نزول بورس در فصل برداشت

نزول بورس در فصل برداشت
در حالی که هر ساله در فصل برگزاری مجامع، بورس تهران شرایط نسبتا متعادلی را تجربه می‌کرد و فضای عمومی بازار سهام به دلیل تقسیم سود نقدی در مجامع سالانه مثبت بود، اما فعالان بورس این روزها شاهد نزول بازار در فصل برداشت هستند؛ شرایطی که بازدهي بازار سهام از ابتداي سال تاکنون را به رقم 2/8 درصد به عقب رانده است؛ حال آنکه بخش اعظمی از این بازدهی هم مرهون تقسیم سود نقدی در مجامع است و نه تغییرات قیمت سهام شرکت‌های حاضر در بورس تهران.
بورس اوراق بهادار هفته گذشته نيز به افت يكنواخت خود ادامه داد، افتي كه بازدهي بازار از ابتداي سال را به رقم 8/2 درصد عقب راند. اين در حالي است كه هر‌ ساله در فصل مجامع، بازار به لحاظ سنتي مثبت‌تر از شرايط كنوني بود، فصلي كه به عنوان فصل برداشت بازار براي سهامداراني شناخته مي‌شود كه هم به دنبال بازدهي قيمت سهام هستند و هم دريافت سود نقدي در مجامع.
شرايط شاخص بورس در حالي حكايت از 8/2درصد رشد بازار در سال جاري دارد كه عملا نماد مهمي در بازار پيدا نمي‌شود كه قيمت آن نسبت به ابتداي سال 8/2درصد بالاتر باشد. دشواري رصد بازار بر مبناي شاخص بورس كه در گزارش مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي نيز بر آن تاكيد شده بود، در روزهاي اخير بيش از پيش در معرض ديد كارشناسان قرار گرفته است. در اين ميان به نظر مي‌رسد شاخص بازار بايد در كنار مراجع رسمي از سوي نهادهاي عمومي و خصوصي نيز محاسبه شود كه اين امر برخلاف بورس‌هاي عمده دنيا در بورس تهران هنوز صورت نگرفته و اقدامات گذشته در اين زمينه عموما بدون پيگيري رها شده است.
در همين حال بورس اوراق بهادار همچنان با مسائل‌ مهمي مواجه است كه در بخش سياسي مذاكرات پيش رو با آژانس بين‌المللي انرژي اتمي و مذاكرات مسكو همچنان در صدر مسائل مورد توجه قرار دارد.
افزون بر اين، سفر دكتر احمدي‌نژاد به شانگهاي و ديدار با رييس‌جمهوري روسيه و چين تا حدودي تنش‌هاي سياسي را كاهش داده است. در همين حال انتظار مي‌رود نتايج ديدار روز جمعه مسوولان كشورمان و مقامات آژانس تاثيري مهم در مذاكرات مسكو داشته باشد.
در كنار مسائل‌ سياسي در حوزه اقتصادي نيز بازار با خبرهاي مهمي مواجه بود. در حوزه داخلي، وزير صنعت، معدن و تجارت طي حكمي، فريدون احمدي را به سمت معاون وزير و رييس‌ هيات عامل سازمان توسعه و نوسازي معادن و صنايع معدني ايران (ايميدرو) منصوب كرد. وي رياست هيات مديره شركت ملي صنايع مس ايران را بر عهده داشته است.
بازارهاي جهاني قرمزپوش شدند
اما در كنار تداوم بحث‌هاي داخلي در مورد سه بازار ارز، طلا و مسكن و همچنين تورم موجود در كشور، عمده‌ترين حوزه نگراني بازار سرمايه وضعيت بازار‌هاي جهاني است كه تحت تاثير افت شديد قيمت‌ها ناشي از وضعيت اقتصادي كشورهاي مهم قرار دارد. به دنبال انتشار آمار اقتصادي قدرت‌هاي اقتصادي اتحاديه اروپا به ويژه كاهش سطح اعتبار اسپانيا و آمار نگران‌كننده اقتصاد آلمان وضعيت حوزه يورو بار ديگر تيره شده است. در همين حال در آمريكا رييس‌ فدرال رزرو نيز با تاكيد بر سياست انبساطي اقتصاد ايالات متحده عملا راه را براي كاهش شديد ارزش يورو باز كرد تا در نهايت شوك اساسي را چين وارد كند؛ جايي كه براي نخستين بار در 4سال اخير اين كشور اقدام به كاهش نرخ بهره كرد تا شايد بتواند تحركي را به اقتصاد اين كشور بازگرداند. ماحصل اين تحولات افت بي‌سابقه بهاي نفت بود كه تحت تاثير مهندسي بازار نفت نيز قرار گرفته تا بدترين كارنامه هفتگي افت بهاي نفت در 13سال اخير رقم بخورد.
بهاي نفت برنت به 5/97 دلار در هر بشكه و نفت وست تگزاس به 14/82 دلار رسيده است كه ادامه اين روند احتمالا كاهش شديدي در بهاي نفت در هفته آينده را ايجاد خواهد كرد.
افزون بر اين، بهاي فلزات رنگين و فولاد نيز تحت فشار شديدي قرار دارد، بهاي مس به مرز 7هزار و 200دلار نزديك شده است و بهاي سه فلز روي، سرب و آلومينيوم نيز به ترتيب يك هزار و 870دلار، يك هزار و 882دلار و يك هزار و 923دلار رقم خورده است. بهاي بيلت فولادي نيز به 360دلار رسيده است.
در بورس كالا نيز هفته گذشته برخي از شركت‌هاي بورسي اقدام به عرضه محصولات خود كردند كه البته به دليل تعطيلي ميان هفتگي چندان پر رنگ نبود، هر چند بخشي از قيمت‌ها كاهش يافته است. در بخش كالاهاي شيميايي و پتروشيمي، گوگرد كلوخه پالايشگاه اصفهان 2هزار و 116ريال، گوگرد كلوخه پالايشگاه تبريز 2هزار و 10ريال، وكيوم باتوم 5هزار و 710ريال، پلي اتيلن سنگين اي ايكس سه پتروشيمي شازند 27هزار و 301ريال و منو اتيلن گلايكول 22هزار و 200ريال، جوش شيرين پتروشيمي شيراز 6هزار و 561ريال، اوره 5هزار ريال، اوره صنعتي پتروشيمي شيراز 5هزار و 224ريال و متانول پتروشيمي فن‌آوران 4هزار و 606ريال، پلي اتيلن زد سي 20هزار و 470ريال رقم خورده است. در بخش فلزي هم بهاي ورق گرم بي مباركه 9هزار و 167ريال و ورق گرم سي 9هزار و 476ريال رقم خورده است.
در بازار چه خبر بود؟
بازار هفته گذشته به دليل تعطيلي ميان‌هفته عملا روند مشخصي را تجربه نكرده و در عمل افت شديد معاملات را در پي داشته است.
در اين هفته با توجه به جو ركودي بازار، معامله‌گران شاهد كاهش تمامي متغيرهاي اساسي بازار بودند؛ به گونه‌‌اي كه در هفته گذشته با وجود انجام برخي از معاملات عمده ارزش معاملات به 125ميليارد تومان رسيد كه 40درصد كاهش را نسبت به هفته گذشته شاهد بود. در همين حال شمار خريداران نيز هفته گذشته با كاهشي 58درصدي به 11هزار و 643نفر رسيد.
در بازار روز چهارشنبه معامله‌گران شاهد عرضه صكوك سرمايه‌گذاري مسكن بودند كه براي اين اوراق 8/23ميليارد توماني نزديك به سي ميليارد تومان تقاضا در بازار ثبت شد كه اين امر بار ديگر به كارشناسان نشان داد كه نقدينگي در بازار موجود بوده اما تمايلي به ريسك كردن و خريد سهام در شرايط كنوني وجود ندارد.
در بازار روز چهارشنبه در گروه برقي، نماد ايران ترانسفو با افت متناسب با ميزان سود تقسيمي به تابلو بازگشت.
دكل‌هاي جديد حفاري در راه است
در گروه تجهيزات، مدير عامل شركت حفاري شمال از مذاكره با چيني‌ها براي خريد 10 دستگاه حفاري خشكي و 4 دستگاه حفاري دريايي خبر داد.
هدايت‌الله خادمي به سفر چند هفته پيش خود به چين اشاره كرد و گفت: براساس تاكيد مقام عالي وزارت نفت و با توجه به ضرورتي كه براي توسعه ميدان‌هاي نفت و گاز كشور به ويژه ميادين مشترك وجود دارد، با سفر به چين براي خريد چند دستگاه حفاري خشكي و دريايي مذاكراتي انجام داديم.
وي افزود: به منظور تجهيز ناوگان حفاري شمال در اين سفر 9 دستگاه حفاري خشكي با قدرت 2 هزار اسب بخار و يك دستگاه ديگر با قدرت 3 هزار اسب بخار سفارش داديم كه قرار شد از اين ميان 7 دستگاه تا هشت ماه آينده تحويل شود.
اين مقام مسوول تصريح كرد: دستگاه‌هاي حفاري خشكي به دليل مشابهت‌هايي كه در مراحل ساخت و تجهيزات دارند، زودتر از دستگاه‌هاي دريايي آماده مي‌شوند از اين رو انتظار داريم تحويل اين دستگاه‌ها در زماني كه تعهد شده، انجام شود.
مديرعامل حفاري شمال پيشتر نيز تاكيد كرده بود: ارزش هر دستگاه حفاري دريايي 170 ميليون دلار و هر دستگاه حفاري خشكي 25 ميليون دلار اعلام شده كه به اين ترتيب، براي ساخت يا وارد كردن چهار دستگاه حفاري دريايي به حدود 700 ميليون دلار و براي 10 دستگاه خشكي به 250 ميليون دلار سرمايه نياز است.
در گروه حمل‌ونقل، شركت حمل‌ونقل‌ خليج فارس كه براي سال مالي 91 به ازاي هر سهم 46 ريال سود اعلام كرده بود، در گزارش جديد خود به ازاي هر سهم زيان 60 ريالي اعلام كرد.
به اين ترتيب «حفارس» به‌‌رغم افزايش 42 درصدي فروش براي سال 91 مانند سال 90 زيان ده شد. حاشيه سود بسيار پايين عمليات شركت، چشم انداز خوبي را براي حفارس ترسيم نكرده است.
يك افزايش سرمايه 103 درصدي
در گروه خودرويي، مجمع سرمايه‌گذاري سايپا با انتشار خبرهاي نگران‌كننده‌‌اي در مورد وضعيت شركت سايپا و زير مجموعه‌هاي آن مواجه بود.
به گزارش پايگاه خبري بورس24، در مجمع وساپا اعلام شد كه فروش بلوك ملي مس به دليل افت قيمت‌هاي جهاني مس به تعويق افتاده است و زمان معامله بلوك ملي مس مشخص نيست.
اين گزارش مي‌افزايد: در مجمع وساپا با افزايش سرمايه 103درصدي وساپا موافقت شد كه از اين 310ميليارد تومان افزايش سرمايه، 140 ميليارد تومان از محل انباشته و 170 ميليارد تومان نيز از محل آورده نقدي خواهد بود.
در گروه خودرويي، قائم‌مقام شركت زامياد، از برنامه توليد 70 هزار دستگاه خودرو در سال جاري خبر داد و گفت: ميزان توليد شركت زامياد در سال گذشته حدود 57 هزار دستگاه بود كه با توجه به برنامه افزايش توليد اين رقم در سال جاري به 70 هزار دستگاه خواهد رسيد.
مجيد يحيايي در نشست خبري كه با حضور اعضاي هيات مديره و جمعي از نمايندگي‌هاي فروش اين شركت برگزار شد، با اعلام اين خبر افزود : مهمترين برنامه سال جاري شركت زامياد تلاش در جهت افزايش توليد خواهد بود كه در اين راستا تا كنون در حوزه تامين و ساخت قطعات و استانداردها، شركت زامياد عملكرد خوبي داشته است.
در گروه پتروشيمي، مديرعامل شركت پتروشيمي شازند با اشاره به صدور مجوز نظام‌نامه ريچ براي 7 محصول توليدي مجتمع پتروشيمي شازند براي صادرات به كشورهاي عضو اتحاديه اروپا از تركيه و كشورهاي حاشيه درياي خزر به عنوان بازارهاي هدف اين مجتمع پتروشيمي ياد كرد و گفت: به زودي 3 طرح توسعه جديد واحدهاي اين مجتمع مورد بهره‌برداري قرار مي‌گيرد.
رضا رحماني درباره آخرين وضعيت توليد محصولات در مجتمع پتروشيمي شازند با بيان اينكه در حال حاضر ظرفيت توليد بيش از يك ميليون و 500 هزار تن انواع محصولات مياني و نهايي پليمري و شيميايي در پتروشيمي شازند وجود دارد .
ركورد توليد اتيلن در پتروشيمي شازند شكسته شد
اين مقام مسوول در ادامه با بيان اينكه توليد اتيلن سال 1390 معادل 286، 519 تن بوده كه بالاترين توليد ثبت شده مجتمع از ابتدا تاكنون است، اعلام كرد: پروپيلن پتروشيمي شازند نيز معادل 523 هزار تن بوده كه 4 درصد بالاتر از ظرفيت اسمي و بالاترين توليد ثبت شده مجتمع از ابتدا تاكنون بوده است.
در اين گروه، نماد متوقف خارك با خبرهايي در مورد افزايش ظرفيت اين واحد مواجه بوده است. به گفته رييس‌ خدمات فني مجتمع پتروشيمي خارك چند طرح توسعه‌‌اي در مجتمع پتروشيمي خارك در حال اجرا است و با بهره‌برداري كامل از اين طرح‌ها توان توليدي اين واحد پتروشيمي افزايش خواهد يافت كه مي‌توان به ساخت مخزن ذخيره و بارگيري پروپان و بوتان و سامانه سرمايش و جمع‌آوري بخارها، بازسازي و نوسازي و افزايش ظرفيت مجتمع اشاره كرد.
در همين حال، شاه رضا مسوول‌ امور سهام شركت پتروشيمي خارك نيز در مورد دلايل توقف اين نماد در گفت‌وگو با بورس نيوز اظهار داشت: از زمان ارسال اطلاعات عملكردي شركت در خصوص سال مالي 90 مدت زيادي مي‌گذرد، اما پس از آن سازمان بورس و اوراق بهادار اطلاعات تكميلي را در مورد عملكرد دوره مالي مذكور از شركت درخواست كرد كه اين موارد نيز تهيه و براي آن سازمان ارسال شد.
اين مقام مسوول‌ در ارتباط با زمان بازگشايي نماد معاملاتي «شخارك» اعلام كرد: پس از ارسال اطلاعات تكميلي، مقرر شده تا طي هفته جاري اطلاع‌رساني عمومي در رابطه با وضعيت عملكردي شركت از طريق سايت كدال صورت گيرد، اما سازمان بورس بايد زمان دقيق بازگشايي نماد را اعلام كند.
وي در رابطه با دليل توقف نماد معاملاتي شركت گفت: نماد «شخارك» همچون نماد معاملاتي ساير شركت‌هاي پتروشيمي به‌منظور تعديل بودجه برآوردي و لزوم شفاف‌سازي متوقف شده است.
شاه رضا به بيان همين مطلب بسنده كرد كه تعديل بودجه برآوردي سال مالي 90 ناشي از آثار تسعير نرخ ارز بر سودآوري شركت بوده است. در گروه دارويي، عرضه يك بلوك 67/10درصدي سهام ايران دارو از سوي سرمايه‌گذاري سپهر روز چهارشنبه بدون خريدار باقي ماند. در گروه غذايي، امروز اصلاح دردناك سهام گروه قندي با شمول ضوابط رفع گره‌هاي معاملاتي در نمادهاي شهد و قند مرودشت ادامه خواهد يافت.
مخابرات و باز هم افزايش تعرفه‌ها
در نماد مخابرات، معاون رگولاتوري گفت: تعرفه مكالمات تلفن ثابت شهري 12 تا 28 درصد افزايش يافت.
معاون سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي از افزايش 12 تا 28 درصدي تعرفه مكالمات تلفن ثابت شهري در سال جاري خبر داد.
لطف‌الله سبوحي در گفت‌و‌گو با ايرنا اظهار كرد: كميسيون تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي، 20 فروردين ماه سال 1391 بنا بر درخواست شركت مخابرات ايران، ‌افزايش تعرفه‌هاي تلفن ثابت شهري را تصويب و ابلاغ كرد.
وي افزود: بر اساس مصوبه كميسيون تعرفه مكالمات تلفن ثابت به ثابت شهري در استان‌هايي كه در آنها طرح هم‌ كدسازي انجام نشده، به ازاي هر 120 ثانيه يك پالس تعيين شده است.
سبوحي گفت: همچنين تعرفه مكالمات تلفن ثابت به ثابت شهري در استان‌هايي كه در آنها طرح هم‌ كدسازي انجام شده است، به صورت يكنواخت در كل استان به ازاي هر 105 ثانيه يك پالس تعيين مي‌شود. يادآور مي‌شود پيش از اين قيمت هر دقيقه مكالمه با تلفن ثابت 96/19 ريال بود كه با مصوبه جديد كميسيون تنظيم به 35/22 ريال رسيده كه معادل 12 درصد افزايش است.
قيمت هر دقيقه مكالمه در استان‌هايي نظير تهران و البرز كه در آنها طرح هم كد‌سازي اجرا شده از 96/19 ريال به 5/25 ريال رسيده كه معادل 28 درصد افزايش است.
معاون سازمان تنظيم مقررات، استدلال كميسيون را براي افزايش تعرفه تلفن ثابت جلوگيري از زياندهي شبكه تلفن ثابت عنوان كرد.
در گروه فلزي، نماد سپنتا امروز مشمول ضوابط رفع گره‌هاي معاملاتي است. در اين گروه، شركت فولاد آلياژي ايران سود سال مالي 90 خود را با تعديل مثبت 24 درصدي اعلام كرد.
بر اين اساس فولاژ كه براي سال 90 به ازاي هر سهم 449 ريال سود پيش‌بيني‌ كرده بود، با اين تعديل مثبت 24درصدي در عملكرد 12 ماهه خود به سود 558 ريالي به ازاي هر سهم دست يافت.طبق بررسي‌هاي به عمل آمده توسط سايت بورس 24، افزايش قيمت فروش و افزايش سود عملياتي در كنار افزايش سود حاصل از سرمايه‌گذاري‌ها از علل اصلي تعديل مثبت فولاژ به شمار مي‌رود.
سود سال 90 اين شركت به نسبت دوره مشابه سال قبل به ترتيب در فروش با رشد 27 درصدي، بهاي تمام‌شده با رشد 25 درصدي و سود عملياتي با رشد 41 درصدي همراه شده است. در مجموع بازار روز چهارشنبه بازاري ضعيف بود كه در آن شاخص 3/57 واحد افت كرد. در همين حال ارزش معاملات نيز به 4/53 ميليارد تومان رسيد كه 50 درصد آن را جابه‌جايي يك بلوك 205ميليون سهمي فارس و خوزستان در پايان معاملات تشكيل داد. از 211نمادي كه روز چهارشنبه به روي تابلو رفتند 166نماد با كاهش ارزش و 44نماد با رشد ارزش همراه شدند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۰ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۶:۱۸:۲۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد