واکنش بهمنی به حذف ايران چک

واکنش بهمنی به حذف ايران چک
رئیس کل بانک مرکزی جمع آوری ایران چک ها را در شرایط کنونی غیر منطقی و برای کشور هزینه بر توصیف کرد .
رئیس کل بانک مرکزی جمع آوری ایران چک ها را در شرایط کنونی غیر منطقی و برای کشور هزینه بر توصیف کرد .
به گزارش خبرنگار ما ، آقای محمود بهمنی در واکنش به حذف چک پول از چرخه پولی کشور گفت : با توجه به اینکه به میزان چاپ ایران چک ، پول از جریان پولی کشور خارج یا بلوکه می شود ، جمع‌آوری ایران چک‌ها تأثیری درحجم پول کشور نخواهد داشت .
وی بخش قابل توجهی از ارزش اسکناس و مسکوک کشور را مربوط به ، ایران چک ها دانست و افزود: اگر بخواهیم این حجم از ایران چک را از گردش پولی کشور خارج کنیم باید به میزان زیاد و با هزینه های هنگفت اسکناس چاپ و جایگزین کنیم .
وی این اقدام را به زیان اقتصاد ملی دانست و گفت : این رویکرد زمانی توجیه پذیر است که معادل آن اسکناس درشت چاپ شود که البته ان نیز مستلزم طی مراحل قانونی است .
رئیس کل بانک مرکزی گفت : خارج کردن چک پول ها همچنین شمارش و جابجایی پول را برای مردم و شبکه بانکی هزینه بر و با مشکل روبرو می کند .
در پی رعایت نکردن ضوابط انتشار چک پولها در برخی بانکها و انتشار بدون پشتوانه ان ، بانک مرکزی در مرداد ماه سال 1387 انتشار هر گونه چک پول بانکها را ممنوع اعلام و تصریح کرد : بانکها صرفا مجاز به فروش ایران چک های متحد الشکل و منتشره بانک مرکزی هستند .
بانک مرکزی برای انضباط بخشی به چاپ چک پول و تسهیل در مراودات پولی و جبران خلاء حذف چک پولهای بانکها ، مبادرت به انتشار ایران چکهای یک میلیون ریالی و پانصد هزار ریالی کرد .
در پی افزایش شکایات مردمی از خدمات رسانی محدود خودپردازها و نیز افزایش تقاضای بانکها برای استفاده از ایران چک در خودپردازها برای افزایش ظرفیت پاسخگویی ؛ بانک مرکزی مهر 87 مجوز استفاده از ایران چکهای بانک مرکزی را در خود پردازها صادر کرد .
بانک مرکزی در بخشنامه ابلاغی به بانکها نحوة عمل انها با ایران چک‌های بانک مرکزی را عیناً مشابه عمل آنها با اسکناس اعلام و تصریح کرد : در تعریف و عمل، ایران چک بانک مرکزی در حکم اسکناس با مبالغ بزرگتر است.
اکنون یکی از چالشهای بانک مرکزی برای حذف ایران چک کاهش ظرفیت خودپردازهاست که اگر چک پول از کاست های ان حذف شود میزان نارضایتی از عملکرد انها که با به کارگیری ایران چک ها ترمیم یافته است به طور چشمگیری با مشکل مواجه شود .
کارشناسان بانک مرکزی با اشاره به اینکه ارزش اسمی بزرگترین اسکناس منتشر شده کشور هم اکنون 100 هزار ریال است ، معتقدند زمانی می توان بدون مشکل چک پول را از گردش پولی کشور حذف کرد که به میزان لازم اسکناس با ارزش اسمی بالاتر منتشر و توزیع شده باشد .
بنا بر اعلام بانک مرکزی وقتی چک پولها در اختیار بانکها قرار می گیرد، بانکها معادل ریالی آن را در بانک مرکزی مسدود می کنند سپس آن را در اختیار مردم قرار می دهند، در نتیجه آثار تورمی ناشی از انتشار ان منتفی است ؛ در عوض به انضباط بیشتر نظام پولی کشور کمک می کند.
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: واحد مرکزی خبر
  ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۷:۰ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد