بورس ديروز و امروز از زبان يك «حسابدار»

بورس ديروز و امروز از زبان يك «حسابدار»
بسياري از كساني كه در بخش‌هاي مختلف مديريتي و به خصوص مديريت مالي فعاليت مي‌كنند، به يك عنوان بيشتر از بقيه عناوين خود مي‌بالند.
بسياري از كساني كه در بخش‌هاي مختلف مديريتي و به خصوص مديريت مالي فعاليت مي‌كنند، به يك عنوان بيشتر از بقيه عناوين خود مي‌بالند.
عنوان «حسابدار» كه صدالبته عنواني است ارزشمند در تمام دنيا و قبل از هر چيز بيانگر سلامت حرفه‌‌اي است.نام دكتر «عبدالرضا تالانه» براي اهالي بازار سرمايه و حرفه حسابداري نامي است آشنا. او متولد آبادان است و تحصيلات مقدماتي خود را در اين شهر گذرانده است. در سال 58 در رشته رياضي و كامپيوتر در دانشگاه پلي‌تكنيك پذيرفته شد اما با شروع انقلاب فرهنگي و تعطيلي دانشگاه‌ها با وقفه در تحصيلات روبه‌رو شد. او در سال 63 با تغيير رشته تحصيلي به حسابداري، تحصيلات خود را در دانشگاه شهيد بهشتي دنبال كرد.تالانه در سال 66 و قبل از اينكه موفق به دريافت ليسانس حسابداري شود در دانشگاه آزاد تهران پذيرفته شد و تحصيل در مقطع كارشناسي ارشد حسابداري را آغاز كرد. او در سال 70 پايان‌نامه خود را با عنوان «سياست‌هاي تقسيم سود» ارائه كرد.او در سال 79 با رتبه يك در دوره دكتري حسابداري دانشگاه علامه طباطبايي پذيرفته شد و در اين دوره به عنوان پژوهشگر برتر وزارت علوم معرفي شد.
تالانه در سال 85 پايان‌نامه دكتري خود را با عنوان «اختيار واقعي و ارزشيابي حق مالكانه» ارائه كرد كه اين پايان‌نامه با درجه عالي و نمره 5/19 پذيرفته شد و به عنوان پايان‌نامه برتر، جايزه دكتر اسلامي بيدگلي را نيز دريافت كرد.تالانه در خلال فعاليت حرفه‌اي خود دو دوره عضو شوراي عالي انجمن حسابداران خبره ايران، عضو هيات تحرير ماهنامه حسابدار و فصل‌نامه بررسي‌هاي حسابداري و حسابرسي دانشكده مديريت دانشگاه تهران بوده است.عضويت در شوراي نظريه‌پردازي وزارت علوم و هيات تجديدنظر در سرفصل دروس رشته حسابداري دانشگاه‌هاي آزاد كل كشور و تدريس دروس مختلف حسابداري و مديريت مالي در دانشگاه‌هاي مختلف كشور از ديگر فعاليت‌هاي حرفه‌اي اوست.تالانه در عرصه كاري نيز تجارب ارزنده‌اي به همراه دارد.او از سال 65 تا 69 به عنوان مشاور مالي بنياد مستضعفان و جانبازان، از سال 68 تا 83 مسوول امور مالي شركت نشاسته گلوكز شيراز، از سال 73 تا 75 سرپرست حسابرسي صدا و سيما، از سال 76 تا 78 كارشناس ارشد اصلاح و تلفيق حساب‌ها در بنياد مسكن، از سال 78 تا 80 مدير امور مجامع شركت ايجاد محيط، از سال 82 تا 84 عضو هيات مديره شركت سرمايه‌گذاري و خدمات مالي پاسارگاد نيك بوده است.تالانه درباره نحوه ورود خود به بازار سرمايه مي‌گويد: از سال 1374 به بورس علاقه‌مند شدم و در همان سال‌ها بود که اطلاع يافتم سازمان کارگزاران آگهی اعطای مجوز کارگزاری را فراخوان کرده است و چون آن روزها بورس از رونق خوبی برخوردار بود با چهار نفر از دوستانم آقایان پوریا نسب، دکتر مراد‌زاده، علی مصدر و سامان مهرانی تقاضای خود را تسلیم کردیم. پس از آن در سال 75 برای گذراندن دوره کارآموزی کارگزاری با شرکت کارگزاری ایران سهم به مدیریت سرکارخانم سیمیندخت میردامادی آشنا شدم.
اگرچه تالانه نتوانست مجوز کارگزاری را دريافت كند اما آشنايي با مجموعه ایران سهم را موجب كسب بسياري از تجربيات خود از جمله، اخلاق حرفه‌اي مي‌داند. او ادامه مي‌دهد بعد از پايان کارآموزی و بی نتیجه ماندن فرآیند اخذ مجوز کارگزاری، از بازار دور شدم و به بنیاد مسکن رفتم.درسال 82 با جمعی از دوستان از جمله آقایان دکتر رحمانی، دکتر مهمانی و دکتر زارعی شرکت خدماتی پاسارگاد نیک را تاسیس کردیم و یکی دو سالی در این شرکت به امور بازار سرمایه و انجام خدمات پورتفوگردانی در قالب قراردادهای مدنی مشغول بودیم. فشار درسی دوره دکتری حسابداری در دانشگاه علامه باز هم مسببی برای دور شدن از بازار بود. تالانه بعد از اخذ دکتری در دی‌ماه 85 به عنوان معاون پشتیبانی بورس تهران (به مدیرعاملی دکتر علی رحمانی) برگزيده شد. او در اين باره مي‌گويد: حجم کار بسیار زیاد و غیر‌قابل تصور بود زيرا تا قبل از قانون بازار سرمایه سازمان کارگزاران فعال بود و بعد از تصویب قانون در سال 84، شرکت جدید بورس تهران باید تاسیس و کارهای زیادی باید از مجموعه قبلی تحویل گرفته می‌شد. مشکلات خیلی زیاد بود ولی مجموعه مدیران و کارشناسان بورس تهران توانستند در اولین دوره فعالیت اوضاع را به خوبی سامان دهند، آيین‌نامه‌ها و مقررات زیادی تحریر و جاری شد. تمام سیستم‌ها بازنگری و اصلاح شد و اینها همه مرهون تلاش کارکنان و هدايت مدیرانی چون رحمانی و اعضای هیات‌مدیره بورس تهران و هماهنگی کمک‌های مسوولان در سازمان بود.تالانه سپس به برخي اقدامات اشاره مي‌كند و مي‌گويد: برخي کارهای مهمی که در اولین دوره دو ساله بورس تهران(87-85) انجام شد ساماندهی امور 22 تالار منطقه ای و افتتاح چند تالار جدید بود. نشست‌هاي مکرر با مسوولان آی تی بورس و مخابرات برای بهبود کارها، افزودن نودهای معاملاتی در تهران و برداشتن بسیاری از محدودیت‌ها باعث بهبود بهتر کارها و رضایت بیشتر مردم و کارگزاران بود. اقدامات اولیه برای طراحی مقررات پذیرش سند چشم انداز و گرفتن گواهینامه‌های استاندارد از اقدامات بسیار خوبی بود که در همان دوره انجام شد. او نيز مانند بسياري از كساني كه زحمت بازار را كشيده‌اند درددل‌هايي دارد كه آنها را بازگو مي‌كند: بازارسرمایه دو اشکال اساسی دارد؛ مشکل اول نداشتن شبکه معاملاتی مطمئن مخابراتی است و مشکل دوم رکود و رونق بازار و تشکیل صف‌های فروش و خرید است.از نظر من بورس تهران و بهتر بگویم بازارسرمایه به طور کلی از نداشتن یک شبکه مطمئن مخابراتی که زیرساخت‌های لازم را داشته باشد رنج می‌برد. هنوز هم با مشکل قطع سیستم روبه رو هستیم و از نظر من بورس و تشکیلات بازارسرمایه در درجه اول باید روی زیر ساخت‌های مخابراتی و IT کارکنند. 
اگر این مساله حل شود بخش مهمی از مشکلات حل خواهد شد.اما مشکل دوم بازارسرمایه این است که بخش پیشخوان یا ریز روزانه بازار کوچک و پستوی بازار سرمایه بسیار بزرگ شده است. تالانه توضيح مي‌دهد: این مشکل به دوران تصدی دکتر عبده باز می‌گردد. دکتر عبده 3 تصمیم گرفت که یکی از آنها خوب بود یکی تاثیر منفی گذاشت و یکی هم اثرش قابل تبیین نبود.
در سال‌های 82 به بعد که دکتر عبده سکان دبیرکلی سازمان کارگزاران را بر عهده گرفت برای گسترش بازار و مشارکت دادن همه اقشار مردم دست به گسترش جغرافیایی زد. این تصمیم به نظر من خوب بود ولی می‌توانست به بهتر شدن بازار کمک كند. تصمیم دیگر دکتر عبده این بود که حجم معاملات شناور روزانه بیشتر شود و بحث سهام شناور آزاد را مطرح كرد. این تصمیم می‌توانست نتایج مثبت داشته باشد اما در عمل نتایج آن در همان ابتدا درست درنیامد. در مورد این تصمیم نمی‌توانم به صراحت بگویم که درست نبود. بحث سهام شناور آزاد درست است؛ اما در عمل خوب جواب نداد شاید به دلایل دیگری، که در ادامه خواهم گفت. تالانه معتقد است: ورود پول دارها و دانه درشت‌ها به بازار نادرست‌ترین تصمیم ممکن در زمان تصدي عبده بود که نتایج مثبت نداشت اما نتایج منفی آن زياد بود زيرا این پول‌های زیاد هم نتوانستند مشکل صف‌های خرید و فروش را حل كنند.
دادن مجوز کارگزاری به شرکت‌ها و نهادهاو بانک‌های مختلف نیز نتوانست مشکل را حل کند. در کنار این قضیه مسوولان بازار نیز همیشه به مردم توصیه می‌کردند که با افق بلندمدت سرمایه‌گذاری کنند و متاسفانه مسوولان امروز نیز چنین توصیه‌هایی دارند از نظر من برعکس آن درست تر است.او تاكيد مي‌كند: چیزی که بازارها لازم دارد دانه ریزها هستند همان پول‌های خرد و اندک مردم راحت تر بگویم بازار مثل یک کتابخانه است که به جای زیاد کردن کتابخوان‌ها، کتاب‌هایش را زیاد کردیم و کتابخوان‌هایش را زیاد نکردیم.
تالانه حرف‌هاي زيادي براي گفتن دارد: امروز تعداد سهم لیست شده در بورس تهران زیاد است؛ اما درصد کمی از آن معامله می‌شود. سرمایه‌های درشت تر وقتی به بازار وارد می‌شوند تاخیر زمانی در معاملات ایجاد می‌کنند زیرا توان در انتظار ماندن آنها زیاد‌تر است هرچه بیشتر بانک‌ها و شرکت‌های سرمایه‌گذاری را وارد کردیم، پستوی بورس بزرگتر شد نه پیشخوان آن. منظورم از پیشخوان و پستو همان حجم معاملات روزانه انجام شده در مقابل حجم معامله نشده است. هرچه افق سرمایه‌گذاری بلندمدت تر می‌شود مساله‌ بورس‌ها حادتر می‌شود بورس ما نیاز به سرمایه‌گذارانی دارد که کوتاه مدت خرید و فروش کنند و روی اینها باید کار کرد.تنها تصمیمی که در دوره جدید در این جهت مصوب شد، راه‌اندازی صندوق‌های مشاع بود.
تالانه در حوزه تاليف، كتب متعددي دارد كه از آن جمله مي‌توان به 5 جلد زبان تخصصي حسابداري، اصول حسابداري 3 و راهنما، حسابداري ميانه 2 و مديريت مالي (در دست تاليف) اشاره كرد. او همچنين ترجمه و تاليف بيش از 40 مقاله در زمينه‌هاي حسابداري، اقتصاد و مديريت مالي را كه در نشريات تخصصي به چاپ رسيده است را در كارنامه خود دارد.جديدترين مقاله وي با عنوان «صورت‌هاي مالي براساس استانداردهاي بين‌المللي گزارشگري مالي» سه روز پيش در همايش مشترك انجمن حسابداران خبره ايران، سازمان بورس و سازمان حسابرسي ارائه شد. تالانه در حال حاضر در شركت كارگزاري ايران سهم مشغول به كار است.
موفقیت او را آرزومندیم. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلا و سکه به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲۹ شهریور ۱۳۹۱ ساعت ۷:۳۳:۳ قبل از ظهر
نظرات (1)

سعیده  ۲ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۵۰:۵۷ قبل از ظهر

ساده و شیک مات وسط بنام مات آلمانی هست دوستان عزیز ...

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد