ريزش سكه سریالی شد

ريزش سكه سریالی شد
مبادلات بازار آتي بورس كالاي ايران طي هفته گذشته به مانند هفته ماقبل شاهد ريزش محسوس قيمت‌ها بود، به طوري كه نرخ سكه در روز پنج‌شنبه نسبت به روز شنبه هفته گذشته از 4 تا 6 درصد كاهش يافت. بازارهاي جهاني و بازارهاي نقدي نيز با كاهش قابل‌توجهي همراه شده بودند.
گلدمن ساچس از رشد قيمت طلا مي‌گويد
مبادلات بازارهاي جهاني طلا در هفته سپري‌شده با ريزش شديدي همراه شد. با به پايان رسيدن انتخابات رياست‌جمهوري در فرانسه و از سويي برنده شدن حزب مخالف حاكم در انتخابات پارلماني يونان ديدگاه‌ها درباره روند سرمايه‌گذاري و دورنماي اقتصاد جهاني متفاوت شده است؛ رييس‌جمهور شدن فرانسوا اولاند كانديداي سوسياليست فرانسه به جاي نيكلا ساركوزي در انتخابات اين كشور و از سويي موفق شدن چپ‌هاي افراطي در يونان همه معادلات مبني بر ادامه توافقات در منطقه يورو را با شك و ترديد رو‌به‌رو كرده است. تحليلگران معتقدند موضوع برنده شدن سوسياليست‌ها و چپ‌ها در اروپا به عنوان يكي از وزنه‌هاي تاثير‌گذار و تغيير‌دهنده روند مبادلات بيشتر بازارهاي جهاني خواهد بود، زيرا برنامه‌هاي رياضتي در نظر گرفته اتحاديه اروپا مورد توافق گروه‌هاي پيروز انتخابات نيست و به همين دليل شك و ترديد سرمايه‌گذاران نسبت به تغييرات در برنامه‌ها و اقدامات فعلي بلوك يورو بيشتر شده، حتي برخي به صورت بدبينانه معتقدند بن بست سياسي در يونان ممكن است باعث شود اين كشور از منطقه يورو خارج شود. همه اين نگراني‌ها و ترس از نامعلوم بودن آينده اقتصاد اروپا بازارهاي سهام و ارزش بهاي يورو در برابر دلار را با افت قابل‌توجهي رو‌به‌رو كرد. اين در شرايطي است كه در پي تضعيف بهاي يورو ارزش دلار با انتشار برخي از داده‌هاي اقتصادي در ايالات‌متحده همچون: چهارمين حراج اوراق قرضه 10 ساله، تراز تجاري، مدعيان بيكاري و شاخص قيمت توليد‌كننده در اين كشور توانسته بود قيمت دلار را در محدوده بالاتري از يورو قرار دهد و به تاثير از تحركات مثبت شاخص بهاي دلار قيمت طلا، ريزش محسوسي را تجربه كند. البته انتشار تازه‌ترين گزارش كميسيون اروپايي در رابطه با تضعيف داده‌هاي اقتصادي و پيش‌بيني مبني بر تداوم اين كاهش در كنار كاهش رتبه اعتباري بانك‌هاي اسپانيايي و تلاش براي متقاعد كردن سرمايه‌گذاران بانكي روي روند حركت بازار ارز و تاثير آن روي قيمت طلاي جهاني بسيار محسوس بود. در كنار همه اين اتفاقات و برخي از ديگر پارامترها همچون انتشار گزارش نرخ بهره در بريتانيا و سخنراني رييس بانك مركزي ايالات‌متحده (كميته فدرال رزرو) پيش‌بيني‌ها براي چشم‌انداز قيمت طلا متفاوت است؛ برخي ريزش قيمت‌ها در كوتاه‌مدت و تلاش براي تثبيت قيمت آن را همچنان انتظار دارند. اين در شرايطي است كه براساس تازه‌ترين پيش‌بيني موسسه گلدمن ساچس(Goldman Sachs) رسيدن قيمت طلا به سطح محدوده يك هزار و 800 دلار به ازاي هر اونس طي مدت شش ماهه آينده وجود دارد و مي‌توان انتظار جهش بزرگ قيمت طلا را نيز داشت؛ زيرا با وجود ضعيف بودن اما پارامترهاي تحريك رشد قيمت طلا و سطح تقاضا وجود دارد. مازاد فيزيكي طلا و چشم‌انداز تقاضاي ضعيف از جمله مهم‌ترين محركه‌هاي كاهش قيمت طلا است. موضوع انتشار داده‌هاي اقتصادي چين و ترديد درباره پيش‌بيني‌هاي رشد اقتصاد چين، برداشتن ماليات بر طلا و ساير فلزات گرانبها در هند و از سويي تضعيف بهاي روپيه اين كشور در برابر دلار آمريكا از ديگر عوامل تاثيرگذار در بازار هستند. در هر حال تحليلگران معتقدند بهتر است سرمايه‌گذاران علاوه بر اينكه وضعيت بلوك يورو را در نظر بگيرند، اوضاع مسكن در ايالات‌متحده به عنوان يكي از اهرم‌هاي تقويت‌كننده رشد اقتصادي اين كشور را مد نظر قرار دهند. اين در حالي است كه به دليل نبود تقاضاي مناسب در شرايط فعلي تغييرات بازار طلا متاثر از شاخص قيمت دلار است.
بازار نقدي سكه طي هفته گذشته با افت محسوسي همانند و به تاثير از كاهش قيمت طلاي جهاني همراه شد. اين افت قيمت به گونه‌اي بود كه در روز پنج‌شنبه قيمت دلار به محدوده يك هزار و 611 تومان و قيمت سكه به محدوده 611 هزار تومان رسيد. با تاكيد مسوولان مبني بر حبابي بودن بازار ارز، تامين نياز ارزي متقاضيان و از سويي كاهش سطح تقاضاها در بازار ارز و سكه ريزش قيمت‌ها در بازار همانند هفته ماقبل ادامه پيدا كرد. اين در حالي است كه نزديك شدن به موعد دور دوم تحويل سكه‌هاي پيش فروشي و از سويي اظهار نظر رسمي مسوولان مبني بر ادامه كاهش قيمت‌ها و رسيدن محدوده قيمت سكه به 600 هزار تومان انتظارات براي كاهش قيمت‌ها را همچنان قوي نگه داشته است. به نظر مي‌آيد علاوه بر تصميمات بانك مركزي و در راس آن دولت در رابطه با كاهش التهاب بازار ارز و سكه، پارامترهاي غير‌اقتصادي روي روند مبادلات تاثيرگذار خواهد بود؛ نشست روز 25 و 26 ارديبهشت‌ماه آژانس انرژي اتمي با ايران در وين و از سويي دور دوم مذاكرات هسته اي ايران با گروه 1+5 از موضوعاتي هستند كه سرمايه‌گذاران براي گرفتن تصميم معاملاتي بايد مدنظر قرار دهند. در هر حال با توجه به ادامه مهلت گواهي سپرده به جاي سكه‌هاي پيش فروش شده، گمانه زني كارشناسان مبني بر تحويل اين اوراق به جاي سكه به مردم و از سويي انتظار براي ريزش دوباره قيمت‌ها روند دادوستدها در هفته پيش رو همانند هفته گذشته با كاهش ادامه دار و ثبات قيمت‌ها در همان محدوده (در صورت اينكه افت و خيز دلار و ريزش قيمت طلاي جهاني به پايان برسد) دنبال شود.
بازار آتي بورس كالاي ايران نيز به پيروي از بازار نقدي و از سويي ريزش قيمت طلاي جهاني با ريزش محسوسي همراه شد. دادوستدهاي بازار آتي بورس كالاي ايران در حالي دوباره افت متوالي را پشت سر گذاشت كه به تاثير از اين اوضاع و براساس تصميم مديريت قراردادهاي مشتقه ميزان وجه تضمين با كاهش يكصد و 50 هزار توماني به 2 ميليون و 250 هزار تومان رسيد. البته قرار است با توجه به اينكه چند روز ديگر تحويل فيزيكي قراردادهاي سكه ارديبهشت‌ماه آغاز مي‌شود، براساس تازه‌ترين تصميم بورس قرار است دادوستد قراردادهاي شهريورماه نيز در هفته آينده در سيستم معاملاتي انجام شود.
دورنماي كارشناسان از آينده بازار آتي همانند بازار نقدي در شرايط فعلي كاهشي است زيرا علاوه بر اينكه ريسك غير‌سيستماتيك تاثير گذار در بازار آتي همچون ريزش قيمت دلار و سكه در بازار داخلي و از سويي افت دنباله‌دار قيمت طلاي جهاني حكايت از تداوم افت قيمت‌ها در هفته جاري دارد، ريسك‌هاي سيستماتيك همچون فاكتورهاي سياسي نيز در حال حاضر نشان از بهبود اوضاع دارد. پيگيري كردن اخبار و گزارش‌ها در اين رابطه همچنان به معامله‌گران براي تعيين رفتار معاملاتي شان توصيه مي‌شود.
در مجموع در بازار آتي طي هفته گذشته 47 هزار و 89 قرارداد به ارزش 3 تريليون و 125 ميليارد و 211 ميليون و 250 هزار ريال معامله شد كه نسبت به هفته ماقبل به ترتيب 59/24 و 47/26 درصد كاهش داشت. از روز شنبه تا پايان روز چهارشنبه تعداد يك هزار و 392 قرارداد ارديبهشت‌ماه به ارزش 89 ميليارد و 884 ميليون و 580 هزار ريال، 263 قرارداد خردادماه به ارزش 17 ميليارد و 457 ميليون و 820 هزار ريال، 29 هزار و 519 قرارداد تيرماه به ارزش 2 تريليون و 7 ميليارد و 297 ميليون و 270 هزار ريال و 11 هزار و 828 قرارداد مردادماه به ارزش 821 ميليارد و 467 ميليون و 580 هزار ريال معامله شد.
روند قيمت‌ها نيز در بازار آتي در روز پنج‌شنبه هفته گذشته نسبت به روز شنبه با افت محسوسي در همه سررسيدها دنبال شد؛ قيمت سكه در سررسيد ارديبهشت‌ماه 41 هزار و 620 تومان (2/6 درصد)، سكه خردادماه 45 هزار و 755 تومان(6/6 درصد)، سكه تيرماه 40 هزار و 811 تومان(9/5 درصد) و سكه مردادماه 32 هزار و 804 تومان(6/4 درصد) کاهش داشت. 

شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۵:۵۴:۵۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد