پيش فروش سكه، مانع رشد قيمت‌‌ها

پيش فروش سكه، مانع رشد قيمت‌‌ها
مبادلات بازار آتي روز گذشته را با نوسان اندكي به تاثير از بازار دلار و سكه نقدي پشت سر گذاشت. البته افت نرخ طلاي جهاني به عنوان يكي از فاكتورها روي كاهش قيمت‌‌ها بي‌تاثير نبود.
مبادلات بازار آتي روز گذشته را با نوسان اندكي به تاثير از بازار دلار و سكه نقدي پشت سر گذاشت. البته افت نرخ طلاي جهاني به عنوان يكي از فاكتورها روي كاهش قيمت‌‌ها بي‌تاثير نبود.
جلال دهقاني يكي از كارگزاران بورس كالا با اشاره به كاهش قيمت سكه در بازار آتي و تحركات اندك در بازار ارز افزود: نكته مهمي كه در بازار وجود دارد اين است كه عرضه بيش از 2 ميليون سكه در ماه مرداد به عنوان يكي از پارامترها توانسته از افزايش قيمت سكه در بازار نقدي و آتي جلوگيري كند. به نظر اين كارشناس بورس موضوع دو نرخي شدن ارز و اولويت 10 قلم گروه كالايي تحركاتي را در بازار به وجود آورده و ممكن است در صورتي كه اين روند ادامه پيدا كند شاهد تغييرات محسوسي در سطح تقاضا و عرضه دلار در بازار و به تبع نوسان در بازار نقدي و آتي سكه باشيم. براساس پيش‌‌بيني‌‌هاي انجام شده تا زماني كه موضوع پيش‌فروش‌‌ها در بازار وجود داشته باشد روند قيمت‌‌ها كاهشي خواهد بود، البته اين موضوع با ركود طبيعي در ماه رمضان هم مصادف خواهد شد، اما در صورتي كه قيمت طلاي جهاني و اخبار سياسي منتشر شده پيرامون سوريه در روزهاي آينده با تغيير رو به رو شود مي‌توان شاهد عوض شدن مسير قيمت‌‌ها بود. دهقاني در ادامه صحبت‌‌هايش به پايين بودن قيمت سكه در بازار نقدي نسبت به سكه آب شده نيز اشاره كرد و افزود با توجه به دلار يك هزار و 906 توماني، اونس طلاي يك هزار و 585 دلاري و ساير هزينه و كارمزدها قيمت سكه بيش از 700 هزار تومان مي‌شود، در شرايطي كه در مبادلات ديروز قيمت سكه تيرماه به پايين تر از 700 هزار تومان هم رسيد. البته اين كارشناس علاوه بر بررسي وضعيت كنوني، انتقاداتي را نيز به بازار قراردادهاي آتي وارد مي‌كند، به عقيده دهقاني بازار قراردادهاي آتي بيشتر براي كالاهاي اساسي و ضروري است و مسوولان به جاي اينكه سكه را وارد معاملات اين بازار كنند بهتر است كالاهاي خام و مواد اوليه را كه بسيار ضروري تر از سكه هستند در سيستم معاملاتي آتي قرار دهند، زيرا اين بازار مي‌تواند به عنوان هشدار دهنده و سيگنال روند قيمت‌‌های آينده را تا حدودي مشخص كند. دهقاني با انتقاد از روند دادوستدها در شرايط كنوني از سفته بازي و درآمد سود در برخي از مبادلات در اين بازار اظهار گلايه كرد و با اشاره به مزيت‌‌هاي قراردادهاي آتي اظهار اميدواري كرد كه ديگر كالاهاي اساسي و خام وارد معاملات آتي شوند. براساس گفته اين تحليلگر، روند دادوستدها در بازار آتي به گونه‌اي است كه قيمت‌‌ها زماني كه كاهش پيدا مي‌كند به سختي مسير رو به پاييني را طي مي‌كند اين در حالي است كه وقتي افزايش پيدا مي‌كند به راحتي سير صعودي به خود مي‌گيرد. دهقاني بر اين باور است با توجه به زمان شروع معاملات قراردادهاي آتي كه قبل از بازگشايي بازار نقدي سكه است تاثيرگذاري اين بازار روي بازار نقدي (اسپات) بسيار محسوس و قابل‌توجه است. وي با گلايه از اينكه زماني كه بازار سكه و دلار رونق پيدا كرده متاسفانه صحبت از بخش توليد به فراموشي سپرده شده افزود: با توجه به نفس بازار قراردادهاي آتي كه به دنبال پوشش ريسك سرمايه‌گذار است ورود ديگر كالاها ضروري و مهم است زيرا هم فروشنده مطمئن مي‌شود كه كالاي خود را فروخته و هم خريدار از انجام معامله رضايت دارد. اين در حالي است كه روند معاملات قراردادهاي آتي سكه بيشتر به صورت سفته بازي در جريان است.
وي به موضوع جابه‌جايي نقدينگي از بازار سهام به بازار آتي نيز اشاره كرد و افزود: هر زمان كه بورس سهام وضعيت مناسبي نداشته نقدينگي‌‌ها از اين بازار به سمت بازار قراردادهاي آتي روانه شده اين در حالي است كه ديگر فرصت‌‌هاي جايگزين سرمايه‌گذاري همچون اوراق‌‌ سپرده و مشاركت و بانك‌‌ها و صندوق‌‌هاي سرمايه‌گذاري به فراموشي سپرده شده‌اند و اين مي‌تواند تا حدودي نگران‌كننده باشد. 

شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.       
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۷ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۵:۲۰:۸ قبل از ظهر
نظرات (1)

مریم  ۲۸ تیر ۱۳۹۱ ساعت ۳:۲۰:۶ قبل از ظهر

دیگه کار از پیش بینی و پیشگویی در ایران گذشته. نه تنها ایران بلکه وضعیت اقتصاد دنیا بهم ریخته. اگر گفتند همین فردا صبح در عرض یک شب سکه 2000 تومان اصلا تعجب نکنید وقتی یورو پول اتحادیه اروپا در عرض یک سال اینقدر تضعیف شده از ریال ایران چه توقعی دارید.

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد