آشنایی با جواهر آلات

آشنایی با جواهر آلات
طلا بعلت آنكه فلزی بسیار نرم و چكش خـور می باشد بـاید بـا فــلزات دیگـری آمیـختـــه گـردد تــا استحكام لازم را بیابد. بغیر از طلای 24 عیار مـابقی آلیاژ طلا نامیده می گـردند.
 طلا 
طلا بعلت آنكه فلزی بسیار نرم و چكش خـور می باشد بـاید بـا فــلزات دیگـری آمیـختـــه گـردد تــا استحكام لازم را بیابد. بغیر از طلای 24 عیار مـابقی آلیاژ طلا نامیده می گـردند. مس، نقره، نیكل و پالادیوم بــرای استحكام بیشتر و فلز روی به ایـن خـاطر بـه طـلا افــزوده میگردد تا اكسیژن هوا را جذب كــرده و از اكـسیـد شــدن مـس و نـقـره جـلوگیــری كنـــد. عـیار طلا یا همان قـیـراطدرجـه خـلوص طـــلا را مشـخـص می كند.
طلای سفید طبیعی خاكستری روشن می بـاشد بـه هـمـین خاطر برای سفید تر جلوه دادن آن از روكش رودیوم برای پوشش استفاده می كنند. و از آنـجـایـی كه رودیــوم پــس مدتی ساییده می شود باید مجددا طلای سفید را روكش كرد. ایـن مدت 12 الی 18 ماه است.
نقره 
همانند طلا بسیار نرم بوده و بسرعت آسیب میبیند از این رو آن را معمولا با فلز مس تركیب می كنند تا استحكام لازم را پیدا كند. درجـه خلوص نقره را به واحدهایی از 1000 قسمت می سنجند. نقره پس از مـدتی بـخـاطـر اكسـیـدهای گوگرد موجود در هوا و یا عرق بدن دچار تیرگی می شود كـه بـاید آن را مجددا پرداخت نـــمـود. نقره استرلینگ بخاطر كیفیت ممتاز و زیبـایـش مـعـروف می باشد. درجه خلوص نقره در آن 92.5% است.
پلاتین 
فلزی سنگین و بسیار مقاوم می بـاشد. ایـن فـلز مـعمولا با پـالادیـوم، رودیـوم، ایـریـدیوم، مس، روتیوم و تیتانیوم آمیخته می گردد.
 مقایسه پلاتین و طلای سفید
1) پلاتین سنگین تر از طلای سفید میباشد.
2) پلاتین بطور طبیعی سفید بوده و درخشندگی و لومینانس بیشتری از طـلای سفید دارد.
3) از طلا كمیاب تر بوده از این رو گرانبها تر از طلا میباشد
4) پلاتین مقاومت بیشتری نسبت به كدر شدگی دارا میباشد.
 تیتانیوم
رنگ آن سفید خاكستری می باشد. سخت ترین فلز بوده و استحكام آن 3 برابر فولاد است. اما در عین حال بسیار سبك است.به هیچ عنوان ایجاد حساسیت در پوست نمیكند. ضد خش نیز میباشد. با حرارت دادن آن و ایجاد اكسید در تیتانیوم میتوان آن را به رنگهای دلخواه در آورد.اما این رنگ كم عمق بوده و با خراشیدن از بین میرود. بنابراین باید از تیتانیوم رنگی بسیار مراقبت كرد.
مقایسه تیتانیوم و طلای سفید
1) تیتانیوم ایجاد حساسیت نكرده اما برخی از آلیاژهای طلا حساسیت زا می باشند.
2) اندازه قطر طلای سفید را میتوان تغییر داد اما از آنجایی كه تیتانیوم را نمیتوان لحیم كاری كرد ایجاد تغییر در اندازه آن نیز میسر نمیباشد.
3) تیتانیوم را میتوان به رنگهای گوناگون در آورد اما طلای سفید را نه.
4) تیتانیوم ارزان قیمت تر از طلای سفید میباشد.
مروارید
مـروارید را بــا قــرار دادن دانـه بـسیـار ریــزی درون صـدفها كشت مـی دهـنـد. هر اندازه مروارید درشت تر و گردی آن خوش فرم تر باشد، گـران قیـمـت تـر میباشد.
الـمـاس 
گرانقـیمت ترین جواهر می باشد. عیـار آن بـر اســاس وزن است. هر چه الماس بزرگتر باشد گرانقیمت تر است. كیفیت الماس به 3 ویژگی دیگر بستگی دارد:
1) نوع تراش : نـوع تــراش الماس را مشخص میكند بعبارتی دیگر درخشندگی آن را؛ مثلا برلیان نوعی از تراش الماس میباشد.
2) وضوح : عیوب الماس مانند لـكه ها و یـا شكـافـهـای ریــز را مـشــخص میكند. هر چه الماس وضوح بیشتری داشته باشد ارزشمند تر است.
3)رنگ : رنگ الماس از سفید شروع شده و تا سـایـه هایی از زرد و قهوه ای موجود میباشد.
انواع ساختگی الماس نیز وجود دارند كه مـعـروفتریـن آن CUBIC ZIRCONIA می بــاشد. اینگونه میتوانید آن را از الماس اصل تشخیص دهید:
1) زیركونیا %75 سنگین وزن تر از الماس میباشد.
2) آن را جلوی دهانتان گرفته و بر آن بدمید (مانند دمیدن روی شیشه پنجره) اگر بـخــار مه مانند، فورا" ناپدید گردد الماس اصل بوده اما هرگاه اندكی طول بكشد تا از بـیـن برود الماس بدلی میباشد.
نكاتی برای مراقبت از جواهر آلات
1) هنگام حمام گرفتن و یا شتستشوی دست هـا، جـواهر آلات خـود را در بیاورید چون صابون سبب ایجاد لایه نازك روی جواهر آلات میگردد.
2) با جواهر آلات آشپزی نكـنیـد زیـرا گـرمای شـدید و روغــن موجب صدمه زدن به نگین جواهرآلات میگردد.
3) همواره پس از آرایش و یا عطر زدن جواهر آلات خود را به تن كنید.
4) فلزات قیمتی را تنها با یك پارچه ویژه پرداخت و یا پارچه نمدی پاك كنـیـد زیـرا حوله و یـا پارچه به خاطر آن كـه گـرد و غبـار را در خــود دارنـد باعث خراش برداشتن جواهر آلات میگردند.
5) جواهر آلات را از ضربه، مواد شیمیایی، نور خورشید و گرمای شدید محافظت كنید.
6) در استخر و یا شستشوی ظروف و یا لباسها جواهر آلات خود را در بیاوریـد زیـرا كـلـر سبب تغییر رنگ و یا شل شدن نگین ها میگردد.
7) جواهر آلات را بمنظور جلوگیری از خراشیده شدن بطور مجزا نگهداری كنید.
8) نگهداری نقره در یك كیسه در بسته كدر شدن آن را بتعویق می انــدازد. اما هیچگاه مروارید را درون كیسه پلاستیكی قرار ندهید.
9) بهترین روش تمیز كردن جواهر آلات استفاده از آب و صابون اندك بهمراه یـك مـسـواك نرم میباشد.
منبع خبر: cloob.com
  ۶ مرداد ۱۳۸۸ ساعت ۶:۱۲:۴۶ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد