 تا 680 هزار تومان، سكه خردادماه در محدوده 665 تا 675 هزار تومان، سكه تيرماه در محدوده 677 تا 693 هزار تومان و سكه مردادماه در محدوده 696 تا 709 هزار تومان قرار گرفت. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ فروردین ۱۳۹۱ ساعت ۴:۵۹:۲۵ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد