آشتی دوباره حقيقی ها با بازار سهام

آشتی دوباره حقيقی ها با بازار سهام
مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار آخرين وضعيت فعاليت‌هاي حمايتي حقوقي‌ها از بازار سرمايه را تشريح كرد و از ورود مجدد حقيقي‌ها به بازار سهام خبر داد.
مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس و اوراق بهادار آخرين وضعيت فعاليت‌هاي حمايتي حقوقي‌ها از بازار سرمايه را تشريح كرد و از ورود مجدد حقيقي‌ها به بازار سهام خبر داد.
محمودرضا خواجه‌نصيري در گفت‌وگو با دنياي اقتصاد با اشاره به تلاش‌هاي صورت گرفته براي حمايت از بازار تاكيد كرد: حمايت حقوقي‌ها در بازار سرمايه طي هفته ابتدايي تيرماه و به دنبال سقوط 4 درصدي شاخص كل آغاز شد كه در حال حاضر نيز ادامه دارد.
وي افزود: هرچند بحث حمايت حقوقي‌ها از بازار در مواقع ضروري مورد توجه است، اما همراهي حقوقي‌ها از بازار در هفته گذشته نيز با وجود شرايط مثبت و بازگشت خريداران حقيقي ادامه داشت.
خواجه‌نصيري در پاسخ به اينكه كدام حقوقي‌ها در اين مدت فعال بودند، گفت: ساتا، غدير، صندوق نفت، تامين اجتماعي و مجموعه اميد در اين مدت كاملا در بازار فعاليت قابل توجه و مشهودي داشتند، ضمن اينكه حضور بانك‌ها نيز قابل توجه بود. به ويژه آنكه صف فروش سنگين بانك صادرات توسط خود اين مجموعه جمع‌آوري شد و بانك ملت نيز پس از مدت‌ها توقف قيمتي با حمايت زيرمجموعه‌هاي خود توانست نوسان مثبتي را براي گروه بانكي ايجاد كند كه نشان از حضور موثر بانك‌ها در بازار دارد.
اين مقام مسوول تاكيد كرد: حمايت بانك‌ها از طريق اعطاي تسهيلات به اشخاص حقوقي نيز در دستور كار قرار دارد كه مي‌تواند روند حركت شركت‌هاي بزرگ را متعادل نگاه دارد.
حقيقي‌ها با بورس آشتي كردند
خواجه‌نصيري عملكرد حقوقي‌ها در هفته نخست تيرماه را مورد توجه قرار داد و گفت: نكته مهم اين است كه فعالان حقوقي بازار در شرايطي كه بازار منفي بود و صف‌هاي فروش سنگين بر بازار حاكم شده بود، تنها خريداران بازار بودند و با ورود سنگين به بازار توانستند روند حركتي بازار را تغيير دهند تا بازار پس از افت 4 درصدي، براي ورود دوباره سرمايه‌گذاران حقيقي آماده شود. وي ادامه داد: بررسي‌ها حاكي است كه در معاملات هفته گذشته خالص ارزش خريدها به نفع حقيقي‌ها مثبت شده است كه اين موضوع نشان مي‌دهد خريدهاي حقيقي‌ها افزايش يافته است.
اين مقام مسوول در پاسخ به اينكه آيا در اين شرايط حمايت حقوقي‌ها از بازار قطع شده است؟ گفت: خير، حقوقي‌ها در بازار هستند و طبق پيمان و توافقات صورت گرفته براي حفظ تعادل و آرامش به وظايف خود عمل خواهند كرد. هرچند حضور حقيقي‌ها براي حفظ نشاط و افزايش نوسانات بازار ضروري است و تنها حضور حقوقي‌ها نمي‌تواند براي تغيير جهت بازار كافي باشد.
اين در حالي است كه همواره سعي كرده‌ايم جريان بازار غيرواقعي نباشد. بنابراين حمايت بازار پس از تعادل نسبي، اين روزها همچنان ادامه دارد، اما به شكلي كه ديگر حقوقي‌ها تنها خريدار نيستند بلكه با حضور خود فضاي جذاب قيمتي براي ورود دوباره حقيقي‌ها را با حفظ قيمت‌هاي تابلو ايجاد مي‌كنند.
خواجه‌نصيري در برابر اين سوال كه آيا تزريق نقدينگي از سوي حقوقي‌ها صورت گرفته است؟ گفت: برآوردها نشان مي‌دهد حقوقي‌ها طي دو تا سه روزي كه براي چرخش بازار فعاليت چشمگيري داشتند، حدود 30 تا 40 ميليارد تومان نقدينگي به بازار تزريق كرده‌اند. هرچند در حال حاضر وقتي خريد حقوقي‌ها كم مي‌شود به اين معني نيست كه اصلا وجود ندارد، بلكه وقتي سهامي با افت قيمت يا فشار عرضه مواجه مي‌شود، فعاليت حقوقي‌ها به خصوص در نمادهاي بزرگ كه نياز به حمايت داشتند، قابل مشاهده بود تا اين نمادها به سرعت به تعادل برسند.
مدير نظارت بر بورس‌ها و بازارهاي سازمان بورس تصريح كرد: وقتي در بازار فشار عرضه نداريم و روند متعادلي در بيشتر نمادها دنبال مي‌شود، سهامداران حقوقي با بازارگرداني و حمايت در قيمت‌هاي متعادل سعي مي‌كنند فضاي كسب سود را براي اشخاص حقيقي ايجاد كنند.
مردم به حقوقي‌ها نگاه مي‌كنند
خواجه‌نصيري با تاكيد بر اينكه مثبت شدن خريد حقيقي‌ها نشانه بدي نيست، گفت: وقتي آمار معاملات حاكي از مثبت شدن تغيير مالكيت‌ها در بورس به نفع سهامداران حقيقي است، بايد بدانيم كه حقيقي‌ها ورود دوباره‌اي را به پشتوانه فعاليت حقوقي‌ها در بازار داشته‌اند كه نشان‌دهنده عملكرد قوي حقوقي‌ها براي حمايت از بازار است تا صف‌هاي تقاضا و سفارش‌هاي خريداران حقيقي با حمايت خريداران حقوقي افزايش يابد.
اين مقام مسوول تاكيد كرد: روند يك هفته گذشته و مثبت شدن معاملات نشان مي‌دهد كه حمايت حقوقي‌ها به موقع و كامل اجرا شده است تا فروشندگان حقيقي، خريداران اين روزهاي بازار شوند. اين در حالي است كه سهامداران حقيقي نبايد نگران ادامه نداشتن حضور حقوقي‌ها در بازار باشند، زيرا هماهنگي‌هاي صورت گرفته با توجه به سياست‌ها و استراتژي‌هاي بلندمدت براي حضور يكپارچه حقوقي‌ها با نظارت سازمان در حال انجام است.
وي در پاسخ به اينكه شايعاتي براي ورود بيمه‌ها و افزايش فعاليت آنها نيز در بازار مطرح است، گفت: با رييس كل بيمه مركزي نيز در حاشيه جلساتي كه هفته گذشته با حضور رييس سازمان بورس در وزارت اقتصاد برگزار شد، توافقاتي صورت گرفته است. به اين ترتيب كه درخصوص آيين‌نامه سرمايه‌گذاري شركت‌هاي بيمه و سقف سرمايه‌گذاري بيمه‌ها با توجه به محدوديت‌هاي مديريت ريسك آنها، تصميمات جديدي گرفته شود تا درخصوص حجم سرمايه‌گذاري اين شركت‌ها نيز ضوابط و مقررات جديد تدوين و نهايي شود.
خواجه‌نصيري در پاسخ به اينكه برخي بهبود بازار را به دليل بهبود بازارهاي جهاني مي‌دانند، گفت: اگر فعالان بازار منصف باشند خواهند ديد كه نوسانات بازارهاي جهاني و بازار ارز به اندازه‌اي نبود كه بتواند شرايط منفي ناشي از اخبار منفي و تحولات سياسي پيش‌روي بازار را تغيير دهد، بلكه اين تغيير جهت در معاملات به طور مشخص با حمايت‌هاي حقوقي‌ها شكل گرفت كه توانست به طور عملي از نگراني‌هاي بازار بكاهد.
اين مقام مسوول تاكيد كرد: بازار سرمايه در حال حاضر همچنان پتانسيل رشد را دارد، زيرا اكثر شركت‌ها پايين‌تر از قيمت‌هاي واقعي در حال معامله هستند. به اين ترتيب هرگاه كه نگراني‌ها و فضاي بازار سبك مي‌شود روند حركت بازار با توجه به پتانسيل موجود قيمتي در بازار قوت مي‌گيرد.
خواجه‌نصيري با اشاره به اينكه تغيير شرايط بازار زمان‌بر است، گفت: در بازاري كه هيچ خريداري در ابتداي ماه وجود نداشت، نبايد انتظار تحول يكباره و رسيدن به معاملات چشمگير را داشت. حتي ممكن است اگر حمايت‌ها قطع شود دوباره ضعف را در بازار ببينيم. بنابراين در حال حاضر نيز حمايت‌ها همچنان ادامه دارد، حتي اگر سهامداران حقيقي آن را به طور ملموس حس نكنند. نتيجه عملي چنين اقداماتي نيز از سوي حقوقي‌ها، اقبال دوباره به بازار از سوي خريداران حقيقي است.
اگر بياييد، بازده خوبي مي‌گيريد
وي خاطرنشان كرد: اگر سرمايه‌گذاران با اميدواري معاملات خود را از سر گيرند مي‌توان اميدوار بود در سايه آرامش حاكم شده با حمايت‌هاي مسوولان اقتصادي، سرمايه‌گذاران با توجه به تقاضايي كه در بازار ايجاد شده در ميان‌مدت و بلندمدت بازده مناسبي را شاهد باشند.
مشكل از خريدار است، نه فروشنده
اين مقام مسوول درخصوص عرضه پالايشگاه شيراز و قيمت‌هاي مختلف در اين عرضه گفت: اولويت سازمان اين است كه سرمايه‌گذاران بتوانند در عرضه‌هاي اوليه با يك قيمت خريد كنند، اما به دليل دولتي بودن ماهيت عرضه‌كننده و ملاحظاتي كه در آن وجود داشت وقتي خريداري قيمتي را پيشنهاد مي‌كند نمي‌توان آن تقاضا را رد كرد. ضمن اينكه همواره به سرمايه‌گذاران توصيه كرديم كه در هنگام وارد كردن تقاضاي خريد با تحليل و دقت خريداري كنند و تابع جو رواني بازار نباشند.
خواجه‌نصيري همچنين درخصوص پذيره‌نويسي روز گذشته بانك خاورميانه نيز گفت: كنترل‌ها و موافقت‌‌هاي اصولي كه سازمان بورس در مورد ديگر بانك‌هاي پذيره‌نويسي شده انجام داده بود، درخصوص بانك خاورميانه نيز با همان دقت انجام داده است. ضمن اينكه مشكلات به وجود آمده درخصوص بانك‌هاي قبلي ناشي از تغيير استراتژي بانك مركزي درخصوص بانك‌ها بوده و در زمان پذيره‌نويسي آنها از نظر سازمان بورس مغايرتي با مقررات و قوانين وجود نداشت.
خواجه‌نصيري همچنين درخصوص لزوم تغييرات در قوانين صندوق سرمايه‌گذاري نيز گفت: قوانين ثابت‌شده‌اي در دنيا وجود دارد و به دليل عدم رعايت همين مقررات در سال گذشته چند صندوق كه اقدام به تشكيل سبدهاي غيرمتنوع كرده‌ بودند به شدت زيان كرده‌اند.
بنابراين تنوع‌سازي پرتفوليو را نمي‌توان ناديده گرفت. ضمن اينكه سرمايه‌گذاري كه وارد صندوق مي‌شود تا يك حدي مي‌تواند ريسك را تحمل كند. به نظرم تغيير حد نصاب‌ها بايد با رعايت قوانين و استانداردها صورت گيرد.
حقيقي‌ها پاي بازار ايستاده‌اند
در همين حال، رييس اداره نظارت بر بازار سازمان بورس و اوراق بهادار نيز گفت: متاسفانه برخي بدون بررسي دقيق و تنها بر اساس حدس و گمان، چنين عنوان مي كنند كه روند صعودي تنها به دليل خريد دستوري برخي از اشخاص حقوقي است كه در اين خصوص توجه به چند نكته ضروري است. به گزارش سنا، مسلم پيماني ادامه داد: اول اينكه در هفته‌هايي كه شاهد كاهش شاخص كل بوديم، با هماهنگي‌هاي انجام شده و حمايت‌هاي موثر اشخاص حقوقي معتبر بازار و همچنين قول‌ها و كمك‌هاي مساعد مسوولان‌ عالي‌رتبه كشور در حمايت از بازار، روند نزولي شاخص كل بورس اوراق بهادار تهران متوقف و اين شاخص به مدار صعودي بازگشت.  وي اظهار کرد: به همين علت نقش شركت‌هاي حقوقي در حمايت قابل توجه از بازار به خصوص در روزهاي اوليه كاملا جدي و موثر بوده و همچنان اين شركت‌ها در حمايت از سهام خود در صورت نياز، حضور فعال داشته و خواهند داشت. رييس اداره نظارت بر بازار سازمان بورس اضافه كرد: دومين نكته‌اي كه در اين خصوص قابل توجه است، نقش فعالان حقيقي بازار در خريد سهام است كه بر‌خلاف شايعات، اين دسته از سهامداران نقش پررنگي در خريد سهام داشته‌اند.  پيماني تصريح كرد: بر اساس آمار شركت بورس كه هر روز از طريق سايت اينترنتي اين شركت براي عموم منتشر مي‌شود، اين ادعا كه خريداران سهام تنها چند شخص حقوقي خاص بوده و اشخاص حقيقي در حال خروج از اين بازارند، صحت ندارد. براي نمونه در تاريخ 12/04/1391، خالص معاملات حقيقي به حقوقي برابر منفي 102 ميليارد ريال است.  وي افزود: به زبان ساده، اين رقم با توجه به منفي بودن علامت آن، نشان‌دهنده اين امر است كه در تاريخ يادشده، به طور خالص و با در نظر گرفتن تمامي خريدها و فروش‌هاي اشخاص حقيقي و حقوقي، جابه‌جايي سهام مورد معامله بازار از اشخاص حقوقي به حقيقي رخ داده است. به عبارت ديگر، اين اشخاص حقيقي بوده‌اند كه خريد بيشتري داشته‌اند. اين موضوع مختص اين تاريخ نبوده و در روزهاي ديگر نيز مانند 10/04/1391 و 04/04/1391 نيز رخ داده است.  پيماني اظهار کرد: در ساير روزها نيز اشخاص حقيقي سهم بسزايي از خريدها را به خود اختصاص داده‌اند. به عنوان مثال، تنها در تاريخ 11/04/1391، ارزش سهام خريداري شده توسط اشخاص حقيقي بالغ بر 139 ميليارد ريال بود كه اين امر حاكي از اين است كه اشخاص حقوقي تنها خريداران سهام در بازار روزهاي اخير نبوده و با توجه به حمايت‌هاي انجام شده، بازار براي اشخاص حقيقي نيز جذاب و در برخي موارد براي اين دسته از سهامداران با استقبال بيشتري نسبت به اشخاص حقوقي مواجه بوده است. وي خاطرنشان كرد: به طور كلي و براي جمع‌بندي موضوع بايد گفت بازگشت اعتماد به بازار تا حد زيادي مرهون حمايت‌هاي قوي انجام شده و البته ادامه‌دار، اشخاص حقوقي معتبر بازار است؛ اما اين ادعا كه اشخاص حقيقي نقشي در اين روند نداشته و تنها در سمت فروش بوده و به طور تدريجي در حال خروج از بازارند، صحت نداشته و اشخاص حقيقي نيز حجم قابل توجهي از خريدها را به خود اختصاص داده‌اند. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۱۸ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۸:۳:۲۹ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد