پايان شهريور طلايی بورس

پايان شهريور طلايی بورس
بازار سهام در ادامه روند مثبت خود موفق شد هفته جاري را نيز با رشد 4/2 درصدي شاخص پشت سر بگذارد تا شهريور‌ماه را با کسب بازدهي اعجاب‌انگيز 2/9درصدي به عنوان بهترين ماه سال 91 به پايان ببرد.
بازار سهام در ادامه روند مثبت خود موفق شد هفته جاري را نيز با رشد 4/2 درصدي شاخص پشت سر بگذارد تا شهريور‌ماه را با کسب بازدهي اعجاب‌انگيز 2/9درصدي به عنوان بهترين ماه سال 91 به پايان ببرد. به اين ترتيب افزايش شاخص در فصل تابستان به 3/1 درصد و از ابتداي سال به 3/2درصد رسيد که البته اين کارنامه در زمره ضعيف‌ترين عملکردهاي بازار سرمايه در دوره مشابه در يک دهه گذشته (به استثناي سال 84) به شمار مي‌رود.
در اين هفته، خبر ملاقات دبير شوراي عالي امنيت ملي با سرپرست سياست خارجي اتحاديه اروپا نيز حائز اهميت بود. برخي اين ملاقات را زمينه‌ساز کاهش تنش سياسي ميان ايران و غرب مي‌دانند که تاثير اين برداشت در بازار ارز هم مشاهده شد. انتظار مي‌رود با توجه به رشد پرشتاب قيمت‌هاي سهام در يک ماه گذشته، بورس شروع آرام‌تري در فصل زرد داشته باشد.
خبرهاي منتشر شده پيرامون سه صنعت خودرو، سيمان و ساختمان در اين هفته مورد رصد دقيق سرمايه‌گذاران قرار گرفت. در حوزه خودرو، افت 30 درصدي توليد ايران خودرو در پنج ماه اول امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته تامل‌برانگيز است. شگفتي در جايي به اوج مي‌رسد که به آمار افت توليد سايپا در همين مدت نيز توجه کنيم. جالب اين است که حتي در مورد محصولات داخلي نظير پرايد هم نصف شدن تيراژ توليد به چشم مي‌خورد. مشکلات خودروسازان در سال جاري به علت جهش بي‌رويه هزينه مواد اوليه و کمبود سرمايه در گردش رو به فزوني گذاشته است. در حالي که به نظر مي‌رسد هيچ راه‌حل فوري براي حل اين چالش در کوتاه‌مدت وجود نداشته باشد، خبر فروش بلوک سهام بانک پارسيان تحولي مثبت براي گروه ايران‌خودرو بود. برخي گمانه‌زني‌هاي غير‌رسمي از ارزش حداقل 1500ميليارد توماني اين بلوک مديريتي و امکان کسب سود بيش از 1000 ميليارد توماني براي ايران خودرو (بيش از 113 تومان به ازاي هر سهم گروه) از محل فروش اين دارايي حکايت دارد که مي‌تواند مرهمي جدي بر مشکلات نقدينگي مجموعه «خودرو» باشد. در صنعت سيمان خبر افزايش نرخ قريب‌الوقوع سيمان جالب توجه بود که احتمالا به ميزاني بيش از 25 درصد عملياتي خواهد شد. اين اقدام مي‌تواند ميانگين سود شرکت‌هاي سيماني را در نيمه دوم سال حداقل 50 درصد نسبت به نيمه نخست افزايش دهد. در گروه ساختماني نيز آگهي واگذاري بلوکهاي حدود 5 درصدي «آ‌س‌پ» و باغميشه توسط مالک عمده (بين‌الملل توسعه ساختمان) در قيمت‌هايي 20 تا 40 درصد بالاتر از نرخ تابلو محرک اوليه براي حرکت اين گروه بود؛ هر چند اين معاملات به دليل عدم وجود خريدار انجام نشد. در اين ميان، گزارش مناسب شرکت مسکن شمال شرق براي سال مالي منتهي به 31 شهريورماه 92 که با افزايش 12 درصدي پيش‌بيني سود نسبت به سال جاري همراه بود نيز از عوامل اقبال بازار به اين صنعت راکد بورس در تابستان بود. با عنايت به گزارش‌هاي اخير، نزديک بودن مجامع سالانه و نسبت P/E سهام اين گروه (که عمدتا در محدوده چهار واحد قرار دارند) احتمال حفظ توجه بازار در فصل پاييز به سهام ساختماني وجود دارد.
نام نفت و گاز پارسيان در عرصه صنعت کشور قدمتي کمتر از دو سال دارد، اما به لطف انتقال مالکيت شرکت‌هاي بزرگ پتروشيمي و پالايشي (نظير پالايش نفت تبريز، پتروشيمي پرديس، زاگرس، شيراز و ...) از سوي سهامدار عمده (سرمايه‌گذاري غدير)، «پارسان» بزرگ‌ترين هلدينگ شيميايي بورس تهران تبديل شده است. در اين هفته نيز اين شرکت با خريد بلوک 18درصدي پالايش نفت شيراز به ارزش 95 ميليارد تومان جاي پاي جديدي براي خود در صنعت پالايشي کشور ايجاد کرد. از سوي ديگر، در اين حوزه نام جديد ديگري با ايده‌اي مشابه «پارسان» شنيده مي‌شود. اين شرکت، گروه پتروشيمي سرمايه‌گذاري ايرانيان است که با نماد «پترول» در بازار شناخته شده است. مالکيت اين شرکت به بازرگاني پتروشيمي تعلق دارد. نکته جالب توجه، پذيرش سهام اين شرکت ده ميليارد توماني در بازار پايه فرابورس در سال گذشته به قيمت حدود 150 تومان و رشد 100 درصدي آن در مدت زمان کوتاهي بود. پس از آن، با انتقال پرتفوليوي سنگين سهام پتروشيمي (عمدتا کرمانشاه و زاگرس) از سوي سهامدار عمده به «پترول»، افزايش سرمايه 9900 درصدي از محل آورده و مطالبات سهامداران به اجرا درآمد تا اين شرکت به يک غول 1000 ميليارد توماني (66/1 برابر سرمايه «پارسان») تبديل شود. البته در هفته گذشته در جريان بازگشايي نماد، معاملات حق تقدم سهام اين شرکت با نرخ‌هاي 25 تا 30 تومان (که به معناي رشد 8 تا 10 برابري ارزش دارايي سهامداران نسبت به قبل از افزايش سرمايه بوده است) با توجيه مغايرت در اطلاعات اعلام شده توسط نهاد ناظر ابطال شد. نکته جالب ديگر، اشاره به خريد بلوک 17 درصدي پتروشيمي پرديس توسط اين شرکت در سال مالي آينده (منتهي به 31 شهريور 92) است که احتمالا همانند بلوک‌هاي قبلي از سوي شرکت مادر (بازرگاني پتروشيمي) به «پترول» واگذار مي‌شود و بخش عمده سرمايه شرکت را به خود اختصاص خواهد داد. به اين ترتيب به نظر مي‌رسد پس از عبور از مقطع کنوني و رفع مشکلات بازگشايي نماد، از نام اين هلدينگ بزرگ صنعت پتروشيمي در بازار سرمايه در آينده بيشتر خواهيم شنيد.
نوش‌داروي مجلسيان براي تب ارزي
فضاي ارزي روزهاي اخير توام با ورود جدي و کم‌سابقه مجلس به حوزه مزبور و برگزاري جلسات متعدد و فشرده براي حل مشکل رشد بي رويه قيمت‌ها در اين بازار بوده است. نکته بسيار مهم در تلاش‌هاي اخير مجلسيان، مواجهه با مساله از موضع واقع بيني و پذيرش واقعيت نرخ‌هاي بازار آزاد به جاي انکار آن است که دستاورد ارزشمندي به شمار مي‌رود. در اين راستا، پس از يک دوره وقفه حضور بانک مرکزي در بازار ارز، قرار است تخصيص دوباره ارز به متقاضيان واردات با حجم قابل توجهي آغاز شود. اين تزريق مستمر ارز که با قيمتي معادل دو درصد کمتر از نرخ بازار آزاد صورت مي‌گيرد به طور رواني مي‌تواند تاثير مهمي در سوق دادن بازار آزاد به سمت ثبات و حتي تعديل قيمت‌ها داشته باشد. بنابراين، در صورت اثبات توان بانک مرکزي در عملياتي کردن توافق مزبور اين اميدواري وجود دارد که تثبيت قيمت ارز آزاد در ماه‌هاي آينده از سال 91، به عنوان يک ضرورت اجتناب‌ناپذير به منظور مهار چالش‌هاي کلان اقتصادي ايران، رنگ و بوي واقعيت به خود بگيرد. 
شما می توانید آخرین اخبار طلا، سکه و ارز را از اینجا ببینید.    
برای آگاهی دقیق از قیمت لحظه ای طلا و سکه به صفحه  نمودار لحظه ای طلا مراجعه نمایید.  
برای اطلاع از آخرین اخبار بازار طلا و سکه در ایمیل خود، در خبرنامه سایت زر عضو شوید.
منبع خبر: دنیای اقتصاد
  ۲ مهر ۱۳۹۱ ساعت ۷:۱۰:۴۲ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد