آخرین مجمع بانک مرکزی در دولت یازدهم

آخرین مجمع بانک مرکزی در دولت یازدهم
آخرین مجمع بانک مرکزی در دولت یازدهم، با حضور حسن روحانی، رئیس جمهور در ساختمان بانک مرکزی آغاز شد.

آخرین مجمع بانک مرکزی در دولت یازدهم، با حضور حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

سال گذشته البته هفده روز از سالگرد حضور حسن روحانی در مجمع سال گذشته بانک مرکزی می گذرد و به نظر می رسد که این میزان تاخیر کافی باشد تا این مجمع برگزار شود. سال گذشته ۲۴ بهمن ماه، حسن روحانی، همراه با رئیس دفتر و وزیر امور اقتصادی و دارایی به ساختمان میرداماد رفتند تا گزارشی از عملکرد یکساله بانک مرکزی دریافت کنند و کارنامه این عضو کابینه را با هم مرور نمایند.

در خواستهای روحانی از مجمع سال گذشته بانک مرکزی

- کاهش نرخ سود بانکی: بانکها باید سود بانکی را در حد معقول، کنترل کنند و پایین آورند، چراکه نرخ تورم تا حد زیادی پایین آمده و نرخ سود باید با تورم همخوانی داشته باشد.

- آماده شدن برای فضای رقابتی و بین المللی: بانکها باید با توجه به شرایط روز کشور، برقراری ارتباطات بین المللی و وجود شرایط برای ورود فناوری، آماده رقابت در فضای بین المللی باشند.

- عدم اعمال سیاستهای دستوری: اقتصاد با فرمان و دستور درست عمل نمی کند بلکه سیاست‌های اقتصادی باید برمبنای روندها و ابزار اقتصادی شکل صحیح به خود بگیرد. یکی از این ابزار، بازار بین بانکی است و رسیدن سود در این بازار از ۲۹ درصد به ۱۹ درصد، علامت بسیار خوبی است.

- جایگزینی تامین مالی از طریق بانکها با اوراق و بازار سرمایه: تامین مالی از طریق شبکه بانکی در کشور که در مقایسه با سایر کشورهای دنیا از رقم بسیار بالاتری برخوردار است باید از طریق استفاده بیشتر از اوراق و بازار سرمایه جبران شود

 - یکسان سازی نرخ ارزنرخ ارز: در سال آینده تک نرخی می شود تا بتوانیم جلوی فساد و رانت را بگیریم و در بازار ارز، ثبات بیشتری ایجاد کنیم.

- نظارت جدی بر موسسات مالی و اعتباری و فعالان بازار پول: بانک مرکزی نظارت بر بانک‌ها و موسسات اعتباری و فعالان در بازار پول را با جدیت دنبال و از اعتماد مردم به بانک، حفاظت و حراست کند.

- رتبه بندی بانکها: رتبه بندی بانک‌ها یک ضرورت است و بانک مرکزی باید در این زمینه تلاش کند و از سوی دیگر دولت نیز در این مسیر کمک های لازم را خواهد کرد.

منبع خبر: خبرگزاری مهر
  ۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱:۱۳ قبل از ظهر
شما اولین نفری باشید که نظر میدهد

 همین حالا نظر خود را ثبت کنید:

نتایج یافت شده: 0 مورد