صدرنشين‌های بورس تهران

صدرنشين‌های بورس تهران
در شرایطی که بورس تهران در نخستین ماه سال شاهد صدرنشینی سهام گروه‌های کانه‌های فلزی، پتروشیمی و فلزات اساسی بود، اما آغاز دومین ماه سال با جابه‌جایی در گروه‌های برتر همراه شده است. حاشیه‌نشینی پتروشیمی‌ها در سایه توقف نمادهای بزرگ و احیای تدریجی سهام سیمانی در آستانه فصل مجامع، شواهدی از چرخش گروه‌های برتر در بورس تهران است؛ اتفاقی که موجب شده این بار تحلیلگران تکنیکال گمانه‌زنی‌های متفاوتی از گروه‌های پیش روی بازار در فصل رونق بورس بیان کنند؛ پیش‌بینی‌هایی که از صدرنشینی احتمالی سیمانی‌ها، تایرسازان، تجهیزاتی‌ها و احتمال بازگشت رونق به سهام خودروسازان حکایت دارد.

«گروه‌هاي پيشروي بورس؟» اين مهم‌ترين پرسشي است كه معامله‌گران بازار سرمايه در ابتداي سال به ويژه در آغاز فصل مجامع با آن مواجهند.
دانستن اينكه چه گروه‌هايي در سال جاري و فصل مجامع پتانسيل رشد دارند و صعودي هستند يك امتياز مثبت براي معامله‌گران بازار سرمايه به شمار مي‌رود. هفته پيش در گزارشي بنيادي به معرفي گروه‌هاي برتر بورس در نخستين ماه سال پرداختيم، اما در گزارش پيش‌رو پيش‌بيني تكنيكاليست‌ها از گروه‌هاي برتر بازار در ماه‌هاي آينده از نظرتان مي‌گذرد.
اين تحليلگران بازار سرمايه در پيش‌بيني‌هاي خود با كمك علم تكنيكال توانسته‌اند، پيش‌بيني‌هايي را از اوضاع صنايع برتر و مورد توجه بورس در ماه‌هاي آتي داشته باشند.
در اين پيش‌بيني‌ها گروه‌هاي خودروسازي، لاستيك‌سازي، تجهيزات و سيماني‌ها صعودي پيش‌بيني شده و گروه‌هاي شيميايي و فلزات اساسي را در فاز اصلاحي گمانه‌زني كرده‌اند كه البته در اين ميان پيش‌بيني‌هاي متفاوت هم وجود دارد. نكته جالب اينكه در اين گزارش تكنيكاليست‌ها، علم تكنيكال را جلوتر از فاندامنتال مي‌دانند و معتقدند تمام تحولات بنيادي و ريسك‌هاي سيستماتيك كنوني بازار مدت‌ها پيش اثراتشان را در قيمت سهام شركت‌هاي بورسي گذاشته بودند، بنابراين تكنيكال همواره جلوتر از فاندامنتال حركت مي‌كند.
صنايع برتر را بهتر بشناسيد
حسن برادران‌هاشمي، تحليلگر بازار سرمايه، معتقد است: از ابتداي سال جاري شاخص كل با روند صعودي از محدوده 25600 تا ارتفاع كنوني 27000 رشد داشته است، بنابراين ميانگين متوسط قيمت‌ها 1500 واحد رشد را طي يك ماه گذشته نشان مي‌دهد.
وي افزود: در اين رشد بدون شك مي‌توان صنعت پتروشيمي را به عنوان گروه برتر يك ماه گذشته نام برد. در واقع رشد قيمت‌هاي اين گروه از بهمن سال گذشته و به دنبال افزايش نرخ ارز آغاز شد كه تاكنون نيز ادامه داشته است.
برادران ادامه داد: با نگاهي به نمودار شاخص اين گروه مشخص مي‌شود كه نمودار آن اواسط بهمن سال پيش آخرين مقاومت تاريخي را پشت سر گذاشته و در اصطلاح تكنيكال bullish break out شده است.
اين تكنيكاليست در ادامه تصريح كرد: بر اساس قواعد تكنيكال موج صعودي اين صنعت هر چند ممكن است به انتهاي راه نرسيده باشد، ولي رشد اصلي را پشت سرگذاشته و به نظر مي‌رسد نمادهاي اين گروه وارد فاز استراحت و اصلاح خواهند شد كه البته آغاز اين روند را طي روز‌هاي گذشته به وضوح مي‌توانيم مشاهده كنيم.
برادران در ادامه اظهار كرد: گروه ديگري كه از ابتداي سال رشد زيادي تجربه كرده گروه فلزي و به ويژه نمادهاي فولادي بوده است؛ روند موج صعودي اين گروه از ابتداي اسفند سال پيش آغاز شده و تاكنون‌ ادامه داشته است.
تا جايي كه نمودار اين گروه اوايل فروردين موفق شد از آخرين مقاومت تاريخي عبور كند، اما در شاخص گروه فلزات در حال حاضر نشانه‌هايي از وارد شدن به مرحله استراحت بروز داده است.
وي ادامه داد: بنابراين از منظر تكنيكال نبايد از نمادهاي اين گروه نيز انتظار رشد قابل توجه طي ماه‌هاي آينده را داشت.
اين كارشناس بازار سرمايه در ادامه گفت: از گروه‌هاي فرعي مي‌توان به گروه لاستيك سازي اشاره كرد كه طي يك ماه گذشته رشد قابل توجهي داشته است، البته اين گروه نيز اكنون به مقاومت مهم رسيده است.
سيگنال‌هاي رشد كجاست؟
برادران در ادامه سخنانش به چند گروه اصلي كه از نظر تكنيكال توانايي رشد مناسب طي ماه‌هاي آينده را خواهند داشت، اشاره كرد و گفت: از جمله اين گروه‌ها مي‌توان به صنعت بانكداري اشاره كرد كه شاخص آن طي شش ماه گذشته افت محسوسي داشته است، به طوري كه ابتداي امسال به كمترين حد در يك سال گذشته رسيده بود؛ هر چند اكنون اندكي از موج نزولي اصلاح شده است، ولي به نظر مي‌رسد شاخص اين گروه در ميان‌مدت توانايي ايجاد موج صعودي قابل توجه را خواهد داشت.
اين تحليلگر افزود: صنعت ديگري كه نمودار آن طي ماه‌هاي آينده به احتمال زياد صعودي خواهد بود، صنعت خودرو است؛ البته شاخص اين صنعت هنوز به منطقه حمايتي مهم نرسيده و ممكن است روند موج نزولي اندكي ادامه داشته باشد، ولي با ديد ميان مدت مي‌توان انتظار روند صعودي اين گروه را داشت.
وي ادامه داد: شاخص گروه تجهيزات نيز اكنون در منطقه كف قرار دارد و طي شش ماه گذشته افت چشمگيري داشته و از نظر تكنيكال نمودار اين صنعت نيز با احتمال رشد قابل توجه مواجه است. همچنين گروه‌هاي مواد غذايي و دارويي نيز از جمله گروه‌هايي هستند كه شاخص آنها از نظر تكنيكال طي ماه‌هاي آينده مي‌تواند صعودي باشد.
ريسك‌هاي سيستماتيك و پيش‌بيني‌هاي تكنيكي
برادران در ادامه بيان كرد: اساس تحليل تكنيكال بر اين فرضيه شكل گرفته كه تمام اطلاعات و خبرهاي مثبت و منفي در قيمت و نمودار سهم لحاظ شود و به‌ اين ترتيب با تحليل تكنيكال مي‌توان وضعيت و روند پيش رو را تحليل كرد. به عبارت ديگر چارتيست‌ها در نمودار سهم دنبال شناسايي رد پاي سرمايه عمده هستند، ولي بايد توجه داشت تمام اين موارد با عادي و طبيعي بودن تمام شرايط فرض شده است و در تحليل هيچ گاه رويدادهاي ناگهاني قابل پيش بيني نيست.
به گفته وي، بر همين اساس طي يك سال گذشته شاهد وقوع انواع خبرهاي ناگهاني سياسي و اقتصادي داخلي غير مترقبه و همچنين پيش آمدن موضوع تحريم‌هاي غرب بوديم كه موجب بر هم خوردن نظم نمودارها شد. به عنوان مثال برداشت بانك مركزي از حساب‌ بانك‌هاي خصوصي ناگهان سهام بانكي را با شوك مواجه كرد كه حتي سهامدار عمده اين گروه نيز از آن بي اطلاع بود.
اين تكنيكاليست افزود: البته بايد توجه داشت كه همواره هر تحليل با ضريب خطاي معقول مواجه است، ولي اينگونه رخدادها در سال گذشته موجب افزايش ضريب خطا در تحليل‌هاي تكنيكال شد.
تكنيكال يا فاندامنتال مساله اين است؟
 اين تحليلگر در ادامه بيان كرد: در اينگونه شرايط تكنيكال كارآيي بيشتري از تحليل فاندامنتال مي‌تواند داشته باشد؛ به دليل اينكه ابزارهاي تكنيكال قيمت و نمودار سهم است و اينگونه خبرها به سرعت در قيمت لحاظ مي‌شوند، ولي اثرگذاري بنيادي اين رويدادها با فاصله زماني بيشتري صورت خواهد گرفت.
وي تصريح كرد: اما در مجموع بهترين روش مي‌تواند به‌كارگيري هر دو تحليل در كنار هم باشد كه در اين صورت قطعا نتيجه بهتري حاصل خواهد شد.
مجامع و صنايع پيشرو
اين كارشناس بازار سرمايه در ادامه سخنانش به لحاظ شدن سود تقسيمي مجامع در بازدهي شاخص گروه‌ها اشاره كرد و گفت: يكي از انتقاداتي كه به فرمول محاسبه شاخص وارد مي‌شود لحاظ كردن سود تقسيمي مجامع است، كه موجب متورم شدن نمودار شاخص در فصل مجامع مي‌شود. بر همين اساس صنايعي كه از نسبت «پي بر اي» مناسبي برخوردار هستند و به ويژه نمادهايي كه تقسيم سود بالايي داشته باشند، مي‌توانند موجب رشد شاخص اين‌گونه گروه‌ها شوند.
وي ادامه داد: با توجه به اينكه قيمت اين‌گونه نمادها بعد از بازگشايي، شكاف ايجاد شده ناشي از تقسيم سود را به تدريج پر مي‌كنند، با نزديك شدن به فصل مجامع مي‌توان انتظار داشت صنايعي كه رشد چنداني نداشته‌اند و از اين ويژگي نيز برخوردار باشند، با اقبال بازار مواجه شوند.
 وي در ادامه بيان كرد: در حال حاضر با توجه به موارد فوق صنعت خودرو و گروه بانكي از گروه‌هايي هستند كه اين پتانسيل را دارا مي‌باشند و به احتمال زياد در فصل مجامع رشد قيمت خواهند داشت.
اوضاع تكنيكال در بازار سرمايه ايران و جهان
اين تكنيكاليست در ادامه به مقايسه تحليل تكنيكي در ايران و ديگر كشورها پرداخت و گفت: تحليل تكنيكال بر اساس پيگيري روند قيمت صورت مي‌گيرد و قيمت نيز براساس رابطه عرضه و تقاضا تعيين مي‌شود و در واقع قيمت نقطه‌اي است كه هر دو جبهه خريد و فروش در آن به توافق رسيده‌اند.
برادران افزود: هر چه بازاري بزرگ‌تر باشد و معامله گران بيشتري داشته باشد، توافق صورت گرفته بين دو طرف عرضه و تقاضا از اعتبار بيشتري برخوردار خواهد شد. به طور مثال تحليل تكنيكال شركت بزرگي مانند مخابرات به دليل اينكه سرمايه سنگيني براي تغيير قيمت نياز دارد، به مراتب اعتبار بيشتري نسبت به سهام‌هاي كوچك دارد كه با سرمايه اندك تغيير روند مي‌دهند. برادران افزود: به همين منوال بازارهاي مالي جهاني نيز از حجم و عمق بزرگ‌تري نسبت به بازار ايران برخوردار هستند و در نتيجه تحليل تكنيكال معتبرتري نيز خواهند داشت. اين كارشناس در ادامه گفت: از ديگر موارد تفاوت بازار ايران با بازارهاي بين‌المللي وجود قوانيني مانند حجم مبنا و تعيين حد نوسان در بازار ايران است كه  بعضا منجر به كند يا قفل شدن معاملات مي‌شود كه تشكيل صف‌هاي خريد و فروش از پيامدهاي آن است.
وي تصريح كرد: همين توقف‌ها موجب برهم خوردن نظم نمودار مي‌شود در حالي كه در ساير بازارهاي دنيا معاملات روان‌تر صورت مي‌گيرد. بر اين اساس، با توجه به موارد فوق طبيعي است كه تحليل تكنيكال در بازارهاي مالي جهاني كارآيي بهتري داشته باشد، ولي با توجه به شرايط موجود باز هم تحليل تكنيكال در بازار ايران مي‌تواند به عنوان يكي از ابزارهاي مشاوره سرمايه‌گذاري مورد استفاده قرار گيرد.
صدرنشين‌هاي بازار كدامند؟
پرنديس كوثري ديگر تحليلگر تكنيكال بازار سرمايه نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: از اواخر سال 90 و ابتداي سال جاري تعدادي از شركت‌هاي گروه فلزات اساسي، سرمايه‌گذاري، بانكي، خورويي و سيماني از لحاظ تكنيكي شواهد و سيگنال‌هايي مبني بر رشد در نمودارشان ديده شده است كه اين سيگنال‌ها هنوز هم مورد تاييد هستند.
همچنين شركت‌هايي از گروه پتروشيمي كه از اواسط سال گذشته سيگنال رشد برايشان داده شده بود، همچنان در مسير رشد قرار دارند، كه البته در ميانه‌هاي اين راه با نوسانات اصلاحي هم مواجه خواهند شد و اين اصلاحات كوتاه‌مدت تا ميان مدت هستند. وي افزود: براي گروه‌هاي ياد شده همچنان انتظار سود آوري خوبي داريم و اين به شرطي است كه سهامداران در موقعيت‌هاي مناسب اقدام به خريد كرده و سهام مذكور را تا رسيدن به اهداف مورد نظر نگهداري نمايند.
علم تكنيكال جلوتر از فاندامنتال
اين تحليلگر بازار سرمايه در برابر اين سوال كه تاثير ريسك‌هاي سيستماتيك به بازار سرمايه را از زاويه علم تكنيكال چگونه ارزيابي مي‌كنيد؟ گفت: از مباني تحليل تكنيكال اين است كه همه چيز در قيمت لحاظ شده است؛ يك تحليلگر تكنيكال در ابتدا به اين باور رسيده است كه هر چيزي كه بتواند در قيمت تاثيرگذار باشد اعم از فاكتور‌هاي سياسي؛ بنيادي و ساير فاكتور‌ها، در قيمت يك سهم و در نتيجه در نمودار آن لحاظ شده است.
او معتقد است: تغييرات قيمت تابعي از عرضه و تقاضاست. به بياني ديگر آنچه باعث رشد يا سقوط يك سهم مي‌شود، همان دلايل فاندامنتاليست اما يك تحليلگر تكنيكال ماهر، بهتر و سريع‌تر از ديگران مي‌تواند تاثير مثبت يا منفي آن دليل فاندامنتالي را در نمودار قيمت ببيند و بر اساس آن اقدام به خريد يا فروش كند.
وي افزود: به عبارتي ديگر، قبل از رخ دادن يك تغيير روند بزرگ، اين تغيير معمولا براي همه قابل پيش‌بيني نيست چون دلايلش از نظر فاندامنتالي روشن نيست، اما يك تكنيكاليست فارغ از دلايل فاندامنتالي و فقط با مطالعه سوابق تغييرات قيمت مي‌تواند اين تغيير روند را پيش‌بيني كرده و بهترين تصميم را بگيرد.
به عنوان مثال در بورس ايران اواخر تابستان سال گذشته تعدادي از تكنيكاليست‌ها بر اساس شواهد تكنيكي شروع موج صعودي بسيار خوبي را براي شركت‌هاي گروه پتروشيمي اعلام كردند.
وي افزود: در آن زمان به دليل بحث تحريم‌ها و آزاد شدن انرژي، افراد
انگشت‌شماري معتقد به چنين رشدي براي نمادهاي اين گروه بودند و گذشت زمان دلايل بنيادي رشد اين شركت‌ها را آشكار كرد.
كوثري در ادامه گفت: يك تحليلگر تكنيكي خوب بدون آنكه از دلايل فاندامنتالي اين رشد آگاه باشد، فقط با مطالعه نمودار، پيش‌بيني اين رشد را انجام داده بود. بنابراين تاثير رخدادهاي سياسي و ريسك‌هاي سيستماتيك براي يك تكنيكاليست ماهر از قبل قابل پيش‌بيني است و اگر قرار باشد اتفاقي بيفتد زودتر از بقيه مي‌تواند، آن را تشخيص دهد.
وي در عين حال تاكيد كرد: اتفاقات ناگهاني ممكن است در كوتاه‌مدت تاثيراتي در نمودارها داشته باشد، اما در ميان مدت تا بلند مدت نمي تواند يك تحليل كامل و اصولي را تحت تاثير قرار دهد.
كوثري تصريح كرد: با توجه به توضيحات فوق تحليل تكنيكال مي‌تواند روش مناسبي براي سرمايه‌گذاري در بازار سرمايه باشد و در كنار آن تسلط نسبي بر تحليل فاندامنتال يا دريافت مشاوره از يك تحليلگر فاندامنتال مي‌تواند تحليلگر را از ورود به سهام پر ريسك كه توجيه بنيادي ندارند و ممكن است تحت تاثير جريان‌هاي پولي سيگنال‌هاي غير واقعي ارائه دهند، بر حذر دارد. همچنين سهامي را بايد بر اساس تحليل تكنيكي مورد بررسي قرار داد كه تاريخچه معاملاتي خوبي داشته باشد.
كوثري ادامه داد: در تحليل فاندامنتال از اطلاعات وسيعي مانند اطلاعات درون شركت
(EPS، نسبت‌هاي مالي، ظرفيت، طرح‌هاي توسعه، دريافتي‌هاي احتمالي شركت بابت مابه‌التفاوت، سوبسيدها و....) و اطلاعات برون شركتي (صادرات و واردات كالاها، نرخ سود بانكي، تورم، نرخ ارز، رشد اقتصادي، تحولات سياسي، قيمت نفت، درآمدهاي ارزي و...) استفاده مي‌شود. بنابراين استفاده از اين روش تحليلي در هر شرايطي سودمند است، در واقع بهترين كار تلفيق اين دو روش به عنوان مكمل يكديگر است.
مجامع و شركت‌هاي پيشرو
اين تحليلگر در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبني بر اينكه گروه‌هاي پيش‌روي فصل مجامع چه شركت‌هايي هستند؟ گفت: به طور قطع مانند عرف همه ساله، شركت‌هايي كه نسبت پي بر اي پايين تر و يا تقسيم سود بالاتري دارند در فصل مجامع مورد استقبال بازار قرار گرفته و با افزايش قيمت موجب رشد شاخص خواهند شد. در اين راستا شركت‌هايي از صنايع خودرويي، پتروشيمي، بانك‌ها و ليزينگي‌ها بيشتر مورد توجه قرار مي‌گيرند.
اين كارشناس ادامه داد: در اين مواقع اصولا به دو امر مهم توجه مي‌شود: اول، ميزان سود تقسيمي در شركت و نسبت پي بر اي و دوم، زمان تقسيم سود كه هر چه پرداخت سود سريع‌تر انجام شود، شركت مورد استقبال بيشتري توسط بازار قرار مي‌گيرد. براي مثال در شركتي مثل ارتباطات سيار شاهد تقسيم حداكثري سود و پرداخت بسيار سريع آن پس از مجمع مي‌باشيم. بنابراين همراه اول همواره مدتي قبل از مجمع مورد اقبال بازار واقع شده و با رشد قيمتي و پي بر اي مواجه مي‌شود.
اين تكنيكاليست در ادامه سخنانش به بررسي اوضاع تكنيكال در بازار سهام ايران پرداخت و گفت: اوضاع تكنيكال در بورس ايران از دو جنبه مثبت و منفي مي‌تواند مورد بررسي
قرار گيرد.
كوثري افزود: از جنبه مثبت، خوشبختانه طي سال‌هاي اخير سهامداران با مشاهده نقش تكنيكال در تشخيص درست نقاط خريد و فروش به اين روش علاقمند شده و در جهت بهره‌گيري از اين علم يا خود را مسلط به اين ابزار سودمند كرده‌اند، يا از افراد متخصص و ماهر مشاوره مي‌گيرند.
وي ادامه داد: اما از بعد منفي، متاسفانه ديده شده كه افرادي بدون تسلط كامل شروع به استفاده از اين فن نموده و به خصوص در سايت‌هاي اينترنتي با ارائه تحليل‌هاي ناقص يا غلط و سيگنال‌هاي نادرست و بي‌موقع باعث ايجاد بدبيني نسبت به اين فن در بين اهالي بازار شده‌اند. بنابراين هر چند اين ابزار، ابزاري بسيار مفيد و كاربردي براي سرمايه‌گذاري در بازار بورس است اما بايد توسط كساني استفاده شود كه كاملا به آن تسلط دارند.
تكنيكال و فاندامنتال باز هم در كنار يكديگر
شيما صالحي، ديگر تكنيكاليست بازار سرمايه نيز معتقد است: ريسك‌هاي سيستماتيك و پيش بيني اثرات رخدادهاي سياسي همانطور كه از نامشان پيدا است قادرند  بر پيش‌بيني‌هاي بازار تاثير‌گذار باشند كه پيش‌بيني‌هاي تكنيكال نيز از اين قاعده مستثني نيست.
وي در ادامه گفت: البته اين تاثيرگذاري مي‌تواند موجب انحراف از پيش‌بيني‌‌هاي تحليل شود كه مي‌توان اين انحراف را منفي و برخي مواقع مثبت نيز در نظر گرفت كه به بررسي موردي نيازمند است.
اين تحليلگر در ادامه به دو روش تحليلي در بازار سرمايه اشاره كرد و گفت: بهره‌مندي از تحليل تكنيكال و فاندامنتال در كنار يكديگر جزء لاينفك تدوين يك استراتژي مناسب است؛ تحليل فاندامنتال نقشه كلي مسير سرمايه‌گذاري را براي سرمايه گذار مشخص مي‌كند و تحليل تكنيكال با تجهيزات و ابزاري كه فراهم مي‌كند كه امكان حركت در مسير را براي رسيدن به هدف‌هاي از پيش تعيين شده هموار مي‌سازد.
تحليل تكنيكال در ايران
به گفته وي، تحليل تكنيكال از اصول و قوانين مشابهي در تمام پيش بيني‌ها استفاده مي‌كند كه با توجه به بازار خاص و معاملات ويژه بومي‌سازي مي‌شود . در بازار سرمايه كشور كه 20درصد بازار تعيين كننده سرنوشت آن است قاعدتا تحليل شاخص كل كمك قابل توجهي به سرمايه‌گذاران نخواهد كرد و فقط بيانگر يك ديد كلي است، ولي تعريف استراتژي فردي و بررسي و انتخاب معيارهاي مناسب و قابل انعطاف بر اساس تحليل‌هاي فاندامنتال و تكنيكال كمك قابل توجهي در يك سرمايه‌گذاري موفق و حضور مستمر در بازار خواهد داشت.

 

شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۵:۳۳:۱۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد