پذيره نويسی هفتمين صکوک در فرابورس

پذيره نويسی هفتمين صکوک در فرابورس
مدیر بازار فرابورس ایران از پذیره نویسی صکوک واسط مالی مرداد خبر داد و گفت: شرکت واسط مالی مرداد برای تأمین مالی شرکت لیزینگ جامع سینا از امروز شنبه به مدت 7 روز دربازار سوم پذیره نویسی می کند.
مدیر بازار فرابورس ایران از پذیره نویسی صکوک واسط مالی مرداد خبر داد و گفت: شرکت واسط مالی مرداد برای تأمین مالی شرکت لیزینگ جامع سینا از امروز شنبه به مدت 7 روز دربازار سوم پذیره نویسی می کند.
امیر هامونی افزود : شرکت واسط مالی مرداد به منظور تامین مالی شرکت لیزینگ جامع سینا ، برای اعطای تسهیلات لیزینگ تجهیزات پزشکی، صنعتی و حمل و نقل و املاک و مستغلات ، 100 میلیارد ریال اوراق را پذیره نویسی می کند.
وی با بیان اینکه این اوراق بانام و قابل معامله در فرابورس است، تصریح کرد: نرخ سود اوراق 20درصد و زمان اجاره آن 4ساله است که هر سه ماه یکبار پرداخت می شود،
مبلغ اسمی هر ورقه یک میلیون ریال است و سرمایه گذاران می توانند در مضاربی از ده ورقه، اقدام به سرمایه گذاری کنند.
هامونی اظهارداشت: کارمزدها و هزینه پذیره نویسی را شرکت لیزینگ جامع سینا پرداخت می کند و فقط معاملات دست دوم اوراق بر اساس نرخ های کارمزد فرابورس از سرمایه گذاران دریافت می شود.
وی ادامه داد: چنانچه این اوراق در مدت پذیره نویسی به فروش نرسد، از سوی شرکت کارگزاری بانک ملی خریداری می شود. همچنین معاملات دست دوم اوراق پس از پایان پذیره نویسی در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس آغاز می شود.
مدیر بازار فرابورس در خصوص ارکان اوراق اینگونه توضیح داد: ضامن - بانک ایران زمین، عامل فروش اوراق - شرکت کارگزاری بهگزین، متعهد پذیره نویس اوراق - شرکت کارگزاری بانک ملی و بازارگردان اوراق - شرکت بیمه سینا است.
خبر دیگری هم حاکی است ؛ کمیته فقهی تخصصی سازمان بورس و اوراق بهادار با انتشار اوراق منفعت (صکوک منفعت) در بازار سرمایه موافقت کرده است.
شرکت تامین سرمایه امید به منظور تکمیل بسته اوراق صکوک در تامین مالی بخش های مختلف صنعتی و خدماتی، برای نخستین بار در عرصه نظام مالی اسلامی طراحی خاصی از اوراق بهادار اسلامی به نام اوراق منفعت (صکوک منفعت) را انجام داده است که این اوراق بعد از دو جلسه بحث و گفت وگو در کمیته تخصصی فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار از لحاظ شرعی به تصویب رسید.
در برخی از کشورهای اسلامی، اوراقی با عنوان اوراق منفعت منتشر شده است، اما کاربرد و نوع اوراق طراحی شده در ایران با الگویی متفاوت به کار گرفته خواهد شد.
اوراق منفعت می تواند به عنوان یک ابزار جدید مالی اسلامی در بازارهای مالی دیگر کشورهای اسلامی عرضه شود، عمده کاربرد این اوراق در تامین مالی پیمانکارانی است که وارد مرحله بهره برداری در قرارداد های مشارکت بخش خصوصی- دولتی شده اند و برای ورود به پروژه های جدید به تامین مالی جدید نیاز دارند.
اوراق منفعت (صکوک منفعت) اسناد مالی بهاداری است که بیانگر مالکیت دارنده آن بر مقدار معینی از خدمات یا منافع آتی حاصل از یک دارایی فیزیکی بادوام است که در ازای پرداخت مبلغ معینی به وی منتقل شده است (مانند گواهی استفاده از منافع حاصل از عوارض بزرگراه ها).
این نوع صکوک از اوراق انتفاعی با درآمد متغیر است و خریداران اوراق با هدف کسب سود و انتفاع، این اوراق را خریداری می‌کنند.
مدل طراحی شده این اوراق در شرکت تامین سرمایه امید که با عنوان صکوک منفعت با حق بهره مندی از منافع آتی دارایی‌های بادوام می باشد، بدین صورت است که صاحبان دارایی های بادوام به منظور رفع مشکل نقدینگی خود می توانند برای بخشی از منافع حاصل از دارایی، اوارق منفعت منتشر کند.
در این حالت نهاد واسط با جمع آوری پول از مردم به وکالت از طرف آنان، منافع آتی حاصل از دارایی بادوام را به ارزش فعلی پیش خرید می کند.
سود این اوراق در سررسیدهای مشخص از طریق نهاد واسط در اختیار سرمایه گذاران قرار می گیرد. در زمان سررسید نیز، دارندگان اوراق از وجوه حاصل از منافع بهره مند می شوند. دارندگان اوراق می توانند اوراق خود را قبل از سررسید در بازار ثانوی به فروش رسانند.
ارزش صکوک منفعت بر اساس ارزش فعلی منافع آتی حاصل از دارایی های بادوام یا ارزش فعلی خدمات محاسبه می شود.
ارزش فعلی هر ورقه منفعت با لحاظ ارزش اسمی ، نرخ تنزیل و مدت زمان باقی مانده تا زمان استفاده از منافع به دست می آید.
به عنوان مثال یک شرکت پیمانکاری بزرگراهی را احداث کرده و اکنون به مدت 20 سال حق بهره برداری از این بزرگراه از جمله عوارض دریافتی را داشته است و از طرف دیگر برای ورود به دیگر پروژه های خود نیاز به منابع مالی جدید دارد.
این شرکت می تواند منافع حاصل از بزرگراه احداث شده را به عموم واگذار کند.
در این حالت نهاد واسط با جمع آوری وجوه از مردم، درآمد حاصل از عوارض بزرگراه‌ها را طی عمر اوراق منفعت پیش خرید می‌کند. شرکت پیمانکاری نیز وجوه حاصل از عوارض را پس از کسر هزینه‌های بزرگراه در اختیار نهاد واسط قرار می دهد. از آنجا که عوارض بزرگراه ها و هزینه ها به صورت مستمر و نه در دوره های زمانی خاص ایجاد می شود ، بنابر این نهاد واسط این وجوه را به نمایندگی از طرف دارندگان اوراق در حساب بانکی مشخص سپرده گذاری می کند.
نهاد واسط در سررسیدهای مشخص حداقل سود علی الحساب تضمین شده توسط ضامن اوراق را از حساب بانکی مذکور برداشت می کند و در اختیار دارندگان اوراق قرار می دهد.
در پایان عمر اوراق نیز نهاد واسط مانده وجوه موجود در حساب بانکی را که بیانگر اصل اوراق و سایر منافع احتمالی و سود سپرده است ، در اختیار دارندگان اوراق قرار می دهد.
همچنین از ویژگی هایی که منجر به تمایز این اوراق با اوراق اجاره و مرابحه می شود، این است که سود حاصل از این نوع اوراق متغیر است.
البته حداقل سود برای دارندگان اوراق توسط ضامن تضمین می شود. همچنین دارندگان این نوع از اوراق علاوه بر بهره مندی از منافع حاصل از دارایی بادوام از سود سپرده گذاری این منافع در بانک نیز بهره‌مند می شوند.
این امر منجر می شود که ریسک ناشی از کاهش سود حداقلی را برای بانی و ضامن به حداقل رساند.
آیا می دانید صکوک چیست؟
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.          
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.

منبع خبر: واحد مرکزی خبر
  ۲۷ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۷:۱۰:۱۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد