فروش سكه به بانك برای دارندگان آن سود بیشتری داشته است

فروش سكه به بانك برای دارندگان آن سود بیشتری داشته است
مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانك مركزی گفت: افرادی كه در ازای انصراف از دریافت سكه از مبلغ پرداختی بانك استفاده كرده‌اند، به مراتب سود بیشتری نسبت به كسانی دریافت كرده‌اند كه سكه‌های خود را دریافت و در بازار فروخته‌اند.
'پیمان قربانی' گفت: بانك مركزی به منظور رعایت حقوق و منافع ثبت نام كنندگان در طرح پیش خرید سكه و با هدف اجتناب از بروز شوك منفی قیمتی و كاهش شدید قیمت ها در فرآیند عرضه تعداد قابل توجهی سكه به بازار، ابزارهای جایگزین و جذابی تدارك دیده كه هر یك از آنها می تواند جوابگوی ترجیحات بخشی از ثبت نام كنندگان باشد.
مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانك مركزی از استقبال گزینه‌های جایگزین سكه ‌طلا خبر داد و گفت: یكی از این ابزارهای جایگزین كه در مقایسه با فرصت های سرمایه گذاری موجود، فرصتی استثنایی محسوب می شود، اوراق گواهی سپرده با نرخ سود 24 درصد است كه سود متعلق به این اوراق از زمان ثبت نام محاسبه می شود و امكان تبدیل سكه های پیش خرید شده به گواهی سپرده بدون توجه به سررسید آنها وجود دارد.
وی افزود:این ویژگی ها باعث می شوند استفاده از اوراق گواهی سپرده برای افراد واجد شرایط در قیاس با قیمت های كنونی سكه در بازار از مزیت بسیار بالایی برخوردار باشد.
به گفته قربانی، استفاده از گواهی سپرده برای ثبت‌نام كنندگان با قیمت های 598 هزار تومان و 627 هزار تومان حتی در قیاس با قیمت های به مراتب بالاتر از قیمت های كنونی نیز از مزیت قابل توجهی برخوردار است.
وی در مورد ‌تمهیدات بانك‌مركزی برای خرید سكه از متقاضیانی كه خواهان فروش سكه خود هستند، افزود: به منظور تامین سلیقه آن عده از ثبت نام‌كنندگان سكه كه مایل به دریافت سكه و فروش آن در بازار هستند این امكان فراهم شده تا بدون مراجعه به بازار و تحمل صرف زمان و ریسك های ناشی از نوسانات روزانه و لحظه‌ای قیمت در بازار با دریافت مبلغی نزدیك به قیمت خرید سكه در بازار از دریافت سكه انصراف دهند.
قربانی‌ ادامه داد:‌ این افراد درصورت انصراف از دریافت سكه، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند در حالی كه به هنگام دریافت سكه بایستی مالیات بر ارزش افزوده را پرداخت نمایند ‌و آن را با نرخ خرید بازار كه معمولاً چندین هزار تومان زیر قیمت فروش بازار است ( قیمت درج شده در رسانه‌ها و سایت ها ) به فروش رسانند.
مدیر اداره بررسی ها و سیاست های اقتصادی بانك‌ ‌مركزی در رابطه با تمایل برخی از افراد كه به هر دلیل قصد دارند سكه‌های خود را حفظ نمایند، گفت: به منظور پاسخگویی به تقاضای این افراد، ابزاری به نام 'گواهی طلا' یا' پته' طراحی شده كه ضمن برخورداری از ضرایب امنیتی بالا، ریسك نگهداری آن به مراتب كمتر از نگهداری سكه است. این اوراق بی‌نام بوده و از قابلیت خرید و فروش در بازار ثانویه برخوردارند. دارنده این اوراق صاحب آن محسوب می‌شود و‌هر‌ زمان كه بخواهد، می‌تواند با مراجعه به بانك و تحویل اوراق مزبور، سكه‌های خود را دریافت نماید.
وی‌افزود: با توجه به مزایای مترتب بر ابزارهای جایگزین پیشنهادی و به رغم اختیاری‌بودن كامل استفاده از ابزارهای موجود، آمار و ارقام حاكی از آن است هر روز بر تعداد كسانی كه مایلند به جای سكه از ابزارهای جایگزین استفاده نمایند، افزوده می‌شود. به گونه‌ای كه در هفته منتهی به 13 اردیبهشت به طور میانگین میزان استقبال روزانه افراد از گواهی سپرده، دریافت وجه نقد در ازای انصراف از دریافت سكه و اوراق گواهی طلا (پته) به ترتیب بیش از 3 برابر، 12 برابر و 2 برابر هفته قبل بوده است. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: ایرنا
  ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۶:۱۳:۲۱ قبل از ظهر
نظرات (1)

محمد  ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۰:۳۱:۲۶ قبل از ظهر

متشکر از شما بخاطر سایت

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد