تحویل اوراق گواهی سپرده مانع از خروج 25 تن طلا از خزانه شد

تحویل اوراق گواهی سپرده مانع از خروج 25 تن طلا از خزانه شد
در كنار مسائل مربوط به بازار دفاع بانك مركزي از سياست گواهي سپرده با سود 24 درصدي به جاي تحويل سكه طلا از ديگر اخبار مطرح بود.
در كنار مسائل مربوط به بازار دفاع بانك مركزي از سياست گواهي سپرده با سود 24 درصدي به جاي تحويل سكه طلا از ديگر اخبار مطرح بود. بانک مرکزی در پاسخ به یک گزارش خبرگزاری فارس در مورد منبع تامین سود سپرده‌های 24 درصدی گواهی سپرده جايگزين سکه، اعلام کرد: جمع‌آوری بخش قابل توجهی از نقدینگی و هدایت آن به سمت فعالیت‌های مختلف اقتصادی موجب جلوگیری از خروج حدود 25 تن طلا از خزانه بانک مرکزی و کنترل نوسانات بازار سکه و طلا شد.
بانك مركزي در واكنش به مطلبي با عنوان « منبع تامین سود 900 میلیارد تومانی اوراق گواهی سپرده کجا است؟» اعلام كرده است: استفاده از عنوان سود 900 میلیارد تومانی برای طرح سوال درخصوص سود اوراق گواهی سپرده جایگزین سکه، درست به نظر نمی‌رسد. زیرا در شرایطی که نرخ سود تمامی اوراق گواهی سپرده منتشر شده توسط بانک‌ها در حال حاضر 20 درصد است، طرح پرسش از منبع سود 24 درصدی اوراق مزبور منجر به بیش‌نمایی رقم سود مورد پرسش خواهد شد.
بانک مرکزی تاکید کرد: بنابراین بهتر بود به جای طرح سوال از نرخ سود 24 درصدی و در نتیجه ذکر رقم 900 میلیارد تومان، به 4 درصد نرخ مازاد این اوراق اشاره می‌کردند که در آن صورت، با فرض صحت محاسبات نویسنده مطلب درخصوص رقم ریالی حاصل از جایگزینی سکه با اوراق گواهی سپرده، رقم 153 میلیارد تومانی برای سود دو سال دست می‌یافت که تقریبا 17 درصد رقم مورد پرسش آن خبرگزاری است.
بانک مرکزی اضافه کرد: در پاسخ به سوال «منابع حاصل از تبدیل سکه به اوراق گواهی سپرده در کدام طرح به کار گرفته می‌شود و آیا طرح‌های تولیدی امکان سوددهی 24 درصدی در یک سال دارند یا خیر؟» باید اشاره شود این اوراق از نوع گواهی سپرده عام می‌باشد و منابع حاصل از آن به صورت مشاع با سایر منابع بانک به کار گرفته می‌شود به طور طبیعی هزینه بازدهی منابع مزبور برای بانک‌‌‌‌ بستگی به ترکیب منابع و طرح‌های انتخابی خواهد داشت.در این زمینه در توضیح خبرگزاری فارس نیز آمده است: استدلال بانک مرکزی در مورد سود مازاد 4 درصدی جای تامل دارد. بالاخره سود اوراق گواهی سپرده باید از بازدهی حاصل از طرح‌های سرمایه‌گذاری شده به دست آید یا خیر؟ سود 20 درصدی سایر اوراق گواهی را که نمی‌توان برای اوراق تحویلی در این طرح اختصاص داد. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۶:۲:۲۴ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد