سكه بر سر دوراهی

سكه بر سر دوراهی
ارزش مبادلات بازار آتي در همان محدوده بيش از 7 تريليون ريال دنبال شد
دادوستدهاي سكه در بازار آتي طي هفته گذشته به تاثير از دلار شاهد افت محسوسي در تمامي سررسيدها بود، البته پيش‌بيني‌ها براي دورنماي بازار با توجه به پارامترهاي موجود متفاوت است.
بازار جهاني طلا در هفته‌اي كه گذشت به تبع از فاكتورهاي موجود در همان محدوده قيمتي زير يك هزار و 600 دلار به ازاي هر اونس حركت كرد. انتشار داده‌هاي مربوط به توليد ناخالص داخلي چين و كند شدن رشد اقتصادي در اين كشور (نرخ رشد اقتصادي در چين اگر چه كاهشي بوده، اما مطابق پيش‌بيني‌ها است) در شرايطي كه پس از بحران مالي جهان دوره كنوني يكي از ضعيف‌ترين دوره‌هاي سرعت رشد اقتصادي در جهان است و اعمال فشار از سوي نخست وزير چين مبني بر تقويت محرك‌هاي جهش اقتصادي در نيمه دوم سال 2012 از مهم‌ترين دلايلي بود كه روي روند معاملات در بازارهاي مالي و به تبع آن روي بازار طلا تاثيرگذار بود. براساس گزارش منتشر شده در چين توليد صنعتي در حالي افزايش يافته كه رشد شاخص خرده فروشي در اين كشور تنزل پيدا كرده است. البته بازارهاي طلاي جهان تنها متاثر از موضوع چين حركت نكردند، بلكه پس از نشست روز چهارشنبه كميته فدرال رزرو و نبود سرنخ و عدم اميدواري مبني بر انجام دور سوم تزريق نقدينگي‌ها با عنوان QE3 و به تاثير از صعود دلار افت محسوسي را تجربه كرد و حتي به زير يك هزار و 570 دلار به ازاي هر اونس هم رسيد. به باور تحليلگران، همچون بسياري از بازارهاي كالايي ديگر كه روند مبادلات نزولي بود دادوستد طلا با ريسك همراه و به عنوان دارايي خطرناك تلقي شد. اخبار مربوط به بحران بدهي‌ها در اروپا و گزارش‌هايي پيرامون نرخ بهره از سوي كميته مركزي فدرال رزرو (FOMC) و موسسه سرمايه‌گذاري مشترك بريتانيايي و آمريكايي (BBH) شرايط كاهشي را براي بازار فلزات گرانبها همواره كرده؛ زيرا با تقويت دلار و از سويي شرايط ريسكي براي نگهداري طلا بهترين روش در شرايط كنوني فروش اين كالا است؛ اما نكته مهم و اساسي اين است كه بازار طلا اگر چه با روند نزولي مواجه است، اما سرمايه‌گذاران در اين بازار منتظر محرك‌هاي مالي بيشتر از سوي بانك‌هاي مركزي جهان هستند و معتقدند هر گونه تغيير در سياست‌هاي پولي مي‌تواند تغييرات وسيع و محسوسي را در مبادلات طلاي جهاني ايجاد كند.
تقاضاي طلا در هند نيز به تاثير از شاخص روپيه در برابر دلار متغير بوده اما موضوع اين است كه يكي از بزرگ‌ترين بازارهاي متقاضي طلا به صورت خرده فروشي در جهان (هند) همچنان با سطح پاييني از تقاضا روبه‌رو است كه همين موضوع روي كاهش قيمت‌ها تاثير گذاشته است.
دلار و سكه منتظر اخبار رواني
بازار سكه در هفته گذشته در شرايطي پي گرفته شد كه تغييرات دلار در بازار داخلي تنها عامل تاثيرگذار شناخته مي‌شود. اگر چه پيش‌بيني كارشناسان از دورنماي بازار با توجه به تدابير بانك مركزي در قبال بازار ارز و سكه مبني بر كاهش التهاب‌ها و از سويي دور دوم تحويل سكه‌هاي پيش فروش شده در مردادماه كاهشي بوده اما برخي دلايل خارج از روال طبيعي بازار همچون مسدود شدن حواله‌هاي ارزي يا موضوعات پيرامون اخبار ضد و نقيض غير‌اقتصادي روي تحركات مثبت دلار و به تبع آن افزايش قيمت سكه تاثيرگذار است. به نظر مي‌رسد با توجه به نزديك شدن به ماه رمضان و ركود طبيعي در بيشتر بازارهاي داخلي، تاكيد بر تحويل سكه‌هاي پيش فروش شده در ماه مرداد و از سويي گمانه‌زني‌ها مبني بر تزريق دلار به بازار از سوي بانك مركزي (اين موضوع از نظر كارشناسان بيشتر در حد گمانه‌زني است و دلايلي كه روي كاهش قيمت دلار تاثيرگذار بوده بيشتر مربوط به انتشار برخي اخبار غير‌اقتصادي و از سويي موضوع ادامه مذاكرات ايران و گروه 1+5 در استانبول است؛ زيرا تب بازار ارز و سكه اگر چه كم شده اما قيمت دلار همچنان بيش از يك هزار و 900 تومان است.) احتمال باقي ماندن روند كاهشي قيمت‌ها (متناسب با پارامترهاي موجود) وجود دارد. اين در حالي است كه انتشار گزارش‌هاي يكجانبه ايالات متحده و غرب پيرامون محدوديت‌هاي نفتي كشورمان همواره به عنوان يكي از اهرم‌هاي رواني، بازار را تحت تاثير قرار داده حتي برخي كارشناسان با اشاره به موضوع تحولات سوريه و افزايش فشار اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد بر پايان دادن به وضعيت موجود بر اين باورند كه ممكن است با توجه به اتفاقات غير‌منتظره در روزهاي آينده جو رواني بازار برعكس شود؛ به همين دليل پيگيري اخبار و گزارش‌هاي سياسي و بين‌المللي در روزهاي آينده براي تعيين مسير بازار ارز و سكه بسيار مهم و حياتي است.
سكه به تناسب زمان تحويل ارزان تر شد
بازار آتي سكه بورس كالاي ايران در هفته گذشته متناسب با بازار نقدي حركت كاهشي را تجربه كرد. اين در حالي بود كه تحركات مثبت طلا در بازارهاي جهاني و از سويي برخي اخبار و گزارش‌هاي غير‌اقتصادي به عنوان عامل تاثيرگذار توانست حركت سكه در بازار آتي را عوض كند. البته بيشتر كارشناسان بازار آتي، بالا باقي ماندن اختلاف قيمت سكه در سررسيدهاي دور نسبت به بازار نقدي و از سويي پايين آمدن قيمت‌ها در سررسيدهاي نزديك با بازار نقدي را از مهم‌ترين اتفاقات چند روز گذشته قلمداد مي‌كنند. به باور آنان سود آربيتراژي متناسب با اختلاف قيمت‌ها متغير بوده، اما نرخ سود سالانه در محدوده 30 تا 50 درصد در نوسان است كه بسته به دوري يا نزديكي اين سررسيدها نرخ سود نيز متغير بوده است. توصيه تحليلگران اين است كه در شرايط كنوني معامله‌گران حرفه‌اي با جابه‌جايي موقعيت‌هاي خريد و فروش در سررسيدها و از سويي نوسان‌گيري مي‌توانند سودهاي تضمين شده را ادامه دهند؛ اما سرمايه‌گذاران خرد و آماتور بهتر است از نوسانات بازار به دور باشند و متناسب با ميزان نقدينگي موجود سعي كنند تا حد امكان از انجام عمليات آربيتراژ جلوگيري كنند. با توجه به نزديك شدن زمان تحويل سكه‌هاي سررسيد تيرماه و از سويي انجام معاملات سكه‌هاي سررسيد آبان‌ماه از روز يكشنبه به نظر مي‌رسد حجم دادوستدها براي سررسيدهاي نزديك كم و براي سررسيدهاي دور بيشتر شود.
در مجموع طي هفته گذشته 86 هزار و 865 قرارداد به ارزش 7 تريليون و 54 ميليارد و 7 ميليون و 470 هزار ريال معامله شد كه نسبت به هفته ماقبل كاهش اندكي داشت. براي سررسيدهاي تيرماه يك هزار و 570 قرارداد به ارزش 113 ميليارد و 270 ميليون و 400 هزار ريال، سررسيدهاي مردادماه 791 قرارداد به ارزش 59 ميليارد و 760 ميليون و 540 هزار ريال، سررسيدهاي شهريورماه 66 هزار و 348 قرارداد به ارزش 5 تريليون و 357 ميليارد و 795 ميليون و 270 هزار ريال، سررسيدهاي مهرماه 18 هزار و 156 قرارداد به ارزش يك تريليون و 523 ميليارد و 181 ميليون و 260 هزار ريال معامله شد.
روند قيمت‌ها نيز در بازار به گونه‌اي بود كه بسته به سررسيدهاي نزديك و دور كاهش قيمت‌ها متفاوت بود و اين بار برعكس هفته‌هاي قبل كه قيمت سكه در سررسيدهاي نزديك به دليل متناسب شدن با بازار نقدي ريزش محسوسي را تجربه كرده بود نسبت به سررسيدهاي دور كاهش كمتري داشت اما هر چه از زمان تحويل فيزيكي سكه فاصله گرفته مي‌شود؛ قيمت سكه نيز متناسب با آن افزايش محسوسي را تجربه مي‌كند؛ به طوري كه قيمت سكه سررسيد تيرماه 30 هزار و 595 تومان (14/4 درصد)، سررسيد مردادماه 43 هزار و 32 تومان (51/5 درصد)، سررسيد شهريورماه 64 هزار و 481 تومان (67/7 درصد) و سررسيد مهرماه 68 هزار و 959 تومان (84/7 درصد) افت داشت. كارشناسان با توجه به تحليل‌هاي فاندامنتال و تكنيكال از ادامه كاهش قيمت‌ها خبر مي‌دهند، اما وجود اخبار و گزارش‌هاي غير‌اقتصادي را به عنوان يكي از اهرم‌هاي رواني و غير‌قابل انتظار توصيف مي‌كنند و بر اين باورند كه ممكن است شاهد تحركات مثبتي نيز بود. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۴ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۵:۵۹:۲۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد