بیمههای عمر با گذشت بیش از بیست سال از زمان عرضه، تا کنون سهم درآمدزایی مدنظر شرکتهای بیمه را بدست نیاورده است. این مساله دلایل متعددی دارد که یکی از آن ها پیچیدگی بسیار زیاد بیمههای عمر نسبت به سایر خدمات بیمه است. با این حال در طول چند سال اخیر شرکت های بیمه ای بیش از پیش به فروشبیمه عمر توجه نشان داده اند و همین موضوع سبب شده که سهم بیمههای عمر در خدمات شرکت های بیمه روندی صعوی داشته باشد چنانچه امروز 13درصد درآمد شرکت های بیمه ای، از محل بیمه نامه عمر حاصل می شود.
ضوابط شرکت های بیمه نیاز به نیروی تخصصی دارد
علی فرزین، مدیر بیمه های عمر شرکت بیمه البرز، در خصوص جایگاه بیمه های عمر در کشور ایران گفت: ماهیت مملو از ضابطه فعالیت بیمهگری، ایجاب میکند که این صنعت به نیروی کار متخصص در بدنه شرکت های بیمه، نیاز چشمگیری داشته باشد، نیروهای متخصص میتوانند از نظارتهای درونی و بیرونی در این صنعت، اقدام به نوآوری کرده و ریسکهای جدید موجود در زندگیها و همچنین کسب و کارها را شناسائی و به طرحهای بیمه ای تبدیل کنند و ریسک جمع شده در پرتفوی آنرا مدیریت نمایند.
وی ادامه داد: بدون شک عرضه محصولات بیمه ای، سازماندهی و هدایت عوامل خط فروش بدون وجود نیروهای متخصص در بدنه شرکتهای بیمه ممکن نمیشود و با توجه به این عوامل به نظر می رسد که رشد بیمه های عمر هم با تربیت نیروی متخصص بدست می آید. باید توجه داشت به منظور دستیابی به جایگاه کشورهای پیشرفته در بیمه عمر درآمد شرکت های بیمه از محل حق بیمه نامه عمر 50 درصد شود.
فرزین با اشاره به اینکه که طی این چند سال تعداد شرکتهای بیمه افزایش یافت در حالی که بازار این بخش رشد نکرد، خاطرنشان کرد: در گذشته 4 شرکت بزرگ بیمه ای فعالیت داشتند، این شرکت های مادر بعدها تبدیل به چند شرکت کوچک شدند اما سهم بازار در میان آنها تفاوتی نکرد و فقط آثار تورمی در کل جامعه سهم درآمدی شرکت ها را تحت تاثیر قرار داده است. در همین دوره انواع عوارض و مالیات بر فعالیت شرکت ها وضع گردید و نگاهی غیرسازنده نسبت به فعالیت بیمههای بازرگانی تقویت شد.
مدیر بیمههای عمر شرکت بیمه البرز با بیان اینکه مشکلات موجود در محیط کسب و کار صدوربیمه نامه های عمر را تحتالشعاع قرار می دهند، خاطرنشان کرد: هر چند که جهتگیری فعلی نهاد ناظر احیای ارزش های اصیل بیمههای بازرگانی است ولی توفیق شرکتهای بیمه در پوشش دادن به ریسکهای مترتب بر سرمایههای مادی و معنوی کشور بدون حمایت بخشهای بیرونی صنعت بیمه ممکن نیست. به خصوص مرجع مالیاتی برای تشویق مالیاتی صاحبان کسب و کار که از خدمات بیمه خریداری می کنندف می تواند نقش موثری در گسترش فرهنگ بیمه ایفا کند.
وی ادامه داد: نقش رسانه ها در خصوص تبلیغات فعالیت های مختلف اهمیت ویژه دارد و این موضوع برای رشد بیمه های عمر هم موضوعیت دارد.
حساسیت فروشندگان بیمه نامه بالا برود!
وی در بخش دیگری از صحبت خود پیرامون نوع نگاه کارگزارن بیمه عمر به جایگاه این بیمه نامه تاکید نمود: از منظر برخی فروشندگان شرکت های بیمه ای، تفاوتی چندانی میان بیمه نامه عمر و پس انداز و حساب پس انداز بانکی نیست. اشاعه این نگاه باعث شده است که خریداران هم بین خدمات یک حساب بانکی و مزایای بیمه عمر نتوانند تفاوت قایل شوند. اما باید توجه داشت بانک و بیمه دو فعالیت مجزای از همدیگر هستند. کارکرد بیمههای عمر و پسانداز تفاوتهای بسیاری با سپردههای بانکی دارد. این دو بیشتر مکمل همدیگرند تا جایگزین یکدیگر؛ هدف بیمهگران حتی در بخش پساندازی و منافع حیات بیمههای عمر و پسانداز (در انواع و اقسام مختلف آن) چیزی غیر از پوشش دادن به ریسک وقایع احتمالی آینده نیست.